Hej!
Jag bor i ett hus som jag funderar på att köpa. problemet är att det går en grusväg rakt igenom min gårdsplan, alltså mellan mitt boningshus och mina uthus.
Jag vill ju såklart stänga av vägen genom att sätta grindar, problemet är att "sura grannen" har sin postlåda på min gård, plus att sopbilen kör den här vägen. mina "bra grannar" skulle inte fara illa av att jag stänger av vägen och jag kan ta min soptunna och flytta min postlåda till deras väg. men "sura "grannen" måste isf flytta sin låda och soptunna upp till "byvägen" vilket är knappt 100 meter.
tror ni jag har rätt att göra så? vart vänder jag mig? någon som har erfarenhet av detta?
dom röda markeringarna visar vart jag vill ha grindarna.
Som ni ser så har grannen också en grusväg som går genom dennes gård, och vad jag vet så är den vägen lika "allmän" som min väg, dock har denne satt upp grindar också.

ursäkta min dåliga paint-bild. hoppas ni förstår vad jag menar ändå.
borde kanske observera att detta är på landsbygden och inte i nån stadsförort

väg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan finnas servitut att arga grannen får köra på "din" väg. Ett alternativ, kan vara att du drar om vägen så den inte går över din gårdsplan, men det blir givetvis rätt dyrt.
 
Som sagt, med stor sannolikhet så finns det någon form av servitut för vägen. Det kan vara ett regelrätt servitut, eller någon skrivning i en gammal skifteshandling. Sådana gäller som servitut. Om du olovandes stänger av vägen så kan grannen få hjälp av kronofogden att ta bort grinden, och det räknas som egenmäktigt förfarande (polisärende), du kan även bli skadeståndskyldig för kostnader som grannen fått pga. avstängningen.
 
Börja med att ta reda på vad som gäller angående vägarna, du måste gå tillbaka till protokollen från "laga skifte", den lagen är från 1827.
Ta sedan en funderare på om vad som är värt att strida om, beroende på vad du lyckas vaska fram.
 
Det kan ju finnas olika lösningar.

Ett mellanting kan ju vara att sätta upp skyltar och/eller vägbulor som stoppar allmänheten från att köra igenom, men att sura grannen fortfarande tillåts köra över gårdsplan.

Utöver det som skrivits av andra så bör man även kolla med kommunen och räddningstjänsten innan vägen eventuellt stängs av så man inte hindrar brandkår och ambulans.
 
Hej
Började fundera på en sak när jag läste detta. Kan man inte sätta upp grindar ändå
och tala om för grannen att denne får köra så mycket dom vill men får själv öppna och stänga efter sig vid genomfart.
Skulle tro att dom ledsnar snart på att kliva i och ur bilen och flyttar brevlådan. Finns det nåt i ett servitut som säger att man måste ha fritt igenom?
Så här kunde det väl vara förr när man passerade mellan två markägare tex.
 
tack för alla svar! kan tillägga att sura grannes postlåda tidigare stod på "byvägen" men förra ägaren till dennes hus fick ett muntligt godkännande att ställa den på våran gård. sedan vet inte jag om det spelar någon roll idag.
 
Göran.W
Har han annan väg att köra på så kan man få ev servitut dödat o avsätt vad grannen tycker.
Kolla upp det med lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.