Så, när jag kom hem från jobbet i dag stod det något grönt och väntade på mig på grusplanen.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har under veckan roat mig åt att dra om rören till elementen som tidigare gick från pannan så nu går de till tanken, från rören till tanken går det även avstickare ut till en värmeväxlare avsedd för fjärrvärme får nu bli tappvattenautomat istället.

bild 1-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flödesvakten är en SFP-S-M1 med slutande kontaktfunktion från DJ Stork Automation AB.

Jag har satt in många dykrör nu så jag ska kunna läsa av temperaturerna med mina 1wire-givare och få bra och tillförlitliga värden.

För att kunna beräkna effektförbrukningen i slingorna har jag monterat nya strypventiler med inbyggd flödesmätare (Setter Rondo från NILA energi) och istället för avtappningskranarna har jag satt dykrör för tempgivare.

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösa dykrör var hutlöst dyra, det var billigare att köpa dykrörstermometrar för 45:- styck och ta bort termometern.

Så nu är det "bara" att gjuta ut plattan där pannan ska stå lite eftersom denna panna är djupare än min gamla diom, ta upp ett nytt hål i skorstenen för rökröret och lägga igen det gamla hålet.

Sedan ska pannan på plats.

Sedan ska jag börja koppla ihop mitt 1-wire system igen det blev lite orda i det när jag rev bort den gamla pannan och jag hoppas kunna få ut mer info nu än vad jag hade tidigare.
 
  • Gilla
Yrrol och 4 till
  • Laddar…
Sådär, nu är även sockeln där pannan ska stå gjuten, så nu ska den få brinna ihop några dagar och nästa helg blir det ny golvfärg i hela pannrummet.. Biltemas tvåkomponent gråa golvfärg har jag i garaget och det har funkat kanon så det blir samma nu i pannrummet.

Jag läste en hel del om hur man skulle gå tillväga för att gjuta på gammal betong och det fanns så många "bra" tips och som alla var väldigt oense om hur man skulle få bästa resultat så jag bara slipade av golvfärgen så den blev matt, borrade ner ca 30 bitar armeringsjärn, ut med lite armeringsnät och sedan på med betongen bara.. Det är ca 5 cm tjockt.

Jag hoppas det inte blir allt för mycket sprickor i den när är klar, jag täckte den med plastfolie sedan också så den inte torkar för fort i den här värmen.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Gjutningen ser fin ut och jag har plockat bort formen..

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man ska inte har tur jämt, jag tog och klädde av pannan idag och började plocka det som låg i pannan, instruktioner, fläkt, viska mm och då gjorde jag följande upptäckt.. :(

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stor spricka vid luckan, så jag tog och kollade på den gamla bilden jag tog när jag kom hem från jobbet och zoomar man in så syns sprickan tydligen även där.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När pannan kom så var bräderna på embalaget fram lösa och låg uppe på, så tydligen har den fått sig en smäll i frakten. :thumbdown:
 
Redigerat:
kulle
Näää va tråkigt :(
Ta kontakt med försäljningsstället först och hör med dom hur du ska gå vidare, för den ska ju helt klart bytas

Lycka till
 
Jopp, jag skickat bilder och spikat tillbaka embalaget.
 
Ser bra ut. Jag har kört en säsong med en liknande panna, mycket nöjd. Hur stor tank har du?
 
Jag har 1000 liter för närvarande (2x500l) och det blir nog så jag kör med de tankarna över vintern.

Planen är att byta ut dessa två tankar mot en 2000l tank, men rektangulära tankar är så hutlöst dyra nya så jag ska hålla ögonen öppna efter en beg på blocket.
 
Ja, det är en god idé. Har man inte panik kan man göra klipp på blocket. Jag köpte 2x750l Baxi med 90mm pur och vvb för 5.000 kr. Nypris över 20.
 
Fick svar att det kommer en ny panna (y)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Snabba ryck, fick ett telefonsamtal från postnord idag att de hade en panna åt mig. :)
Men eftersom jag inte var hemma idag så får de leverera den imorgon istället.
 
kulle
Service som den alltid borde vara (y)
 
Jag då bra oflyt..

I förrgår pratade jag med postnord och de skulle komma ut med pannan igår mellan 10-14 men vid 10 tiden ringde dom upp och sa att det hade blivit en miss så pannan stod kvar på terminalen.

Men idag före klockan 9 skulle de leverera pannan. Vid 9.30 ringde jag upp Postnord och fick veta att chauffören var försenad men den skulle koma under dagen och dom skulle ringa i god tid innan så jag kunde skicka någon att ta emot pannan, sedan åkte jag försenad till jobbet.

När jag kom hem hade det fortfarande inte kommit någon panna så då ringde jag upp igen och då hade de precis lastat av pannan igen på terminalen. Chauffören hade "glömt" bort den.

Så nytt försök på måndag.
 
Vilka tomtar, låter nästan som dhl...
 
Jo, dom lyckades för övrigt köra över mitt takjärn från rinkabyrör med trucken så det blev platt, det krävdes en hel del våld för att få det att likna ett takjärn igen.
 
Sådär, nu är pannan inne på plats.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dags att leka rörmokare :)
 
  • Gilla
micke_t
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.