Har ett helintegrerat kyl/frys-skåp från siemens. Drygt tio år gammalt, funkar utmärkt. Nu har det av någon anledning byggts upp is på bakväggen i kylskåpsdelen (jag tror det beror på att avfrostningen blivit blockerad av matvaror så vattendropparna har inte kunnat rinna undan).

Igår tömde jag och stängde av kylen och i takt med att isen lossnade (vilket gick rätt fort pga värmen) så började plasten i bakväggen bukta inåt i skåpet, som om väggen svällde. Nu buktar det in cirka 4cm och det verkar inte gå tillbaka.

Det har ju hänt något i den isolerade bakväggen när tempskillnad har uppstått, men hur fasen får man ordning på detta igen?
 
Var det jämt med is på hela bakväggen eller bara på en del?. Fick
du en isklump bara på endel av bakväggen har du troligtvis gasbrist(kan också vara kompressorfel).
Är det en invändig läcka så kan gasen trycka ut bakväggsplasten i skåpet.

Starta skåpet igen och se hur den beter sig.
 
Redigerat:
A
Inbuktning?
Köldmedelsläcka!
Ej reparabelt
Byt skåp!!!
 
Is på halva bakväggen.
Knackar jag på inbuktningen är det tomt bakom nu, inget tryck.
Har startat skåpet och i frysen blir det kallt, i kylen vet jag inte, hade inte på så länge. Finns bara en kompressor.
 
A
Finns inget att göra bara byt
 
Är det alltså separata kylmediaslingor till frys resp kyl men endast en kompressor? Och hur kommer det sig att det pajar just vid avfrostning?
 
Det vanligaste är att gasen först passerar frysen sen kylen. Vid gasbrist märks det då
först i kylen eftersom den ligger sist.
En annan variant är att skåpet är utrustad med en tvåvägsventil som fördelar gasen
antingen till kylen eller frysen.

Nu har du inte svarat på hur skåpet beter sig när du haft igång henne en dag efter din manuella avfrostning.

Vid gasbrist/kompressorfel kommer inte förångaren ner tillräckligt i temperatur för att termostaten ska slå av
för avfrostning. Därför bildas tillslut en stor isklump i kylen.

EDIT: Den vanligaste varianten idag är att bara frysen har aktiv kylning. En fläkt skickar sen upp kyla till kylen via ett spjäll.
 
Redigerat:
A
Vid avfrostning stängs kompressorn av
Är läckan på sugsidan läcker köldmediet ut eftersom det normalt är undertryck under drift.
Läckan kan uppståt när som helst.

Så i ditt fall, skrota produkten!
 
Ja, bara skrota skiten ...
 
Fan.

På måndag ska jag provköra ordentligt och se hur det dunkar. Men jag har redan nu en känsla av att det inte varit riktigt kallt i kylen, men har trott att dett berott på isen. Is-kakan har nog funkat som armering för bakväggen och i takt med att isen försvann så började väggen bukta ut, dvs läckan fanns där redan innan.

Det tråkiga är att vi har två skåp av senna typ, helintegrerade. Att byta bara det ena känns sådär och egentligen vill jag bygga om till vanliga slåp (ett side by side par antar jag) där utbudet är mycket större.

Tack för era svar så långt!
 
A
Det är inget mer att testköra lägg tiden på att hitta ett nytt istället
 
Jo jag förstår det men jag önskar fortfarande att jag slapp bygga om halva köket för att få in vanliga skåp istället.....
 
Nu har jag iaf provkört en halv dag. Det blir hyffsat kallt i frysen men inte kallt alls i kyldelen, så rimligtvis är det då adjöss med denna kyl. Det blir två nya skåp, ej integrerade denna gång.
 
A
Bra tänkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.