Skall man ha 16 mm eller 20 mm slang i golvvärmen? 20 mm borde ju rimligen innebära lägre flödeshastighet/lägre temperatur i systemet och därmed bättre prestanda. Eller har jag fel?

Vill minnas att flera på forumet rekommenderat 20mm. Min leverantör vill dock sälja på mig 16mm.

Vad är det som gäller och vad är det som avgör valet?
 
20mm är bättre, precis som du resonerar.
 
Tack för det!


Nästa fråga som uppstår är vilket cc mått kör man normalt mellan slingorna?  cc 300 med 20 mm slang?

Skall det vara olika cc mått beroende på slangtjocklek eller ändrar man effektuttaget främst m h a temperatur och flödeshastighet i slingan?
 
  • Gilla
Henrik_Magnusson
  • Laddar…
cc30 för 20mm. cc-måttet beror på slangen.
 
Hej ;)
har man stora fönster kan det var lämpligt att lägga slingorna tätare under det för att minska risken för kallras
 
.... vilket enligt min i o f begränsade erfarenhet är betydligt enklare med en 16 mm än en 20 mm.
 
Men med 16mm måste de vara ännu tätare...
 
...och med normala isolerfönster är inte kallras ett problem så då kan man lägga slingorna där dom bör ligga......
 
Vad jag menade var bara att jag tycker det är enklare att lägga 16 mm slang på cc 15 istället för 20 än att lägga 20 mm slang på cc 20/25 istället för cc 30. I källargolv kan det vara ide att lägga lite tätare på vissa ställen har jag hört.
 
16 slang är betydligt lättare att lägga och kan läggas tätare utan att knäckas. c/c ner till 150 mm är inga problem.
Med 20-slang måste man vara försiktig om man vill lägga tätare än c/c 300 mm.
Tätare c/c ger jämnare yttemperatur och man kan hålla en lägre framledningstemperatur med bibehållen effekt.
 
LyckeKonsult skrev:
Hej ;)
har man stora fönster kan det var lämpligt att lägga slingorna tätare under det för att minska risken för kallras
Vi har köpt ett hus från 59 med tilläggsrutor på källarfönstren och nån form av förbättring på övervåningen också. Dock kommer två radiatorer försvinna pga nytt kök framför fönstren, och vardagsrumsfönstret är ganska stort.

Jag har varit oroad över risken med kallras och undrar hur jag lägger slangen tätare. Om jag ska läkta, skippar man värmeplåtarna då och sätter slang mellan varje läkt för att få tätare nedanför vardagsrumsfönstret?
Och motsvarande med spånskivor, skippar plåtarna och fräser tätare nedan fönstret.

Den nyaste ritningen är på stationära datorn som är nerpackad, men här är bilder som visar fönstren.
http://www.byggahus.se/forum/planlo...960-asikter-pa-planlosningen.html#post1895020
 
Varför skippa plåtarna? Kan du inte kapa dem eller lägga dem omlott?

(Med reservation för att jag missförstått problemet)
 
Plåtarna tillför ju ingen värme utan fördelar ju bara ut den så det ska väl gå bra att skippa dem på någon sträcka. Du kan ju lägga plåt i ett av de täta spåren så ligger den plåten lite över slangen i spåret bredvid.
 
Plåtarna ska du använda oavsett om du glesar eller kör spårad spånskiva. Har inte kollat på dina bilder men om du köper hos en golvvärme firma så kan du få en läggningsritning på golvvärmen. Lägga tätare tror jag inte är nödvändigt.
 
Man skall inte lägga plåtarna omlott , risk för knäppningar. Sedan tror jag man brukar rekommendera att lägga matningen till andra slingor längs ytterväggar för att få lite extra värme där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.