hahalj
Håller på med mitt balkongbygge och det är snart dags att gjuta för stolparna. Dessa är tänkta att tillverkas av 3 st 45x145 reglar som skruvas ihop och får då ett tvärsnitt på 135 x 145 mm. Gjutröret är 200 mm i diameter.Se bilden nedan, blå = stolpe, röd = betong, svart = plintjärn. Plinten får ingjutna armeringsjärn som förstärkning,

Plintjärnen hamnar alltså ganska nära ytterkanten på plinten. Tror ni detta påverkar plintens hållfasthet?
 
  • plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Aja, armeringsjärn ska tydligen inte sitta närmare kanten än 5 cm, så får väl följa samma tumregel för plintjärnen. Blir till att gå upp i dimension på gjutrören till 300 mm. Mycket betong blir det...
 
Om jag inte har hört fel så är anledningen till att armeringsjärnen inte ska sitta närmare kanten än 5 cm det att det kan bli rostutfällningar som blir fula. Så om det inte är någonting som kommer att synas så ska detta inte spela någon roll.


Armeringsjärn rostar hela tiden oavsett hur du gör. P.g.a fukten som blir betongen.
 
hahalj
Jaha, så kanske det är. Nåja, känns ändå bättre att gjuta lite större plint, med tanke på balkongens storlek och tyngd (ca 8 x 3 meter och ett antal ton (?) med full snölast).

Får väl hoppas att armingsjärnen inte rostar bort helt så länge som balkongen är brukbar.
 
hahalj skrev:
Håller på med mitt balkongbygge och det är snart dags att gjuta för stolparna. Dessa är tänkta att tillverkas av 3 st 45x145 reglar som skruvas ihop och får då ett tvärsnitt på 135 x 145 mm. Gjutröret är 200 mm i diameter.Se bilden nedan, blå = stolpe, röd = betong, svart = plintjärn. Plinten får ingjutna armeringsjärn som förstärkning,

Plintjärnen hamnar alltså ganska nära ytterkanten på plinten. Tror ni detta påverkar plintens hållfasthet?
Hej
Har sökt på forum om hur man ska gjuta altanpelare. Såg ditt inlägg och har lite frågor. Vi tänkte bygga en terass över vår befintliga altan. Kommer bli ungefär samma storlek som din. Hur många pelare har du? Har du infäst i väggen och sen en pelare tre meter från vägen? Hur gjorde du med vattenavrinning. Gjorde dunder själv? Tacksam för svar
Mvh
Christer
 
ccccc skrev:
Hej
… bygga en terass över vår befintliga altan.
Du måste väl mena tvärtom, en altan ovanför befintlig terrass?
 
hahalj
ccccc skrev:
Hej
Har sökt på forum om hur man ska gjuta altanpelare. Såg ditt inlägg och har lite frågor. Vi tänkte bygga en terass över vår befintliga altan. Kommer bli ungefär samma storlek som din. Hur många pelare har du? Har du infäst i väggen och sen en pelare tre meter från vägen? Hur gjorde du med vattenavrinning. Gjorde dunder själv? Tacksam för svar
Mvh
Christer
Det blev tre pelare, en bärlina ovanpå dessa, sedan golvreglar fästa i ytterligare en bärlina fäst i ett bjälklag i huset. Stolparna hamnade 2.7 m från huset. Vattenavrinning? Om du menar dränering runt stolparna så bestod marken av grus och sprängsten, ingen ytterligare dränering behövdes i mitt fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.