Äsch - ängrar kommer inte in med tvätten! Ängrar kommer in bara man öppnar fönstret! Både ängrar och mal trivs bäst i ej rentvättade textilier.

Det bästa man kan göra är att regelbundet lufta/tvätta/städa sitt hem. Även i de mest pedantiskt skötta hemmen kan trots detta de små djuren dyka upp. Då gäller det bara att röja runt ordentligt ;).

 
Ok, tänkte faktiskt sätta ett frågetecken vid det där med ängrarna eftersom jag inte var säker. Men det var så hon sa. Ursäkta om jag spred ett falskt rykte  :-[
Men enligt Anticimex är tyg som torktumlats fritt från skadedjur ;)
 
Nja - jag protesterar mot Anticimex' uttalande också ;D (kärringen mot strömmen verkar jag verkligen vara!)

Det beror på hur länge man torktumlar och i vilken värme!

Det bästa är fortfarande att frysa textilien i 5-7 dagar.

 
Vi torktumlar i princip allt, även kläder som inte går att torktumla enligt märkningen, och jag har ännu inte lyckats förstöra något. De enda plaggen som jag ibland låter bli att tumla är ylletröjor och jeans. Jeansen känns så förbaskat små när de är nytumlade (vilket inte är bra för självkänslan :-/).

När det gäller frågan om att kläderna slits mer så nämde min pappa för ett par år sen att han läst en undersökning där man kom fram till att det inte stämde utan att den mängden ludd som fastnar i luddfiltret lossnar från kläderna ändå. Men som sagt det var inte jag som läste det och jag vet inte var han hade läst det.
 
Berkan skrev:
Någon skrev i ett inlägg tidigare att en kombinerad tvättmaskin/torktumlare kanske var ett alternativ. Jag ska precis till att bestämma mig för om jag ska införskaffa två separata maskiner eller en kombo. Hur pass bra funkar en sån kombo-maskin?

Undvik "kombo-maskin", om du har plats så köp två riktiga maskiner som är bra på att tvätta och just det - bra på att tumla ;D
Vi har haft 2 "kombo-maskiner" och förutom att de har gått sönder ofta så fungerade inte tumlingen något vidare...
 
ByggaNytt skrev:
Undvik "kombo-maskin", om du har plats så köp två riktiga maskiner som är bra på att tvätta och just det - bra på att tumla ;D
Vi har haft 2 "kombo-maskiner" och förutom att de har gått sönder ofta så fungerade inte tumlingen något vidare...

Tack. Inte för att vi har så gott om plats, men vi får väl antingen ställa dem på varandra eller bygga en arbetsbänk över dem.
 
Jag har haft en kombomaskin. Den första gången den gick sönder var det inom ramen för garantin, det tackar vi för. 2 st kretskort och en vattenpump - summasummarum. Den andra gången var inte lika turartad, men då gällde inte garantin längre.... sen har den stått trasig och vi tvättar i källaren. (vi bor än så länge i ett mindre hyreshus)

Vi kommer inte att ha en tumlare i vårt nya hus, men jag skulle gärna ha en. Det blir torkskåp. Som min sambo sa, när ungarna kommer in blöta och sandiga, så inte kan du väl lägga kläderna i tumlaren...?

Eh - kanske inte...eller hur gör ni andra..?

Jag vill gärna ha en tumlare sen, men tills vidare blir det inne och ute på klädstreck och sen ett torkskåp (även om jag avskyr stela torkskåpskläder)
 
En torktumlare kan sätta igen ventilationen. En VVSarevi hade hemma hade rensat ett rör på flera meter damm.
 
suspse skrev:
Vi kommer inte att ha en tumlare i vårt nya hus, men jag skulle gärna ha en. Det blir torkskåp. Som min sambo sa, när ungarna kommer in blöta och sandiga, så inte kan du väl lägga kläderna i tumlaren...?

Eh - kanske inte...eller hur gör ni andra..?
Vi ska ha både torktumlare och torkskåp i vårt hus.
 
suspse skrev:
Vi kommer inte att ha en tumlare i vårt nya hus, men jag skulle gärna ha en. Det blir torkskåp. Som min sambo sa, när ungarna kommer in blöta och sandiga, så inte kan du väl lägga kläderna i tumlaren...?

Eh - kanske inte...eller hur gör ni andra..?

Jag vill gärna ha en tumlare sen, men tills vidare blir det inne och ute på klädstreck och sen ett torkskåp (även om jag avskyr stela torkskåpskläder)
Vad är det som hindrar att du har bägge delarna, när du väl tvättat ungarnas sandiga kläder är det ju urskönt att kunna tumla dem, just barnkläder är ju perfekta att tumla (utom special 'antiväta' behandlade ytterkläder) dessutom spar man oerhört med tid och faktiskt så behöver man inte så mycket kläder tycker jag, det går ju så fort att tvätta och tumla, så det behövs inte ett 'oändligt' antal ombyten ;)

MVH//Christina.
 
Klart man ska ha en tumlare. Att hänvisa till att man har mycket kläder som nte går att tumla är bara nys. Tänk bara på alla haddukar, lakan, underkläder strumpor o s v. Det tar mycket tid i anspråk att hänga upp strumpor på ett klädstreck :D

Vi är sex i familjen och skulle *inte* klara oss utan tumlare. När det gäller damm i ventilationen så gäller det väl att skaffa en modell med ett bra filter och vara noggrann med att rensa filtret ofta (= efter varje tumling).
 
Klart man inte skall ha tumlare.. För vem kan slå doften av rena lakan som hängt ute på tork ;)
 
Rena fina lakan som hängt ute och torkat ..... mmmm....härligt.

Tyvärr är det inte torkväder så stor del av året, och vi behöver tvätta även då. Nu har vi torktumlare, tidigare ett uråldrigt torkskåp.

Går väl bra vilket som, men ett stort plus för tumlaren är att bli av med alla katthår.

/EB
 
AndersG skrev:
Klart man inte skall ha tumlare.. För vem kan slå doften av rena lakan som hängt ute på tork ;)
Klart att man ska ha tumlare, men inte för lakanens skull ;), om de inte går att torka ute pga vädret så får de hänga i torkskåpet, använder inte ens sköljmedel till just lakan då det är härligt med den där lite hårda, styva känslan på just sängkläder, men det är också det enda som kommer till sin rätt med den behandlingen ;D ;)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.