Jag borrar mycket genom träreglar, OSB-skivor m.m. när jag drar vatten och elrör i hus.

Dimensionerna är oftast 16 mm , 20 mm, 25 mm, 35 mm.

Har kört en del med Biltemas cylinderborr med det är långsamt och blir slött omedelbart:
cylinderborr.jpg

Vad skall man använda för att borra snabbt och enkelt sånt här? Jag söker alltså bästa träborret för ovanstående ändamål.

P.S. Visst kör jag sticksåg när det passar bättre, men borr fyller ofta sin funktion.
 
Festools zobo borr ska du ha 😊 riktigt bra
 
myrstack skrev:
Irwine Speedbor MAX, gäller att hålla fingrarna borta dock

[länk]
Köper man vardå?
 
Redigerat:
Vet inte vad modellen kallas, men typ en sån här borr brukar jag använda för att komma igenom reglar etc. Tror jag köpt dem på Bauhaus.
 
martinradbo skrev:
Jag söker alltså bästa träborret för ovanstående ändamål.
Kanske ska korrigera mig lite, betoningen ovan låg nog mer på träborret än på bästa, med tanke på att det inte får bli hur dyrt som helst för ett borr. Även ett utslitet Biltema cylinderborr funkar ju även om det tar tid och irritationen bygger upp för varje borrning. Men det får inte bli roligt till vilket pris som helst.

Kanske ett Bosch self cut speed centrumborr:
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...trumborr-152mm-14-x-152-mm-(diameter-x-langd) till rimligt pris?
 
martinradbo skrev:
Kanske ska korrigera mig lite, betoningen ovan låg nog mer på träborret än på bästa, med tanke på att det inte får bli hur dyrt som helst för ett borr. Även ett utslitet Biltema cylinderborr funkar ju även om det tar tid och irritationen bygger upp för varje borrning. Men det får inte bli roligt till vilket pris som helst.

Kanske ett Bosch self cut speed centrumborr:
[länk] till rimligt pris?
Alla borr blir ju slöa till sist oavsett så det bästa är egentligen att lära sig vässa borren om man inte vill köpa nya hela tiden. Cylinderborren (forstner på engelska) från biltema vässar du enkelt och snabbt med en dremel, se denna videon t.ex;
https://www.youtube.com/watch?v=v6COsJWbfuw
 
Redigerat:
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Ett självmatande borr av hyfsad kvalitet skulle jag satsa på. Jag köpte några DeWalt på Woody för ett par år sedan och dessa är igenom en vanlig regel innan jag hinner blinka. Jag har inte gjort sådär våldsamt många hål så jag kan inte uttala mig om hur de håller skärpan i längden.

Här är modellen: http://www.toolab.se/produkt/SELF-FEED-BORR-25-MM
 
Irwinborren länkade ovan är bäst för ditt ändamål. Snabbt o lätt borrar de, dessutom med ganska goda möjlighet att svänga. Flatborren från bosch är också bra, svänger lite bättre men tåler lite mindre stryk än irwin.

Forstnerborr är olämpliga för detta, inte så snabba, inte så bra att svänga med och med helt andra styrkor än de du efterfrågar (de är utmärkta för finsnickeri). Forstnerborr med hårdmetallskär har en mycket längre livslängd men kan lätt gå sönder om du kör i en skruv, alltså inget för bygg. De blir inte heller lika vassa och är därför inte alltid förstavalet för finsnickeri.

Spiralborret som Bonnier länkar till borrar också ganska fort, men går ej att svänga med alls. Dessa borr kräver skärpning ganska ofta. Av någon anledning så förekommer det också en massa dåliga spiralborr med self-feed (dvs skruvspets av någon typ) på marknaden - viktigt att man testar innan köp.

Jacs modell, ett self-feed forstnerborr har jag inte inte sett tidigare. Kan tänka mig att det är snabbt men är själv lite tveksam till att satsa på ett sådant. Jag använder nästan uteslutande mina forstnerborr i pelarborr och där vill man inte har self-feed.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Forstnerborr är olämpliga för detta, inte så snabba, inte så bra att svänga med och med helt andra styrkor än de du efterfrågar (de är utmärkta för finsnickeri). Forstnerborr med hårdmetallskär har en mycket längre livslängd men kan lätt gå sönder om du kör i en skruv, alltså inget för bygg. De blir inte heller lika vassa och är därför inte alltid förstavalet för finsnickeri.
Detta var nytt för mig, varför blir inte borr med volframkarbid lika vassa?
 
Vi använde billiga platta träborr när jag jobbade på elfirman, förr eller senare kör man alltid i någon spik eller skruv och borren tar i allmänhet rätt mycket stryk så det finns, i mitt tycke, ingen anledning att köpa avancerade dyra borr. Jobb som kräver mer detaljfinish får ha sin egen uppsättning borr.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Köper man vardå?
Lowes eller Home Depot om man importerat, annars brukar de dyka upp på några av ställena i UK med

Med risk för spik kör jag Bosch platta med skruvspets. Även efter en spikkontakt är de ofta bättre än nya noname
 
martinradbo skrev:
Jag borrar mycket genom träreglar, OSB-skivor m.m. när jag drar vatten och elrör i hus.

Dimensionerna är oftast 16 mm , 20 mm, 25 mm, 35 mm.

Har kört en del med Biltemas cylinderborr med det är långsamt och blir slött omedelbart:
[bild]

Vad skall man använda för att borra snabbt och enkelt sånt här? Jag söker alltså bästa träborret för ovanstående ändamål.

P.S. Visst kör jag sticksåg när det passar bättre, men borr fyller ofta sin funktion.

Den bilden är väl inte en Biltema?

De borr jag råkade köpa har så långa sidoskär att man orkar inte trycka på tillräckligt utan det glider bara uppepå virket.

Men för ditt ändamål duger alla förslag i tråden, modellerna med skruv är bekväma då de matar själv.
Plattborrarna är ju lätta att slipa efter en spikkörning.

Protte
 
prototypen skrev:
Den bilden är väl inte en Biltema?

Protte
Bilden är i alla fall tagen från Biltemas hemsida. Om de ser ut exakt så i verkligheten vet jag inte, men tycker det ser rätt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.