ByggaNytt; Byggde du på platta på mark?

Nilen; Vad har ni för grund?
 
På bild nummer 3 skulle iaf jag vara orolig för att säga "å hej" lite för mycket, ta i för mycket och tippa över så att säga. ;)
 
Vi ska också ha platta på mark.

Nä, det är klart, det behöver ju inte bli några sprickor, förhoppningsvis ska man väl slippa det :)

Däremot vet vi inte riktigt hur vi ska göra med färger osv, man måste nog ha bott där ett tag för att se hur ljuset faller osv. Därför tänker vi vänta lite innan vi skaffar dyra tapeter. Jag föredrar tapeter medan min sambo gillar målat :)

 
ByggaNytt: Puh, vilket jobb! Jag blir trött bara av att titta på bilderna :D Hur många var ni som byggde?
 
Hmmm, kan tillägga att det var tuuungt att resa vägar så. Vi satte klossar i nederkant för att inte skjuta väggen av bjälklaget men den var förvånansvärt stadig på högkant!
 
Nilen skrev:
ByggaNytt: Puh, vilket jobb! Jag blir trött bara av att titta på bilderna :D Hur många var ni som byggde?
Hur många?
Jag :cool:

Nja, jag lejde in samma snickare 12 veckor för att få huset tätt, samt fick "hjälp" av familj/vänner. Lejde bort själva gjutningen/VVS/målning!
 
Nilen skrev:
Jag föredrar tapeter medan min sambo gillar målat  :)
Samma förhållande gäller för oss.

Med platta på mark så skulle det vara fan om huset satte sig. Stommen står på en platta som inte ska ge sig en millimeter.
 
ByggaNytt: Hur kom du på att du skulle bygga själv? Jag tycker det verkar jobbigt nog så som vi har det trots att andra gör det mesta jobbet ;)
 
ByggaNytt skrev:
Hmmm, kan tillägga att det var tuuungt att resa vägar så. Vi satte klossar i nederkant för att inte skjuta väggen av bjälklaget men den var förvånansvärt stadig på högkant!
Men tänk om man skulle ta i bara lite för mycket.... Tänk bara tanken. :surprised:
 
Nilen skrev:
ByggaNytt: Hur kom du på att du skulle bygga själv? Jag tycker det verkar jobbigt nog så som vi har det trots att andra gör det mesta jobbet ;)
Kom på&på....
En riktig karl skall väl bygga sitt eget hus ;D

Nja, krasst ekonomiskt! Jag och frugan sprang runt i några (meningslösa) år och bjöd på en massa ruckel/renoverings -objekt som speciellt så här efteråt betingade rena fantasipriserna. Så föddes planerna på att bygga själv, då kan man ju passa på och få det som man vill också - på en gång! Satt och hängde här på forumet ett tag, läste en massa bygglitteratur, surrade med byggkompisar, gjorde "snickarpraktik" på min semester hos en kompis byggfirma. Mycket research blev det, här tror jag att många missar och försöker "tjäna" tid. Satt och gjorde kostnadskalkyl, pratade med banken, fick OK, fixade tomt, sen var det bara resten kvar :)
Kanske skall tillägga att jag INTE jobbar och kommer ALDRIG att jobba i byggbranchen ;D Jag har i vanliga fall ett högst modest skrivbordsjobb som innebär att skriva/läsa/granska dokument.
 
Robert_Maria skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1138727992/0#20 date=1138741286]Hmmm, kan tillägga att det var tuuungt att resa vägar så. Vi satte klossar i nederkant för att inte skjuta väggen av bjälklaget men den var förvånansvärt stadig på högkant!
Men tänk om man skulle ta i bara lite för mycket.... Tänk bara tanken.  :surprised:[/quote]


Ahaa, går inte att oroa sig för allt :cool:
Samtidigt får man ju inte vara dum så rent krasst så var väggreglarna 5 m höga/långa och närmsta grannens hus ligger 9 meter bort så i värsta fall.... En liten försening i arbetet och en ny post till "byggbloopers" kanske!
 
Kanske lite mer än en byggblooper om man parkerat bilen nedanför.... Jag bara ser det framför mig, förlåt. ;)
 
För att återgå till ämnet lite....vi har 5 meter till tak också och konstant byggställningarn inomhus.....2 st rullställningar och några permanenta!

Takisolering19.jpg

Har inte fått målarofferterna än dock!
 
Jag känner att den här tråden har vikit av från sin ursprungliga fråga men vill i alla fall dela med mig av erfarenheten vi har haft i vårt 5 m tak. Det som var svårast var att få upp 5 m långa tapetvåder. Tänk på det när ni köpet tapet till det rummet. Den behöver vara lite stadigare än lågpris-papperstapet. Vi hade valt en lite stadigare som tur var men inget vi tänkt på INNAN det var dags att hänga våderna. Om vi hade vetat det hade vi nog tagit en ännu stadigare tapet.

Snickarfirman vi anlitade behövde ju en byggnadsställning för att sätta takgipset och taklisterna och lät den stå kvar däremellan vilket gjorde att vi frågade snällt och fick låna den utan kostnad. Även kamin-montörerna kunde använda den när de skulle ta hål i taket för skorstenen. Alltså gick all målning och spackling och tapetsering galant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.