Pga andrade färgplaner för vårat hus så passar det inte att ha svarta hängrännor till vårt hus. Jag satte förra året upp nya svarta hängrännor på en del av huset och nu ska de, iom de nya planerna, målas om till vitt. De är i princip i nyskick, bara lite smuts och alger på dem.
Har målat om en del plåtdetaljer på huset och då rekommenderade färgnissen på Alcro att jag körde med plåtgrund och sedan att använda samma färg som till fönstren. Men då var det "naken" plåt.

Så min plan är(baserat på vad jag har kvar sedan målningen av huset och jag vill undvika att köpa mer iom att det är så lite yta som ska målas):
Tvätta med Alcro delfin grovrengörning/algmedel.
Rugga ytan lite med fint sandpapper.
Måla med samma färg som till fönstren(har fönsterfärg över som jag vill använda upp).

Räcker det eller bör jag köra med grundfärgen(vill undvika det för den är slut) även här?
 
Ta med en bit av rör eller hängränna till färghandlaren så plockar de fram det som du behöver.

Vissa billiga plåtdetaljer är lackade med riktig skit färg som nästan är omöjlig att måla över.
 
För att svara min egen fråga(i fall någon annan ska göra de samma i framtiden)
Ringde alco, han gav följande råd:
- tvätta med Delfin grovrengörning
- rugga med en scotch svamp
- sedan går det att måla direkt med Bestå fasad eller fönsterfärg.
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
För att svara min egen fråga(i fall någon annan ska göra de samma i framtiden)
Ringde alco, han gav följande råd:
- tvätta med Delfin grovrengörning
- rugga med en scotch svamp
- sedan går det att måla direkt med Bestå fasad eller fönsterfärg.
Funkade det bra?? Funderar själv om det är värt kostnaden och jobbet än att köpa nya stup rännor
 
Mattias_Jo1 skrev:
Funkade det bra?? Funderar själv om det är värt kostnaden och jobbet än att köpa nya stup rännor
Det funkade rätt bra.
Nu har det bara gått ett år, men så här långt har färgen inte ramlat av.
 
Plåtfasadfärgen är annars riktigt schysst på sådana ytor, förutsatt att man tvättar och slipar på samma sätt. Fönsterfärg ska ju fungera till bläck och annat också, men om man inte har sådan över så skulle jag välja Plåtfasadfärg.
 
Ok..mina stuprör är just nu bruna😝men frågan är om det är mer kostnadseffektivare att måla om än att köpa nya och byta dessa. Är tot 5 st.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ok..mina stuprör är just nu bruna😝men frågan är om det är mer kostnadseffektivare att måla om än att köpa nya och byta dessa. Är tot 5 st.
Är det bara rören som ska målas? Inga böjar, hängrännor, fästen mm? När det kommer till hängrännor/stuprör så är själva stuprören relativt billiga jämfört med böjar, fästen mm.
 
Även börjar och fästen för stuprör, inte hängrännor
 
Mattias_Jo1 skrev:
Även börjar och fästen för stuprör, inte hängrännor
Då lönar det sig definitivt att måla. Tar nog lite mer tid (beroende på skicket på de nuvarande)
 
Enligt han jag snackade med på alcro var det bättre att måla med vanlig bestå fasadfärg ist för fönsterfärgen. Vilket bra för den är billigare :)
Varför kommer jag ej i håg.
 
noone70 skrev:
Enligt han jag snackade med på alcro var det bättre att måla med vanlig bestå fasadfärg ist för fönsterfärgen. Vilket bra för den är billigare :)
Varför kommer jag ej i håg.
Har faktiskt hört nått liknande också från en polare som hjälpte farsan sin att måla plåt på huset.
 
Därför att bestå fasadfärg är en akrylat och de passar bättre till plåt än alkydfärger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.