Det blev ju en rolig debatt i denna forum och nyttig. Man får tänka sig för hur man lägger golvvärmen i plattan för att den ska bli optimal.
 
Tror ni att 20 cm blir tillräckligt ?
Jag vill ha 25-30 grundgubben och sambon säger 20. Ska jag ge mig :-/
 
Karl XII skrev: Bod, blev du trött på ditt eget inlägg eller? ;)

Ibland blir jag trött på mitt eget mässande... Å andra sidan var det söndag i går. :D

Om du har 26 grader har du verkligen varma sköna golv! Men blir det inte lite hög rumstemperatur då? Fast, det är klart, -5 grader slukar en del värme.

Det lustiga i vårt fall är att det är jag som velat ha golvvärme (faktiskt!) men inte sambon. Hon måste vara den enda människan som har problem med att ha för varma fötter. Hon vill faktiskt ha kalla golv.

Vad har ni andra för golvtemperaturer? Eller det kanske är fel forum för såna frågor, jag kanske ska vänta på byggthus.se?

Sweli: LB-hus och några till har gått över till 30 cm som standardisolering just pga golvvärmeförlusterna. Stå på dig!
 
Hej JH!

En gång har jag åkt i en Messerschmidt, men det är det närmaste jag kommit!

Om du nu får ut så ofantligt mycket mer energi ur 10 grader kallare vatten - hur kan det komma sig att det inte finns en enda undersökning som stöder dina siffror? Golv- och bergvärme är ju inte direkt nya uppfinningar...

Jag ifrågasätter inte dina värmepumpssiffror, men det är mer givande att diskutera det totala värmesystemet i ett hus. Att bara ange värden för en liten del av värmesystemet är självklart intressant, men kan missförstås.

Radiatorerna är i dag lågtemperatursystem där framledningstemperaturen inte går över 50 grader. Och inte behöver du tapetsera väggarna med radiatorer, det räcker med vanliga normalstora. Det finns så många tapeter att välja på, och en del är ju nästan lika snygga som radiatorer.
 
Som sagt, jag ifrågasätter inte dina värmepumpssiffror. Men det är mer intressant att veta hur många kronor hela värmesystemet förbrukar.
 
OOppps!

Samma sak här!

Du behöver inte lita på mitt ord, uppgifterna kommer bl a från Christer Harrysson, bygg- och energiteknik.
 
Tack BoD!
Din text ska jag klistra på näsan på min sambo och grundgubben ;D ;D ;D ;D
Jag tänker inte ge mig...
 
Det finns så många tapeter att välja på, och en del är ju nästan lika snygga som radiatorer.
Den var fin ;D.

Angående 26 grader på golvet: Vi har en väldigt öppen planlösning, dessutom en stor öppning upp mot övervåningen. Däruppe är inte värmen driftsatt ännu, så vi värmer egentligen bägge planen med värmen därnere. Överflödet stiger uppåt, så att säga. Det funkar rätt fint, men det är inte lika varmt uppe som nere.

Ett inlägg för sista ronden på golvvärme vs radiatorer:

Det måste bero helt på isoleringstjocklek och byggmetod vilket som blir billigast. Kolla gärna på Bo01-husen från Yxhult och LB-hus på www.stem.se. Den ena har platta med värme, den andra har radiatorer...
 
Det här hittade jag på Energimyndigheten:
Fråga
Finns det någon erfarenhet av kombinationen värmepump arbetande mot golvvärme i hus med betongplatta på mark?

Svar Det är bättre om man låter en värmepump arbeta mot ett golvärmesystem än mot vattenradiatorer. Eftersom man har en lägre temperatur på det utgående vattnet får man en bättre verkningsgrad och därför spar man mer energi. Likaså kan man välja en mindre pump och därför spara en del pengar vid inköp av pumpen. Det är tveksamt om golvvärme i sig ger någon energibesparing. Däremot kan man anse det vara konforthöjande.



 
Hur skulle det funka med solernergi tillskott.. 8)..typ april till september....vet inte hur stor installations kostnaden blir...men då skulle man ju kunna ha värme i golvet under vår och höst kanske ???
 
Ser också att man kan ha flyttande golv och golvvärme...alltså man struntar i att lägga golvvärmen i plattan.

Men frågan är då...vilka nackdelar och fördelar är det med detta?
 
Flytande eller fasta golv kan väl inte spela någon roll? Om det ska vara riktigt energisnålt gäller det att ha ett så snabbt system som möjligt som kan ta tillvara ev. tillskotts värme från solstrålning och kamineldning.

Ett betonggolv med ingjuten värmeslinga kanske reagerar på 6-12 timmar eftersom det är mycket energi lagrat i betongen och då har solen definitivt gått i moln. Shunten till resp. rum reagerar väldigt snabbt men vad spelare det för roll när golvet fortfarande är 28 grader. Det finns en bättre variant och det är att lägga slingorna ovanpå betongen och sedan gjuta ett tunt betonglager som man innesluter slangen i men det är ganska dyrt

Ett golv (betong el. trä) med värmeslingan lagd i kassett eller plåt reagerar snabbare men är generellt dyrare per kvm.

Snabbast och därför är energisnålast (inte sagt att det är bäst) är radiatorer eftersom dom har väldigt låg massa. Kör man radiatorn med vattenburen värme kan man också välja system, kan vara bra idag när elen drar rakt upp genom skorstenen. Det som är tråkigt med radiatorer är att dom inte är snygga, svårare att möblera och golven är inte varma och sköna för tossingarna  :D
 
Yo skrev:
Flytande eller fasta golv kan väl inte spela någon roll?
Jag tror norrland menade att man har golvvärmeslingorna ovanpå betongen. Gör man så får man inte trögheten med betongplattan utan det är bara trögheten i golvmaterialet (som troligtvis är betydligt mindre än trögheten i betongen) som fördröjer uppvärmning/nedkylning av rummet.
 
Ett flytande golv är bara en beteckning på ett övergolv som inte är spikat, skruvat, limmat eller på något annat sätt fastsatt i undergolvet så att det ska kunna röra sig och svälla med temperatur och fuktighet.

För övrigt håller jag med Yo. Snabba golv är energisnåla.
Men då kommer frågan: Varför hävdar alltid betonghustillverkare att det är så himla bra med deras tunga hus för att de är så värmetröga?

Över till panelen........ ;)
 
KarlXII skrev:
Men då kommer frågan: Varför hävdar alltid betonghustillverkare att det är så himla bra med deras tunga hus för att de är så värmetröga?
Kanske för att de vill sälja betonghus? :)

Ett betonghus kan hålla sig svalare på sommaren när solen steker på jämfört med ett trähus.
På vintern kan trögheten vara bra när strömmen går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.