Vårt husköp blev ju delvis en ögonöppnare och delvis ungefär som jag tänkt mig. En lite större tomt (har 2000 kvadrat, räcker gott och väl att klippa och hålla efter!) hade varit något men i överlag är vi nöjda. KUNDE ju ha legat närmre stan men då hade det kostat 600k extra också.

Vissa stunder (som varje gång jag hittar ett nytt getingbo) så tänker jag att jag kanske är bättre anpassad till att bo i lägenhet, och andra stunder (som de absolut flesta under dygnet) tänker jag att jag trivs här, älskar huset och är villig att ta kostnader och arbetet som kommer.

Utöver det så är det ju egentligen läget som vi funderar mest över, när väl barn kommer in i bilden. Både jag och sambon har växt upp på såna där villagator med cyklande barn och gäng med ungar, men nu bor vi på landet med sex-sju grannar och alla är äldre än oss. Yngsta barnen är kanske i åttaårsåldern. Kommer våra barn bli ensamma? Utöver det, supernöjda! Lite markiser, växthus och ett träd som ger skugga och trädgården blir guld.
 
Fem år i huset nu. Vi är nog mest nöjda med läget, och det är ju det viktigaste. Själva huset blir nog aldrig riktigt helt färdigrenoverat, det finns alltid något att förbättra och förändra.
 
Har avverkat tre hus de senaste 10 åren och alla har haft dina fördelar och nackdelar. Det första blev snabbt för litet men var annars väldigt välbyggt och gediget. Det andra var tipp topp renoverat med oerhört fina detaljer. Men alldeles för nära grannar (gick knappt att vistas ute utan att det kom folk från alla håll). Det tredje huset var bra planerat men med för mkt att fixa, där var vi naiva och inte tänkte på allt. Och en helt nedgången trädgård som tog alldeles för mkt tid.

Nu ska vi bygga nytt, och vi har försökt plocka alla bra saker från våra tidigare hus. Och vi ska försöka undvika det vi inte gillat :)
 
Vi köpte en villa byggd i slutet på 60-talet i Kungsbacka för 10 år sedan, idag har vi haft mäklare att värdera huset och denne hade kunder direkt som var beredda att betala 3 gånger mer än vi gav. Med andra ord kan man säga att vi har haft betalt under tiden vi har bott här även om det har varit en del jobb med smärre renoveringar.
Vi har köpt vår drömtomt och skall förverkliga vårt drömhus samt ett stort garage där jag äntligen har möjlighet att pilla med mina gamla bilar, tror dock inte detta kommer att bli en lika lönsam affär även om det finns möjlighet att stycka av 2st tomter framgent..
 
Haha, definitionsfråga.

Köpte stugan för att slippa kedjerökande granne+spontanfestande granne+torpedskitande granne osv som man fick på köpet genom att bo i hyreslägenhet. Tänkte bo i stugan så länge i väntan på nästa steg i livet, renovera lite ytskikt kanske.

Efter 4v luktade allt jag ägde mögel. Hade aldrig använt en hammare i hela mitt liv, kunde inget om hus.
Hittade 6 kvm svartmögel under kök/sovrum samt i väggarna. Tryckimpregnerad panel hela kåken. Svartmögel i samtliga friskluftsintag. Feldragen och farlig el.

Nu tre år senare har jag gått från totalt ohändig kontorsnisse med tummen mitt i handen - till lite mindre ohändig och lite mindre tumme mitt i handen. Varje dag, 365 dagar om året, har inneburit personlig utveckling.

Om jag är nöjd med husköpet? Kan bannemig inte svara på den frågan. Saknar jag kärringen som kedjerökte 4 paket cigg/dygn under min lägenhet innan? Eller han som krämade på musik 03:30 för att ha efterfest en onsdagskväll, tre gånger i månaden? Absolut inte. Saknar jag fritiden jag hade innan? Absolut. Fritid och pengar är två saker som försvunnit putsväck. Samtidigt har jag tvingats lära mig massor pga huset. Erfarenheter och lärdomar som jag nu har nytta av då jag hjälper vänner o bekanta med sina projekt.

Samtidigt ska jag om en stund dra igång min HW50-projektor och kräma på en film i hemmabion på precis maxvolym och ge kåkens stomme vad den tål. Nästan så det är värt >3 års renoveringshelvete.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Ärvde gård med flera fastigheter, trodde arvpengar skulle räcka till bygga om huset till ett slott. Pengarna tog slut. Firmor gjorde dåliga jobb så fler firmor fick tas in. Alla drar nytta av att man är dåligt insatt och köröver än både i huset och på tomten. Jag tog slut...

Nu, några år och några hundra tusen senare så kan jag förvisso iaf duscha, alla ger beröm hur fint det är - men jag själv trivs fortfarande inte. Men skulle aldrig sätta mig i en lägenhet.

Finner jag kärleken så säljer jag nog allt mitt nybyggda, stora marker och allt för att välja något hus som känns rätt från början och som har lagom tomt. Byta massiva renoveringar mot mindre underhållsarbete + fritid/ångestfri själ.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Haha Yrrol, great minds think alike.
 
Jag är nöjd. Om du vill ha ett tips så köp i rätt storlek från början.
Jag och sambon bor på 224 kvm så de kommer aldrig att byggas ut. Och dubbelgarage är här redan. Det enda kanske negativa var att jag förmodligen betalde lite mycket för huset i detta området. Men det var 500k under min budget för hus ändå :)
 
Folk jag känner som i rätt ungar år gjorde sin drömsegling, över Atlanten till Västindiska öarna, runt hela Karibien och tillbaka till Sverige via Holland och lite kanaler hade ett motto för projektet:
Go small, go cheap go now!

Alltså, sikta inte för högt: Bygg eller köp något inte för stort, inte för lyxigt eller exklusivt och gör det nu!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Skönare att kunna stänga en dörr och låta ett rum vara än att ha ett för lite :)
 
Är än på första huset och kommer nog inte flytta om inte nått väldigt oväntat händer. Det är mitt hemställe som renoverats i omgångar men nu är det inte så mycket kvar att fixa det är nog inget jag vill ändra gillar att bo lantligt med få grannar och rejält med plats! har ca 40000m2 i direkt anslutning till huset så har ju möjligheten o röra mig:)
 
Köpte för två år sedan mitt tredje hus. Frugan saknar inkomst och vi bor i GBG så det fick bli Angered. 2-plan sutterräng från 1974 i vit mexi. Har aldrig bott bättre i hela mitt liv. 149 kvm boyta + 72 kvm biyta och garage i huset är guld. Tomten är 1000 kvm skogstomt och sutterräng men jag är ingen trädgårdsmänniska. Har renoverat konstant sedan hösten 2012 och bytt tak och satt in bergvärme samt kamin. Och bytt samtliga ytskikt förutom badrummen. Mögel på nedervåningen så har fått regla om alla golv med 45x45 och 22x70.

Nackdelar: Ligger i Angered. Vi tillhör samma skola som ett hyresghetto så man måste välja skola aktivt. Huset ligger med bredsida mot nordost, ändå är det ljust inne men visst hade mer sydlig orientering varit kul. Jobbig tomt att köra gräsklipparen på, finns liksom inte en plan yta. Hus av den här årgången drar 30-40 kWh per år så bergvärme är ett måste.

Fördelar: STOOOORT. Sutterräng ger svalka i nedervåning vilket är underbart just nu. Bra planlösning, många rum. BALKONG! 1974 var balkong på sutterängsidan högsta mode och gud vad användbart i GBG där det regnar mycket. Vattenburen värme och berg i dagen underlättar för bergvärme. Separat tvättstuga. Garage i huskroppen. Gillestuga i sutterräng fungerar som ett extra vardagsrum utan klaustrofobikänsla som man får i en källare. Helt lugnt område, inga mopeder, ingen grafitti. Bra grannar.
 
Köpte mitt första hus vid årsskiftet och än så länge är jag nöjd. Huset råkade komma med 4 ha, och såhär i efterhand är det något jag är allra mest nöjd med då jag äger min utsikt, slipper se grannarnas hus, aldrig kommer få slut på plats att anlägga trädgård på och har plats för att skaffa en häst eller två om jag skulle vilja. Det jag är minst nöjd är väl kanske pendlingsavståndet (ca 50 minuter från dörr till dörr), samt att det ingick div ekonomibyggnader i dåligt skick som jag nu måste grubbla på om det är värt att försöka rädda. Det jag känner lite dubbelt för är själva huset, det har många fina originaldetaljer kvar, men har också renoverats rätt vårdslöst, på undervåningen är tex alla trägolv täckta av stenhårt fastlimmad spånskiva och plastmatta. Utsidan är huset är tilläggsisolerad, och en luftvärmepump uppsatt, vilket ju är bra då uppvärmningen är direktverkande el men mindre roligt då det förfular huset något enormt. Tyvärr råkar jag vara lite lagd åt form före funktionshållet, vilket gör att jag kanske inte älskar mitt hus så mycket som jag borde göra.
 
Är i vårt tredje hus. Måste säga - läge!
Vi bodde i ett område i 16 år, trivdes hus bra som helst. Byggde nytt i nytt bostadsområde. Nu är vi tillbaka i "vårt" område i ett hus som är mycket mindre, äldre, mer energikrävande, mer underhållskrävande MEN vi trivs fantastiskt bra! Och det är värt allt!
 
Vi är inne på tredje huset nu sedan vi slog våra påsar ihop..

Måste säga att saker sällan blir som man tänkt sig, men det betyder inte att allt är negativt!

Hus 1: 70-tals hus, klassiskt med källare..mörk trapanel, vitt mexitegel orginal källare och orginal badrum.. källaren luktade mögel och renovering var ju ett måste.. dock hann vi inte bo så länge då vi flyttade pga jobb. Men vi renoverade badrummet uppe (supernöjda) och dränerade om huset.. plus byggt egen dansbana (uteplats..).. sen diverse målningar och tapetseringar (rivning av värsta mögelrummen i källaren osv). Bodde mycket bra, bra utrymmen, bra planerat, bra grannar, trevligt område på landet.. en supervacker sjö mitt över vägen (hade vi byggt på en våning hade vi haft sjöutsikt). Minussidan var att vi inte hann åtgärda alla rum i källaren så vi var tvungna att sälja med mögeldoft kvar i vissa utrymmen och det är inte så poppis (även om vi kunde tala om var det fanns.. och vi dessutom redan hade dränerat om huset). Köparna gjorde ett kap, vi gjorde lite förlust.. :/

Hus 2: Körde samma taktik här (vi ansåg vi kunde det här med 70talshus.. och deras för och nackdelar).. ett hus som närapå var identiskt på utsidan.. 70-tals hus med källare.. mexitegel, mörk panel..(de flesta frågade om vi verkligen hade flyttat haha).. här renoverades det massor under åren vi bodde, vi gjorde akut klart det sista till försäljningen (flytten kom lite oplanerat..). Tack och lov behövdes ingen dränering så vi renoverade källarens ytskick.. tog bort som skadade den och hjälpte den andas ist..byggde ny toalett i källaren (fanns ej innan) byggde även en klädkammare.. renoverade badrummet uppe (byggde om så det blev dusch i nisch ist för badkar framför fönstret).. förnyade köket..lade nya golv..målade trappen..byggde uteplats och soldäck.. installerade bergvärme..tapetserade om..skorstenhuv osv osv.. Stormtrivdes i området, grannarna.. tyvärr lite nära mellan tomterna (600m2) men vår baksida var iaf skyddad.. huset hade bra planering, köket och badrummet blev kanoners..

Dock var det som så att när vi flyttade från norr till söder, så hade vi siktat in oss på en gård.. men hittade ingen som passade.. men så en dag.. hoppade några bilder på hemnet fram.. och vi blev kära ;)

Hus 3: Flyttade in i.. i höstas.. drömmen..framtiden.. Ja vad ska man säga.. det här huset är så långt ifrån 70-talshus man kan komma haha.. byggt på slutet av 1800-talet sägs det.. i sten/lersten..stallbyggnader i vinkel (fristående) med grym potential (varav hälften färdigt...)..underbar utsikt! Jag sa innan..att det enda jag hade på min lista om jag skulle flytta var vacker utsikt.. och det är det här! Ett hus kan man alltid förändra, men inte utsikten.. Jag avskydde planlösningen eg, men allt annat stämde med vad vi vill ha.. (utrymme för långväga gäster med egen toalett, flera sovrum/tv rum i annan byggnad)..utrymme för snickerier och målningar.. uthyrningsbar lgh...all el nydragen, nya tak osv..mycket gjort.. mycket kvar.. nu har vi att göra framöver.. och det kommer ta tid att lära sig om alla gamla saker.. en det gör inget, jag har min utsikt..och mysig trädgård, allt annat får ta den tid det tar :) Plus är utikten och att alla biutrymmen har fått sin påbörjade renovering.. och att det är en bit till alla grannar.. nackdelen är att det är mitt på landet och har en bit till alla grannar haha :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.