Kanske världens mest korkade och enkla fråga ...

Vad är funktionen med dessa uppstickande drängeringsrör intill husgrunden? Och kan/bör jag sätta lock på dom? 90 böjen på ena röret har jag tryckt dit då jag märkte att det kom ner löv och annat jox i rören annars (det gör det säkert lite ändå men det är iaf bättre än inget).

Har även en friskluftsventil till källaren precis intill (till höger utanför bild) och tänker att det kanske inte är helt hundra med tanke på luftkvalitet och ev. markradon? Ytterligare en anledning till att jag vill sätta lock och ev. täta dem ovan mark.

20140721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man drar i regel upp rör eller som kanske i ditt fall dräneringsrör för att kunna eventuellt spola men kanske mest för att kunna inspektera.
Jag har mitt bak på mitt hus som var högsta punkt vid dräneringen dragit upp två rör med korkar på för att kunna inspektera och förhoppningsvis rensa om det sätter igen.

Skulle nog sätta lock på dem om jag var du - Lite olyckligt kan jag tycka att dra upp dräneringsrör så högt. Helst hade man nog vilja se avloppsrör sticka upp från just dränrören. Det kommer ju in vatten i dessa där från marknivån...
 
Ok tack! Så det vore inte fel att gräva ner och koppla på riktiga markavloppsrör alltså?

Ska sätta lock på dessa omgående.
 
Kan ju vara en ide men är väl marginellt om det verkligen behövs. Lock skullejag däremot rekommendera för allt som åker ned i rören kommer ju ned i dräneringsrören längst sulan.

Det jag tycker ser konstigt ut är väl att det ser ut som att du har Isodrän/Pordrän efter ena väggen men inte den andra? Dvs, inget på den vänstra väggen i bild...
 
Ok, ja det låter ju rimligt att det gör marginell skillnad. Kanske inte värt jobbet ens. Får fundera lite på det. Är ju inte direkt som att det saknas annat att lägga tiden på :)

Jag vet inte om det är orsaken men högra väggen med Isodränskiva är gamla huskroppen som har källare, medan vänstra delen är tillbyggnaden som endast har krypgrund.
 
Jag kapade av mina såna rör och satte lock på, sedan är det betongplattor över som jag har 1 varv runt huset, behöver man komma åt rören är det bara att lyfta plattan och öppna locket.
 
Hej!
Du behöver troligtvis inte byta dem not avloppsrör då markfukten pga regn är liten då du förmodligen har lite överskjutande tak?
Att du bara har isolering på en vägg är för art det är källare där, precis som du skrev.
Precis som Pumba skrivit kan du dölja ändarna om du så önskar. Bara du kommer ihåg vart de är och du kan redogöra för dem vid ev försäljning.
/Niklas
 
Är det isodränlisten man ser på bilden på högra väggen? Eller vad är det? Under elkabeln, ovan mark.

Om det är listen så bör du göra om det, då den skall vara under mark, fyll upp eller såga av skivorna och montera en ny list under mark.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Bucket skrev:
Är det isodränlisten man ser på bilden på högra väggen? Eller vad är det? Under elkabeln, ovan mark.

Om det är listen så bör du göra om det, då den skall vara under mark, fyll upp eller såga av skivorna och montera en ny list under mark.
Ja det är isodränlisten. Förstår att det är korrekt enligt monteringsanvisning, men nu när den redan sitter sådär, och nog har gjort i ca 10 år, vad kan den negativa effekten bli?
 
Svårt att se någon negativ effekt utav att listen sticker upp utan det är nog mer estetiskt.
Listen sitter ju för att skydda att saker skall trängas in bakom skivan. Troligtvis vart marknivån efter markarbeten precis i höjd med listen och har efter årens sättningar hittat sin nivå som är lite lägre.

Har för mig att de rekommenderar 5-10 cm under marknivå.
 
Hej
Det där inte korrekt för 5 öre.
Inspektionsrören ska vara markavlopp och ha lock på sig, återfyllningen ska INTE ske med grus och det ska vara fyllt så att listen täcks av jorden.
Fredrik
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det jag reagerar på är att det verkar saknas en separationsduk runt rören som håller undan jord och annan skit att flyta med in i rören och orsaka stopp. Men ett lock är såklart något som skall dit!
 
Anledningen till att listen ska vara under mark med "tätt" material ovanpå är att markvatten inte ska gå ner i dräneringen
Markvattnet gör man sig av med mha marklutingen.
Ligger det ingen duk runt inspektionsrören och dessa är dränrör så kommer det sakta men säkert att fyllas med jord.
Fredrik
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.