R
Har en gräsmatta där jag blir lika besviken varje morgon under senaste veckan när jag tittar genom fönstret.På mornarna river skatorna upp hål överallt i gräsmattan, ser nu ut som ett slagfält och de kommer tillbaka varje dag och gör samma sak. Jag vill skjuta av dem med luftgevär men tjejen säger nej. Vad kan man göra?! Jag vill ha en vacker tomt så detta förstår just nu allt.
 
Tror du har insekter i gräsmattan. Det är inte så att gräset släpper lätt om du tar tag och lyfter, pinnborrar?
Så kolla på orsaken till att fåglarna kan rycka bort gräsbitar.
 
Det är antagligen Pingborrar du har i gräsmattan. Se skatorna som bekämpningsmedel!
Pingborrar äter gräsrötterna och dödar gräsmattan underifrån.
Gräv ner till 20-40 cm och se om du hittar gula larver som är upp till 2 cm långa.
Bekämpas med nematoder.
 
R
jag får gödsla gräsmattan tror jag, sen får jag låna ett luftgevär av tjejens bror.
 
Roland112 skrev:
jag får gödsla gräsmattan tror jag, sen får jag låna ett luftgevär av tjejens bror.
Dvs att du inte bryr dig om de råd/frågor du fått och gör som du tänkt från början, skjuter budbäraren.:)
 
Får du inte bort pingborrarna så får du inte bort skator och kråkor heller.

Att skjuta mot dem med luftgevär klassas som djurplågeri och är ett brott så det vill jag å det bestämdaste avråda från!

Vi hade samma problem för några år sedan i villaområdet där vi bodde. Det började hos en granne (och då fattade ingen vad det var), året efter spred det sig till ett par andra grannar och även till oss.
Efter att ha undersökt vad fåglarna var efter (vi hade måsar, skator och kråkor) hittade jag de gula larverna som jag inte fattade vad det var först förrän jag Googlat och kom underfund med att det var Pingborrar.

Grannen det började hos hade en massa fågelskrämmor, CD skivor, ljudgrejer etc. och hos honom förstörde istället Pingborrarna gräset och han fick anlägga ny gräsmatta, vi andra som bekämpade Pingborrarna istället klarade oss bättre och gräsmattorna återhämtade sig året efter...

Så, som sagt, se fåglarna som naturlig bekämpning mot Pingborrarna (om det är vad du har)...
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
R
R
ok, ni har rätt diagnos på min gräsmatta, måste hitta en återförsäljare nu genast!
 
Japp, det kommer när det är varmt och vindstilla. Påfallande ofta har det varit nationaldagen de senaste åren ;)

Det bästa är att ta dom nu direkt, innan de hinner krypa ner och lägga ägg.

Gula hinkar så många som möjligt med vatten i botten + fjärilshåv !!! (Ge ungarna 1 kr styck för dom = bra affär för båda parter ;) )

Dom är väldigt lättfångade, för dom flyger klumpigt och sakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.