Redigerat:
Är det öppet under bron från den sida där den hakar upp sig i hörnet?

Den kommer för nära laddstationen bakifrån och den får en stark signal som säger att den är nära laddstationen, när den åker förbi hörnet och kommer framför bron så avtar signalen eftersom bron skärmar och då tror den att den är på väg bort från laddstationen igen så därför vänder den.

Om du kunde skärma av radiosignalen från det hållet och kanske flytta ut laddstationen någon decimeter så knaske du får bättre resultat.

Du kan bara ta någon bit takplåt eller ett gammalt datachassi ställa upp bakom laddstationen, det borde skärma tillräckligt för att den ska åka runt hindret.

Om du lindat ihop "överbliven" signalkabel till en rulle och lagt bredvid laddstationen kan du också få detta fenomen.
 
Redigerat:
Stationen är inte placerad enligt instruktionsboken, så i ett sånt läge ska den aldrig använda pejlingen utan den ska bara gå på guidekabel.

Klipparen beter sig precis som den ska, det är stationens placering som är felaktig.
 
  • Gilla
jorgeli
  • Laddar…
Nonkan, betyder detta att jag kan stänga av pejlingen och låta den gå in på guidekabel? Jag har aldrig observerat detta letande förrän i år, och jag har haft den sedan 2010. Dock fick jag byta laddplatta förra sommaren, som kan ha påverkat styrkan på signalerna.
 
Den du hade från 2010 och den nya har olika konstruktion så det är nog därför du inte haft det problemet tidigare.

Du sätter tiden innan den ska börja söka slinga till 0, men risken är att problemet kvarstår för även om den ska följa slinga så om den kommer i närheten av laddstationen medan den söker slingan så kommer den gå direkt mot den istället för att söka slingan.

Så att skärma av signalen bakåt är nog enda lösningen om du inte vill flytta laddstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.