Hej!

Jag har 4 st containers (egentligen lastbilsskåp) som jag förvarar virke i. Jag vill nu dra ut el till respektive container (230V 10A idag men det ska lätt kunna uppgraderas till 400V 16A i framtiden). Jag kommer inte att göra jobbet själv men vill veta vilka alterantiv som finns o fördelar/nackdelar med olika lösningar.

Är det någon typ av nergrävt rör (jag tänker typ avloppsrör eller den gula slangen elektriker brukar ha) som är bäst? Hur skyddar man den mot avgrävning i framtiden?

Jag utgår ifrån att jag generellt sett inte behöver ha en undercentral i varje container - men vad är det som avgör behovet av en sådan? Avstånd till centralen inomhus o ledningsarea?

Jag skulle i samma rör vilja dra tryckluftsslang i framtiden, är det OK?

Vad ska jag mer tänka på?
 
Vad ska du ha i skåpen, bara uttag eller fasta installationer för belysning osv? Borde vara lämpligt att bara grena av i en dosa och gå vidare mellan varje skåp. Detta förutsatt att du nöjer dig med kombi trefas/enfasuttag inne och avståndet ligger < 50m.

Beskriv bättte vad du behöver så går det svara bättre.
 
GK100 skrev:
Vad ska du ha i skåpen, bara uttag eller fasta installationer för belysning osv? Borde vara lämpligt att bara grena av i en dosa och gå vidare mellan varje skåp. Detta förutsatt att du nöjer dig med kombi trefas/enfasuttag inne och avståndet ligger < 50m.

Beskriv bättte vad du behöver så går det svara bättre.
Det gäller bara uttag. I samtliga containrar tänker jag mig ett dubbelt 230V uttag. Ingen belysning. I det ena uttaget sitter ständigt en avfuktare.

I en av containrarna skall det i framtiden sättas in ca 3xdubbla 230V uttag + 4x400V uttag + tryckluftsuttagx2 + belysning. Detta skall användas till diverse metallmaskiner, typ svets, pelarborr, klingkap, smärgel etc.
 
En avfuktare har en effekt, kanske över 2 kW? För tre av dina containers kanske det räcker med en en fas, 10 eller 16 A, lämpligen en trefasgrupp.

För den fjärde containern är det ett solklart fall för en elcentral pga att där behövs en grov matning och fördelning och nedsäkring till enskilda uttag. Den kan ju även mata de tre andra containrarna.

Med det antagandet blir det en grov kabel 5G6 eller 5G10 till en av containrarna, och vidarematning med 5G2.5 till de tre andra. Elkablar ska ligga i ett gult rör och/eller med gult markeringsband 1 dm ovanför kabeln. Gult betyder starkström, och grävare är väldigt tacksamma om rätt märkning används - det är bra att veta ifall de behöver hoppa ut ur grävmaskinen ;). De är även tacksamma för någon form av ritning - alla har inte en kabelsökare då de kostar 10 lakan och uppåt. Det är ett bra skydd för kabeln.

Tryckluft går bra i samma rör.
 
Ja då skulle det ju passa bra att sätta en central i den containern som ska bli verkstad och redan nu välja den tillräckligt stor för utbyggnaden som kommer. I nuläget drar man då en grupp (säkring) till vardera av de andra för uttagen och givetvis en till uttaget i verkstadsdelen också.

Rimligt med en 5G6mm2 kabel till detta från befintlig anläggning och lagt i den gula slangen 50mm du sett, skadar inte att lägga en slang extra och naturligtvis något att dra tryckluften i också. För luften bör man ta något annat än den gula elslangen eftersom färgen är sk varselmärkning som ska indikera mediatyp och gul är då typiskt "starkström". Och skyddet består främst i att lägga den på rimligt djup och med varningsband en bit ovanför.

Beroende på hur uppställningen är får man dra kablarna mellan containrarna direkt mellan vägg i vägg eller via nedgrävt rör om de står med mellanrum. Ja lite så i princip till att börja med, kanske läge för lite elhempul mellan varven, :)

Bo skrev i stort samma men snabbare!
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Läggdags nu kanske :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det kanske inte passar i det här fallet, men jag gillar hur det görs på byggbodar. Trefashandske in och ut.

Send syr man bara ihop bodarna med trefas förlängingskablar. Första boden skulle man kunna mata från ett litet stationärt elskåp till vilket man drar en jordkabel.

Screen Shot 2014-07-26 at 7.35.56.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en stålcontainer, då skall det finnas en potentialutjämning mellan ''burken'' och inkommande skyddsjord.
Det undviker att ''burken'' kan bli spänningsförande om t.ex en gummikabel blir klämd i en dörr.
 
Bo.Siltberg skrev:
En avfuktare har en effekt, kanske över 2 kW? För tre av dina containers kanske det räcker med en en fas, 10 eller 16 A, lämpligen en trefasgrupp.

För den fjärde containern är det ett solklart fall för en elcentral pga att där behövs en grov matning och fördelning och nedsäkring till enskilda uttag. Den kan ju även mata de tre andra containrarna.

Med det antagandet blir det en grov kabel 5G6 eller 5G10 till en av containrarna, och vidarematning med 5G2.5 till de tre andra. Elkablar ska ligga i ett gult rör och/eller med gult markeringsband 1 dm ovanför kabeln. Gult betyder starkström, och grävare är väldigt tacksamma om rätt märkning används - det är bra att veta ifall de behöver hoppa ut ur grävmaskinen ;). De är även tacksamma för någon form av ritning - alla har inte en kabelsökare då de kostar 10 lakan och uppåt. Det är ett bra skydd för kabeln.

Tryckluft går bra i samma rör.

Tack för ditt svar Bo! Avfuktaren har en upptagen effekt av 300W. Sen kan det ju tänkas att jag vid tillfälle använder borrmaskin, lampa etc, men knappast mer än att 10A skulle räcka tycker jag.

Angående containern med central - är det ok att använda en byggccentral? Har en som jag vill minnas har 32A handske för matningen och sen 3x16A 400V och 4st 230V (10A?). Är den lämplig att skruva upp på väggen och köra därifrån bara? Eller det kanske inte är något vidare att dra tex belysning från en sådan?

Rätt märkning blir det absolut. Allting ska vara enligt konstens alla regler. Vilka grovlekar finns det på de gula rören?
 
GK100 skrev:
Ja då skulle det ju passa bra att sätta en central i den containern som ska bli verkstad och redan nu välja den tillräckligt stor för utbyggnaden som kommer. I nuläget drar man då en grupp (säkring) till vardera av de andra för uttagen och givetvis en till uttaget i verkstadsdelen också.

Rimligt med en 5G6mm2 kabel till detta från befintlig anläggning och lagt i den gula slangen 50mm du sett, skadar inte att lägga en slang extra och naturligtvis något att dra tryckluften i också. För luften bör man ta något annat än den gula elslangen eftersom färgen är sk varselmärkning som ska indikera mediatyp och gul är då typiskt "starkström". Och skyddet består främst i att lägga den på rimligt djup och med varningsband en bit ovanför.

Beroende på hur uppställningen är får man dra kablarna mellan containrarna direkt mellan vägg i vägg eller via nedgrävt rör om de står med mellanrum. Ja lite så i princip till att börja med, kanske läge för lite elhempul mellan varven, :)

Bo skrev i stort samma men snabbare!
Vad är rimligt djup i det här sammanhanget?
 
Tobbe_3 skrev:
Är det en stålcontainer, då skall det finnas en potentialutjämning mellan ''burken'' och inkommande skyddsjord.
Det undviker att ''burken'' kan bli spänningsförande om t.ex en gummikabel blir klämd i en dörr.
Tack för tipset. Detta är dock lastbilsskåp, skulle gissa att de är gjorda i någon typ av plast med isolering (de är för frakt av kylvaror).
 
Daniel_N skrev:
Vad är rimligt djup i det här sammanhanget?
Om vi antar att det är på privat mark och utan någon speciell påfrestning eller markbearbetning kan man själv göra en bedömning, jag skulle säga > 30 cm. Finns normer som kan ses mer generella och då gäller > 35 cm om det inte är något speciellt i övrigt.

Så någonstans 30-60 cm är vanligt och helt ok, i den skånska myllan gräver man väl ganska lätt.
 
Redigerat:
T Tobbe_3 skrev:
Är det en stålcontainer, då skall det finnas en potentialutjämning mellan ''burken'' och inkommande skyddsjord.
Det undviker att ''burken'' kan bli spänningsförande om t.ex en gummikabel blir klämd i en dörr.
Bumpar tråden då den känns passande aktuell för min del.

Är i snarlik sits som TS var, med skillnaden att våra 2st containers faktiskt är stålcontainers och därför behöver potentialutjämnas.

Har sett att det finns ex Garo Elcentral Container 16A som är förberedd med kabel för ändamålet....

Men, nu har vi redan markrör nergrävt från närmsta normcentral (ca 60-70m bort) och fram till platsen för våra containers.
Och jag vill helst slippa hålla på med fritt liggande 3-fas kabel och handske när det ändå blir mer av en permanent installation och tänkte därför något i stil med jordkabel typ N1XV-R 5G6 i markrör och sedan en ”vanlig” central i ena containern.

Så min fundering är om det finns några direkta hinder mot att låta fast-montera en vanlig normcentral och potentialutjämna containern från den?

Vill kunna använda kort och gott det mesta som kan tänkas behöva användas i en hemmaverkstad, samt belysning & värme.

Edit: Kommer såklart låta ”vår” elektriker fixa detta, när han är tillbaka från semestern, men står i begrepp att isolera containern nu och vill förbereda med att ta upp alla genomföringar mm..


Med vänlig hälsning,
Andreas
 
Redigerat:
clain clain skrev:
Så min fundering är om det finns några direkta hinder mot att låta fast-montera en vanlig normcentral och potentialutjämna containern från den?
Nej inte alls. Det finns ingenting som säger att en platsbunden stålcontainer måste ha en flyttbar byggcentral.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej inte alls. Det finns ingenting som säger att en platsbunden stålcontainer måste ha en flyttbar byggcentral.
Toppen, och min elektriker bör ju veta hur han ska koppla centralen för att få till potentialutjämning.

Edit: jag gör en egen tråd för det övriga frågorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.