Avemo skrev:
Det är inte fråga om det ena eller det andra. Det kommer att komma in luft genom alla öppningar. Finns det ett undertryck och en öppning så uppstår ett flöde. Fler öppningar kommer att öka flödet.

Även luften som fläkten suger ut till tvättstugan måste ersättas av annan luft. Har du någon uppgift på flödet i fläkten? Det skulle inte förvåna mig om den fläkten skapar ett större drag än kaminen.
Naturligtvis tas luft överallt ifrån men största mängden luft kommer ju tas från den källa som har minst motstånd som någon skrev tidigare.

Fläkten till tvättstugan är en datorfläkt som jag kan ställa i tre olika hastigheter. Jag har för mig att det är den här. Man nog dock ta ned lite på värdet på grund av förluster i installationen.
 
Jag tillhör skeptikerna som betvivlar att förbränningsluft utifrån alls har en positiv påverkan på kaminens verkningsgrad, men den diskussionen har du särskilt bett om att slippa. Något som jag tror att de flesta är överens om är att för att det skall vara någon poäng så måste det vara en "hårdkoppling" mellan utomhusluften och kaminen. Annars är det bara ett ökat ventilationsflöde. Det kanske är bra för gillestugan att öka ventilationen, och tar man in ventilationsluften bakom kaminen så slipper man att det drar kallt från intaget. Däremot minskar det inga förluster att släppa in mer kalluft utifrån i rummet.

Observera vad Keddy skriver i sin manual
Keddy skrev:
Syftet med att leda in luft utifrån till förbränningen är att motverka det undertryck som kan uppstå i hus med mekanisk ventilation.
Inga implikationer ges om att det skulle göra kaminen effektivare.
 
Vet du om att fläkten du länkar till vid sin lägsta effekt ger ett tre gånger större flöde (65,8 m³/h) än än Keddys uppgivna maximala behov av förbränningsluft (20 m³/h)?
 
Avemo skrev:
Jag tillhör skeptikerna som betvivlar att förbränningsluft utifrån alls har en positiv påverkan på kaminens verkningsgrad, men den diskussionen har du särskilt bett om att slippa. Något som jag tror att de flesta är överens om är att för att det skall vara någon poäng så måste det vara en "hårdkoppling" mellan utomhusluften och kaminen. Annars är det bara ett ökat ventilationsflöde. Det kanske är bra för gillestugan att öka ventilationen, och tar man in ventilationsluften bakom kaminen så slipper man att det drar kallt från intaget. Däremot minskar det inga förluster att släppa in mer kalluft utifrån i rummet.

Observera vad Keddy skriver i sin manual

Inga implikationer ges om att det skulle göra kaminen effektivare.
Ändå är det väldigt många "experter" som heligt bedyrar att absolut bästa sättet att få upp verkningsgraden på en kamin är att mata den med uteluft...:rolleyes:

En stor nackdel med att göra en hårdkoppling mot kaminen är ju att man stryper ventilationen genom skorstenen. Detta skulle innebära att gillestugan helt saknar luftväxling bortsett från fläkten till tvättstugan som ju endast går när det är rejält varmt i gillestugan. Detta är absolut inget alternativ då fukten som kommer från plattan måste kunna vädras ur gillestugan.

Det verkar som att jag inte får några definitiva svar här så jag får vända mig direkt till Keddy och se vad de säger. Om uteluft bara är för att motverka undertrycket vid mekanisk ventilation så är det ju helt meningslöst eftersom vi har självdrag.
 
Avemo skrev:
Vet du om att fläkten du länkar till vid sin lägsta effekt ger ett tre gånger större flöde (65,8 m³/h) än än Keddys uppgivna maximala behov av förbränningsluft (20 m³/h)?
Ja...?
 
Paxman skrev:
En stor nackdel med att göra en hårdkoppling mot kaminen är ju att man stryper ventilationen genom skorstenen. Detta skulle innebära att gillestugan helt saknar luftväxling bortsett från fläkten till tvättstugan som ju endast går när det är rejält varmt i gillestugan. Detta är absolut inget alternativ då fukten som kommer från plattan måste kunna vädras ur gillestugan.
Att strypa ventilationen genom skorstenen är hela orsaken till att ta förbränningsluften utifrån. Självdragsventilation utan förlust finns inte. Hela nyckeln till den påstådda besparingen är att ventilationen minskar. Det låter lite som att du försöker äta kakan och ha den kvar.
 
Jo givetvis, fast det är ju inte eld i kassetten konstant. När jag eldar vill jag att den varma luft kassetten avger från sin utsida skall stanna i huset, inte dras upp i skorstenen som det är nu. När jag inte eldar, vilket är större delen av dygnet, vill jag ju att skorstenens ventileringsfunktion ska vara opåverkad för att ev. fukt som släpper från plattan under gillestugans golv ska åka ut genom skorstenen.

Det optimala skulle kanske vara en hårdkoppling som kan öppnas i gillestugan...och precis när jag skrev det så insåg jag ju att det ju bara är att öppna kaminluckorna lite när den inte används så är självdraget återställt!

Nåja, jag ska kontakta Keddy och se vad de säger...återkommer om det ger något.
 
Själv så kommer jag inte mata min kamin med fris luft, varför det, jag skall ju ändå ha tilluftdon i varje rum, så att där kommer in frisk luft, så varför inte skicka ut den andra via kaminen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.