Hej

Jag tror att min trekammarbrunn är felkonstruerad. Så här ser den ut:

Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Det verkar som att T-röret i trekammarbrunnen sitter på ledningen från huset till trekammarbrunnen och att ledningen från trekammarbrunnen till infiltrationen saknar T-rör. Verkar det stämma? Borde det inte vara tvärtom?
2. Jag tycker också att skiljeväggarna mellan kamrarna verkar för låga så att slam kan rinna över till efterföljande kammare, vad tycker ni?

Mvh

Peter
 
Det ser onekligen så ut.
Vattenflödet i en gjuten vägg brukar gå i ett hål rätt långt ned, för att kakan inte ska rinna över.
Det kan vara så att utloppsröret är lite högt vilket då höjer nivån i de andra kammarna också.
 
Så här "ska" det fungera i en klassisk trekammabrunn.. Lägg märket till skiljeväggarnas höjd relativt utloppet.

Slambrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från Norrtälje kommuns hemsida
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bra bild :)

Är lämplig åtgärd då att:
1. sätta t-rör på utloppet
2. försöka bygga på skiljeväggarna på höjden så att inte slam rinner över mellan kamrarna?

Mvh

Peter
 
Jag hade funderar på om det går att sänka utloppet 1dm. det beror på fallet mellan brunnen och infiltrationen. Går det att sänka den lite så slipper du mekket med att höja väggarna och behöver bara ta upp nytt hål för utloppet och mura igen det.
Iom att du verkar behöva förlänga utloppsröret ändå...
 
Hur kan jag mäta jag fallet?
 
Om jag försöker mig på att höja väggarna istället hur gör jag då?
 
Jag ska spola infiltrationen på måndag och tömmer samtidigt brunnen. Ska jag bara fylla den delvis med vatten då för att det ska bli lättare att jobba med t-rör/väggar eller vad det nu blir för lösning.

Hur mycket blr jag minst fylla upp?
 
Fyll till strax över mellanhålet i väggen, så kakan kan flyta i första kammaren. Det bör vara en halvmeter/meter upp då.

Fallet mäter du genom att gräva upp 2m av utloppsröret, och mäta höjdskillnaden mellan ändarna i rörgraven. Är den bara ett par cm/m så kommer du inte kunna sänka utloppsröret. Men närmare 2dm är vettigare, då kan du sänka utloppsröret med 1dm tex.
 
Sänka utloppet är ju klart smidigaste väggen att gå om du har en fördelningsbrunn så gräv fram inloppsröret på utsidan av brunnen och gör samma på trekammarbrunnen (utloppet). Sedan kan du lätt mäta på ovansidan av röret på bägge brunnarna och se vilket fall du har att spela med. Minsta fall du behöver är knappt 1%.
Annars så är det nog bara att gjuta på mellanväggarna, gjorde det själv nu i våras på min egen brunn. Använde råspont som formvirke och tvingar med stort djup för att klämma ihop formen. Borrade hål ner i befintliga väggar och tryckte i lite pinnar av armeringsjärn. Sedan gjöt jag med finbetong som jag hade blandat i vidhäftare i. Vibrerade på utsidan formen med slagborr för att få bort luft. Eftervattnade formar och gjutning i en vecka morgon och kväll. Sedan putsade jag väggarnas anslutning mot utsida brunn för tätning/stabilitet. Blev kanon. Jag sänkte även utloppet på min brunn och meckade dit ett t-rör med en borste också så summa sumarum, slutet gott allting gott för min del.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Glömde säga att det första jag gjorde innan jag började med mellanväggarna var att ta högtryckstvätten och tvätta ytorna noga så dom blir helt rena och fria från lösa partiklar. Våldade på så mycket det bara gick med tvätten och även lite knackning med hammare för att får en bra yta att gjuta mot.
 
Hur gör jag rent praktiskt för att mäta fallet? Lägger jag en lång planka under det uppgrävda röret och mäter att plankan ligger rakt med hjälp av ett vattenpass och sedan mäter jag avståndet rörets underkant till plankan?
 
Precis så, nästan ;)
Frilägg röret, lätt en rak planka mot ovankanten på högsta delen, och väg in med vattpasset, mät underkant på planken, till ovankant på röret i den lägre delen.
 
Ja det verkar onekligen lite enklare :)

Hur gör jag sedan för att räkna ut fallet? Antag att plankan jag lägger i våg mellan utgångsröret från trekammarbrunnen och ingången i fördelningsbrunnen är 10 m och höjdskillnaden för röret är 2 dm. Blir det då tan-1 (20/100)?

Det borde väl vara en rätvinklig triangel där:
hypotenusan = rörets längd, närliggande katet = plankans längd
Motstående katet = höjdskillnaden mellan rören
 
Man behöver inte vara så noga, men runt 1-3cm per m är minifallet som ska eftersträvas.
Iom att du behöver sänka 1dm, så är fallet tom synlligt för ögat :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.