Det gick åt närmare tio liter vatten innan det slutade bolma ånga om bromsskivan vänster fram på Land Cruisern idag.
Bromsarna ligger på mao. Eftersom vattenförbrukningen är oacceptabelt hög behöver jag en snabb fix så här i semestertider.
Det ser ut ungefär så här. (Bilden är från en Hilux, men det är i princip samma bil.)
Det är dom inre beläggen som ligger på. Jag har smort, blåst och bankat rejält och det blev liiite bättre, men inte mycket.
Finns det något bra trick? Att demontera oket eller något i den stilen är inte aktuellt.
Bromsarna ligger på mao. Eftersom vattenförbrukningen är oacceptabelt hög behöver jag en snabb fix så här i semestertider.
Det ser ut ungefär så här. (Bilden är från en Hilux, men det är i princip samma bil.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dom inre beläggen som ligger på. Jag har smort, blåst och bankat rejält och det blev liiite bättre, men inte mycket.
Finns det något bra trick? Att demontera oket eller något i den stilen är inte aktuellt.
Jag brukar alltid slipa bromsbeläggen på de metallytor som ligger ann i oket så att de "glappar" lite upp och ned. Oftast är det trångt att få in nya belägg i oken pga av färg. Är det trångt redan vid montage så ökar chanserna att belägget skall fastna längre fram när det samlas smuts och bromsdamm mellan ok och belägg. Är troligtvis detta som du har råkat ut för, så "ryck" ut belägget och slipa lite på den yta som ligger ann mot oket så fastnar det....
För många år sedan lämnade jag in min bil för att få beläggen bytta, men det har jag slutat göra då de "bara" pressar in de nya beläggen i oket utan att kontrollera att de kan röra på sig efter en bromsning dvs beläggen slits ut fortare än normalt och bet blir dax för nytt byte......
Edit: Var två minuter sen med mitt svar......
För många år sedan lämnade jag in min bil för att få beläggen bytta, men det har jag slutat göra då de "bara" pressar in de nya beläggen i oket utan att kontrollera att de kan röra på sig efter en bromsning dvs beläggen slits ut fortare än normalt och bet blir dax för nytt byte......
Edit: Var två minuter sen med mitt svar......
Som Corre säger, ja men var försiktigt. Det får inte komma på skivorna eller beläggen. Eftersom det inte ser ut som sk. flytande ok så är det säkert kolvarna som kärvar, tyvärr konditionerar de flesta inte de när man byter bromsar. Det bör man göra vid varje byte.mycke_nu skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Dina skivor lär vara duktigt krokiga om du spolade vatten på dom när dom var så varma
apapap ska man inte använda, betydligt mycket bättre med dettaAndy78 skrev:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...morjmedel-fett-och-pasta/langtidsfett-pa431sv