Tjena!

Tänkte ha ett litet element i badrummet som jag har håller på med, dock så kom rören ut precis i hörnet då väggen byggde mer än vad jag hade räknat med, skulle vilja bocka/bända ut rören då det ska på fuktspärr + kakel bakom rören där dom är nu.

Det är för trångt att få in en rörbock, så är det någon annan som har en bra idé hur man kan böja/bocka rören, är rädd för att få en knäck på rören om jag gör fel.

IMG_2078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
värma och bocka
 
yxet skrev:
värma och bocka
Jag funderade också på detta, men jag har en erfarenhet att rören kan få en knäck även om glödgar dem och böjer, och det får bara inte hända!
Det är 2x12mm rör, har funderar på om man kan få tag på någon typ av dragfjäder och trycka in i röret, sedan värma och böja, har gjort så med 15mm rör, och då har en dragfjäder till VP-rör passat...
 
Jag har bockat med sand ipackat
Men det förutsätter ju att man kan ta loss rören
 
Googlade lite, finns böjfjädrar ner till 10mm, kanske kan funka med en sådan!
Ett 12mm Cu rör har väl en innerdiameter på 10mm?.
Märkligt att jag inte för alls länge sedan pockade 15mm presolrör med hjälp av en böjfjäder, kan ju inte varit en 16mm VP-rör böjfjäder...:screwy:
 
Det finns ju bockfjädrar för kopparrör, de ser ut som en vanlig bockfjäder men den 'konar upp' i andra änden.
 
Det går inte att börja om där på andra sidan väggen, där rören kom från.
Du vet det där med gör om gör rätt ;)
 
KnockOnWood skrev:
Det går inte att börja om där på andra sidan väggen, där rören kom från.
Du vet det där med gör om gör rätt ;)
Tyvärr, det är inget alternativ, väggen är en gavel så allt är numer inbyggt! :surprised:
 
Drömhus2012 skrev:
Hittade en bild
[länk]
Tack, det kan funka, först glödga och sedan böja med den fjädern!
 
Precis :)
 
Säljer lunda grossisten till privatpersoner?
 
Vet ej men om de inte gör det så kan nog lokala rörfirmor beställa åt dig.
 
Du kan annars kanske enklare gå in till valfri elgrossist och skaffa bockfjäder för VP12 rör. Vissa säljer inte utan konto, men i många fall funkar det.
 
Krilleman
Jag förstår problemet, men är det så klok idé att glödga rören där dom sitter med allt vad värmespridningen gör?!

Är det inte lättare att öppna väggen och kika hur det är kopplad/draget innanför och ta det därifrån? Man får ju faktiskt skarva värmerör, än om man självklart försöker undvika detta. Men i ditt fall är det läge att göra det!

Det är en mer korrekt väg att gå om ni frågar mig!

Dessutom behöver du ju 6cm fritt från hörnet till kanten på rören, om du ska följa säkervatten.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.