Finns det någon anordning med stickpropp och inbyggd säkring som slår ifrån innan proppen går i elcentralen?

Det skulle underlätta när vi testar prylar med kortis; Vi skulle inte behöva springa runt och leta efter den trasiga proppen utan kan återställa säkringen direkt vid mätplatsen. Fungerar jordfelsbrytare på det sättet?
 
Inte i denna enkla form vad jag vet. Det är dock enkelt att bygga. Ni i kommer säkert över en gammal diazed elcentral som ni kan sätta en 6 A säkring i. Kompletterar med en JFB så blir det ganska bra. Det skulle inte kosta speciellt mycket att bygga en modern normcentral heller.

Apparatprovare finns det annars, sök på www.elfa.se, men de kostar 10,000:- och uppåt.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Får jag själv bygga en liten apparatprovare i en apparatlåda med stickpropp, 6A säkring, JFB och jordat uttag, eller måste någon med behörighet göra det?
 
Jag hade valt diazed i ditt fall eftersom många 6 ampere automatsäkringar inte erbjuder någon selektivitet vid korslutning mot 10 ampere diazed. Sedan bör golvet runt arbetsbänken bestå av plastmatta samt att inga jordade metallföremål finns i närheten. Jag menar att ingen skall kunna vara i kontakt med dessa föremål när dom arbetar med testerna.
 
Om det verkligen är kortslutning i prylen du skall testa finns det ingen garanti för att bara den lägre säkringen löser ut. för att testa om det är kortslutning skulle jag rekommendera något annat än att stoppa i kontakten. Om du gör alla tester som det talas om i din förra tråd lär du kunna veta ganska väl om det är kortslutning eller inte. Det går att ta reda på även med enklare redskap än isolationsprovare.
 
Alti skrev:
Får jag själv bygga en liten apparatprovare i en apparatlåda med stickpropp, 6A säkring, JFB och jordat uttag, eller måste någon med behörighet göra det?
Ja, för "eget" bruk får du själv tillverka en apparat, men du får inte utan behörighet ansluta den fast till anläggningen, det måste i så fall ske via stickpropp. Men frågan om behörighet är faktiskt totalt ointressant. Det som är viktigt är om du kan tillverka apparaten på ett säkert sätt. Det finns inga som helst skillnader i säkerhetskraven

Om vi sedan hypotetiskt ska gå in på försäljning av denna apparat så krävs CE-märkning. Behörighet är emellertid ingen fråga i detta sammanhang - en obehörig får tillverka och sälja hur mycket han vill. Här kan det dessutom finnas skillnader i säkerhetskraven. En apparat som sätts på marknaden ska vara säker (vilket den är om alla produktstandarder uppfylls och därmed får CE-märkas). För eget bruk och under kontrollerade former kan man dock lätta lite på dessa krav.
 
Gör så här:

Bygg burken, men använd en 75W glödlampa (dom går ju inte att köpa, men ni får säkert in massor) i stället för säkringen. Lyser glödlampan starkt så är det kortis i testobjektet.

Det behöver för övrigt inte ens vara en burk. Det räcker med en "förlängningssladd" där ena ledaren loopar igenom glödlampan.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
En 500 w bygglampa hade också fungerat som '' seriemotsånd''



Edit Missade att den måste vara inkopplad i fasledaren för att skydda. Nu är jordfelsbrytaren extra eftersom normala utlösningsvillkor inte funkar vid jordfel.
 
Redigerat:
  • Gilla
rgba och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.