S
Hejsan

SÅ här ser det ut efter att två gubbar jobbat en hel dag + lite till.
Vad tycker ni?
Jag tycker inte det är ok, de verkar inte ha en aning om vad de håller på med. Så de har fått avbryta och jag jobbar på att få in nya.
Dessa hade fått goda rekommendationer och sa själva att de kunde detta och hade gjort innan.


P1030564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Är du allvarlig eller ironisk?
 
Jag är ingen expert men undrar varför du avbrutit arbetet? Vad är det som gör att du inte tror att de har en aning om vad de håller på med?

/Krille
 
Det ser ju ut som om stensättarna glömt både handlaget och ögonmåttet hemma på hyllan :surprised:
 
S
Tack för alla era svar, jag avvaktar lite med att skriva varför jag reagerat, så att fler kan få skriva vad de tycker utifrån bilden. Lite synd att jag skrev om min egen uppfattning från början egentligen ;)

Fahlis, jag tycker det vore intressant om du kunde berätta lite vad det är du ser som leder till dina kommentarer. Jag är nyfiken för jag kan själv inte så mycket om detta och vad du ser kan lära mig att förstå hur jag ska se vad som är rätt och fel när nästa gäng stensättare kommer.
 
M
Att bedöma ett slutresultat baserat på hur det ser ut under pågående arbete är inte speciellt lätt. Om du låter stensättarna jobba i fred och göra färdigt så kan du ju göra din bedömning då istället. Men nu är de nog inte så intresserade att jobba hos dig längre skulle jag tro...
 
Jag förstår inte
Du skriver själv att du inte är insatt men har avbrutit arbetet långt innan man enligt min iofs begränsade erfarenhet av stenläggning kan se om det blir bra eller inte.
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Håller med om dåligt hantverk. Jag har fått egna gatstenen satt av en gammal stensättarmästare och man får en tår i ögat av det vackra hantverket.
- de har satt tre rader fris istället för en rad som är traditionellt. Antagligen för att tjäna tid.
- fullständig nollkoll hur bågspetsarna möts. De kommer att få problem med att binda ihop allt snyggt
- de har inte valt stenarnas placering utifrån storleksvariation. Störst/bredast sten på bågens topp, minst/smalast vid bågspetsmötet.
Ett klassiskt tecken på hur man skiljer en bra stensättare från en oerfaren är att den tidigare står upp och sätter stenen. Att de inte har knäckt stenar till delstenar kan bero på att det är kinesisk sten som är "som gummi". Svår att dela p.g.a. att den är mjuk. De skiter helt enkelt i det och tar genvägar.

Nedan exempel på hur en stensättare med 55års erfarenhet jobbar.
ImageUploadedByTapatalk1406368538.362203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1406368621.801240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1406368689.113322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt vill man ju inte låta de göra färdigt allt och skicka faktura. Blir massa juridiskt trubbel då..
 
S
Det är svensk granit.

Tack för svaren, jag läser och uppspskattar alla svar :)
 
S
I den översta bilden här är det riktigt snyggt.
I den understa har de plötsligt bytt från att ha hjärtsten i mitten av gången till att ha hjässten, hur kommer det sig?

Johan Gunverth skrev:
[bild][bild][bild][media]
 
Snickerick skrev:
...I den understa har de plötsligt bytt från att ha hjärtsten i mitten av gången till att ha hjässten, hur kommer det sig?
Gången blir bredare ju längre upp i bilden man kommer. Man måste göra ett byte någonstans, så att inte bågarna blir för breda.
Från den "breda ändan"
ImageUploadedByTapatalk1406381684.852275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
Snickerick skrev:
Hejsan

SÅ här ser det ut efter att två gubbar jobbat en hel dag + lite till.
Vad tycker ni?
Jag tycker inte det är ok, de verkar inte ha en aning om vad de håller på med. Så de har fått avbryta och jag jobbar på att få in nya.
Dessa hade fått goda rekommendationer och sa själva att de kunde detta och hade gjort innan.


[bild]
Är det meningen att gången ska ha ett helt symmetriskt mönster? Den verkar bli bredare längre in med fler stenar i valven. 8 st istället för 7st till första spetsen i vänster kant, dessutom inte i samma vinklar.
 
Redigerat av moderator:
M
Johan Gunverth skrev:
Gången blir bredare ju längre upp i bilden man kommer. Man måste göra ett byte någonstans, så att inte bågarna blir för breda.
Från den "breda ändan"
[bild]
bilden funkar inte
 
MaxPax skrev:
bilden funkar inte
Fick en skumt meddelande när bilden lades in, men bilden syns faktiskt både i webbläsaren och i appen. På'n igen!

ImageUploadedByTapatalk1406396114.689181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.