Vi funderar på att lägga golv på betonggolvet i vår gillestuga i källaren 22Kvm, huset är byggt 1935, vattenburen värme med CTC Oljepanna från 1976.Gillestugan och pannrumet ligger vägg i väg.
Först tänkte vi bara lägga in ett laminatgolv med isolering under.
Men som det ofta blir så ger det ena det andra och det vi nu funderar över är om inte det vore trevligt att i samma veva lägga in vattenburen golvvärme.
Jag har sökt på nätet för att försöka att undvika det fallgroppar som finns, Jag har förstått att det optimala vore att bila upp det befintliga golvet och gräva ur och isolera,gjuta osv. Men det alternativet lockar inte speciellt. Alternativet som vi nu funderar på är att istället

*Lägga en platon matta mot betongen som viks upp några centimeter i kanterna.
*Lägga en 50-70mm Frigolit isolering
*lägga 22mm golvspånskiva med urfrästa spår för vatten rör
*Tunn underlagsfoam
*Laminatgolv 7mm
*En enkel shunt som ansluts till befintlig oljepanna
Frågan är om detta alternativ är ett alternativ som kan beaktas eller om det kommer att kosta mer i uppvärmningskostnad än det smakar så att säga ?
eller om det finns andra negativa aspekter förutom
själva oljeförbrukningen ?
eller om det finns smartare , enklare, billigare metoder än den ovan beskrivna?

Vi är därför tacksamma för all kunskap som kan belysa
denna problematik. :-/
 
Betonghus är svalare på sommar och varmare på vinter.
Vi ska bygga med betong och våra väggar ger ett U-värde på 0,18. Fördelen med betonghus är att väggarna släpper inte ut värmen som ett trähus gör.

Vi kommer att ha golvvärme i hela huset (1.5plan).
Enl vår studie, när fötterna är varma behöver man inte så mycket värme i huset.
För dom få verkligen kalla dagar ska vi ha en öppenspis till hjälp.
 
Passa dig i slutet på Juli, Sweli...när det varit jättevarmt tre veckor i rad är den där betongen så varm att ni kommer att behöva ha fönstren öppna ända in i december.... ;)
 
Det kommer att bli jätte skönt, jag älskar att ha varmt, det jag inte gillar är kallt ;D ;D ;D

Sovrummet har vi gjort med ryggåstak för att ha lite svalare och mot norr ;)

Blir ändå varmt kan vi alltid sova på terrasen ;D
 
Någon som vet av några leverantörer av vattenburen golvvärme?

Känner till Dorocell/Thermogrund...

Intresserad av både system som byggs in i plattan och system som lägg ovanpå plattan.

Vet någon något om skillnaden i investeringskostnad i alternativen?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.