Hej

Jag håller på att bygga ut huset en aning och har inte riktigt bestämt mig för värmesystem. Tittade först på bergvärme, men det lutar mer åt att luft-vatten eller frånluftsVP är smartare.

Men i alla fall, här håller vi på att bygga nu. Förrådet, som muras, det som ser ut som en sandlåda, skulle utedelen till en luft-vatten kunna stå där? Jag menar alltså närmast kameran i bild, till vänster i det murade hörnet. Jag vet att det behövs en viss tillförsel av luft...

Förrådet är ca 3.5m brett och 12 m djupt och runt 2,5m högt. Det är menat att det ska stå lite cyklar och diverse annat typiskt "förråds-prylar" där under. Det får vara fyllt i den utsträckningen att VPn klarar sig bra. Det blir en veranda ovanför, med trall och plåttak under, så det är rätt så tätt ovanifrån. Däremot behöver jag inte mura hela vägen upp. Alltså det saknas några skift för att komma upp till verandagolvet, men det kan ju mycket väl stå på någon plint på slutet, om lufttillförseln kräver det.
Det kommer också vara ganska öppet generellt, liksom ett kallförråd, men någorlunda väderskyddat. Eventuellt blir det någon form av enklare dörr, bara för att kunna låsa om förrådet, men som kanske har ett par decimeter ned till backen i underkant, typ grind.

Är det en vettig lösning, eller borde eventuell utedel stå någon annanstans?

Jag tänkte, om det ser okej ut, dra lite rör, alternativt någon kanal att dra rör i, innan vi återfyller slänten på baksidan så att man kan leda ihop förrådets kommande VP med garagets värmeanläggning som är ca 10 meter bort, där man ser ett hav av slangar.

Tack för era tankar! 2014-07-24 20.07.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är stora flöden av luft som måste kylas ner av utedelen. Detta leder dessutom till kondens. Jag tror att det är uteslutet att placera utedelen i ett utrymme som är så pass instängt.
Är det inte bäst att ta ut en ÅF på plats, redan i detta skede, för att diskutera möjliga lösningar?
 
Jo, det vore nog klokt, jag har en firma som jag väntar på just nu. Men vill titta med er opartiska också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.