Jag har 2 ränndalar på sidorna av en takkupa, när vi köpte huset för 2 år sen var färgen på takfoten sliten och nu i sommar har jag bytt ut dom brädor som såg lite risiga ut, när jag tar bort teglet vid ränndalarna ser jag att ränndalarna fortsätter under pannorna ner till stuprännan, och där läkten går över ränndalen ligger det fullt med skräp så vattnet måste ha svämmar över och runnit ut på pappen och sen ner på takfoten, under ligger plywood och det syns att det kommit vatten på den men den är inte mjuk eller rutten, frågan om jag kan byta läkten och limma på ny papp eller om jag måste byta alltihop.
Huset är från 1980 och ytskiktet på betongpannorna ser rätt slitet ut , jag har inte kollat under pannorna på något annat ställe.
Är det bättre att försöka dra upp ränndalarna på pannorna, för så är det gjort på en nyare takkupa som jag har,
Verkar idiotiskt att leda vatten under pannorna?
 
Nej, ränndalarna skall ta hand om det vatten som rinner ner från takpannorna.
Pannorna ligger alltid överst.
Men i en rejäl takvinkel kan det ju vid skyfall bli mycket vatten.
Så det är bra att du rensar bort skräp som ligger där och hindrar flödet.

Och ränndalsplåtarna skall ha höga, skarpa kanter.
Vanligen är väl kanterna på plåtarna lika med strö- + bärläkt-tjockleken dvs 50 mm.
 
Ränndalarna är öppna på sidorna av takupan, där takupan slutar fortsätter ränndalarna under pannorna, och kanterna är lika höga som ströläkten ca 20 mm, bärläkten går över ränndalarna
 
Ränndalarna slutar mitt på taket om jag fattar det rätt då ska man ha skopor så vattnet kommer ut på pannorna och inte under.
 
Den rännan som fortsätter under pannorna kallas skottränna.

Man brukar få rensa dom en gång om året om man har mycket lövträd runt huset.

När vi lägger skottränna brukar den dock vara lika hög som ströläkt + bärläkt sen lägger man ett plattjärn över rännan som du hakar fast pannorna i.
 
Lösningen som Nerx nämner låter bättre, då blir det mer plats rännan, rensats har det nog inte gjorts på åtskilliga år med tanke på hur mycket skräp det satt fast mot bärläkten i skottrännan.
Tack för tipset om plattjärnet, det låter enklare än att dra upp ränndalen på pannorna,
Jag skall försöka ta nån bild så ni ser hur det ser ut
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.