Det gick åt närmare tio liter vatten innan det slutade bolma ånga om bromsskivan vänster fram på Land Cruisern idag.

Bromsarna ligger på mao. Eftersom vattenförbrukningen är oacceptabelt hög behöver jag en snabb fix så här i semestertider.

Det ser ut ungefär så här. (Bilden är från en Hilux, men det är i princip samma bil.)

hilux3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dom inre beläggen som ligger på. Jag har smort, blåst och bankat rejält och det blev liiite bättre, men inte mycket.

Finns det något bra trick? Att demontera oket eller något i den stilen är inte aktuellt.
 
Försök få in lite bromsvätska innanför gummit vid kolvarna, det kan få rosten att släppa så kolvarna glider fint igen
 
Ta bort klossarna och slipa rent alla kanter.
 
Jag brukar alltid slipa bromsbeläggen på de metallytor som ligger ann i oket så att de "glappar" lite upp och ned. Oftast är det trångt att få in nya belägg i oken pga av färg. Är det trångt redan vid montage så ökar chanserna att belägget skall fastna längre fram när det samlas smuts och bromsdamm mellan ok och belägg. Är troligtvis detta som du har råkat ut för, så "ryck" ut belägget och slipa lite på den yta som ligger ann mot oket så fastnar det....

För många år sedan lämnade jag in min bil för att få beläggen bytta, men det har jag slutat göra då de "bara" pressar in de nya beläggen i oket utan att kontrollera att de kan röra på sig efter en bromsning dvs beläggen slits ut fortare än normalt och bet blir dax för nytt byte......

Edit: Var två minuter sen med mitt svar......
 
gnys skrev:
Försök få in lite bromsvätska innanför gummit vid kolvarna, det kan få rosten att släppa så kolvarna glider fint igen
Kan man spreja in 5-56 eller liknande?
 
Ja, men var försiktig så det inte kommer på skivan.
Om möjligt dra ut en sprint i taget och stålborsta den ren, så att klossarna kan glida fritt.
 
mycke_nu skrev:
Kan man spreja in 5-56 eller liknande?
Som Corre säger, ja men var försiktigt. Det får inte komma på skivorna eller beläggen. Eftersom det inte ser ut som sk. flytande ok så är det säkert kolvarna som kärvar, tyvärr konditionerar de flesta inte de när man byter bromsar. Det bör man göra vid varje byte.
 
Sen håller jag med roli också, viktigt att göra rent och smörja alla glidytor och man kan slipa ner kanterna på beläggen en aning så ökar chanserna att det glider fint.
 
Dina skivor lär vara duktigt krokiga om du spolade vatten på dom när dom var så varma
 
Efter du har rengjort oket och motionerat kolvarna kan du smörja kortsidorna på beläggen med aluminium pasta , verkstäder har någon vit smörja dom smörjer med men vet tyvärr inte namnet på denna.
 
hantverkare1 skrev:
Dina skivor lär vara duktigt krokiga om du spolade vatten på dom när dom var så varma
Risken är stor att det blir en fläck (där bromsbelägget ligger mot skivan när den stannat) som inte kommer att ta ordentligt.
 
Det är väl iofs bra, då kommer kolvarna vibrera loss ;)
 
Skivan verkar ok, det är en kraftig ventilerad historia.
 
Antingen kärvar kolvarna vilket är rätt vanligt, har du tur så är det bara glidpinnarna som måste smörjas upp med kopparpasta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.