(y) Berätta gärna här i tråden efter besiktningen,
hur du upplevde besiktningen och
och om din besiktningsman hittade något som inte framkom i säljarens besiktning.
 
Will do! (y)
 
O
Klokt beslut!
Passa på att bombadera besiktningsmannen med massa frågor! Gärna mycket dumma frågor, så du får valuta för pengarna!
 
Dåså, då har domen fallit. Först vill jag tacka för det idoga 'tjatet' om att man ska alltid ha en egen besiktningsman.

Då vi beslutade att gå med en egen besiktningsman så valde vi att köra en nivå över den vanliga okulära besiktningen och få till en ordentlig fuktmätning och det visade sig vara ett klokt beslut. I källaren finns idag ett arbetsrum som vi tänkt ha till sovrum till den äldsta pojken (12 år och således allergisk mot dagsljus) och där satt det idag en spontad panel på väggarna.

Isoleringen var fuktig så någon mätning behövdes inte. Dock så är det oklart exakt vilken skada som är skedd och om det skulle kunna räcka med att riva alla organiska material, sätta upp ny puts och sen var saken biff eller om det handlade om att det behövs dräneras om.

Så nu ligger vi i förhandlingar om att sänka köpeskillingen istället för att häva köpet, men det är ju väldigt svårt att uppskatta hur stor kostnaden kommer att bli...
 
årsta skrev:
Dåså, då har domen fallit. Först vill jag tacka för det idoga 'tjatet' om att man ska alltid ha en egen besiktningsman.

Då vi beslutade att gå med en egen besiktningsman så valde vi att köra en nivå över den vanliga okulära besiktningen och få till en ordentlig fuktmätning och det visade sig vara ett klokt beslut. I källaren finns idag ett arbetsrum som vi tänkt ha till sovrum till den äldsta pojken (12 år och således allergisk mot dagsljus) och där satt det idag en spontad panel på väggarna.

Isoleringen var fuktig så någon mätning behövdes inte. Dock så är det oklart exakt vilken skada som är skedd och om det skulle kunna räcka med att riva alla organiska material, sätta upp ny puts och sen var saken biff eller om det handlade om att det behövs dräneras om.

Så nu ligger vi i förhandlingar om att sänka köpeskillingen istället för att häva köpet, men det är ju väldigt svårt att uppskatta hur stor kostnaden kommer att bli...
Om det är isolering och panel så är fukten ett faktum kan bli även om dräneringen är okey då det kan dras från sulan och upp lite fukt.

Men riva och sanera är ett måste sen putsa och måla eller regla upp ny ventilerad vägg med stålreglar.

Är det inte dränerat på många år kan det vara dags att göra om, och det i sig ser jag inte som något prutbart.
Och kostnad för dränering ligger kring 1000-2000kr metern beroende på system. Finns platon, podrän och isodrän där dom två sistnämnda är dyrare men isolerar samtidigt
 
Var detta något som säljarens besiktning också visade?

Hoppas att du tycker att det var väl använda extra 5.000 på en egen besiktning?

(y) för att du anlitade en egen besiktningsman
:thumbdown: för att det fanns skador men (y) att du nu vet problemen och kan förhandla pris därefter.
 
Lutte skrev:
Om det är isolering och panel så är fukten ett faktum kan bli även om dräneringen är okey då det kan dras från sulan och upp lite fukt.

Men riva och sanera är ett måste sen putsa och måla eller regla upp ny ventilerad vägg med stålreglar.

Är det inte dränerat på många år kan det vara dags att göra om, och det i sig ser jag inte som något prutbart.
Och kostnad för dränering ligger kring 1000-2000kr metern beroende på system. Finns platon, podrän och isodrän där dom två sistnämnda är dyrare men isolerar samtidigt
Det är lite så vi tänker. Lägg där till att ena rummet i källaren är ett våtrum med kaklade väggar, badkar etc så blir det ett ganska så omfattande ingrepp.
 
roland53 skrev:
Var detta något som säljarens besiktning också visade?
Det var inte påpekat i deras besiktning. Ha hade flaggat rummet som ett "riskbygge" eller vad man kallar det. Men de hade inte kollat i de organiska materialen efter fukt.

roland53 skrev:
Hoppas att du tycker att det var väl använda extra 5.000 på en egen besiktning?
Nu såhär när ett problem eller vad man ska kalla det uppstått så är det givetvis väl använda pengar. Hade allt varit bra hade det nog känts ovärt ;)


roland53 skrev:
(y) för att du anlitade en egen besiktningsman
:thumbdown: för att det fanns skador men (y) att du nu vet problemen och kan förhandla pris därefter.
Ja, vi får se. VI har lagt ett bud som säljaren nekat till, men vi förhandlar.

Den stora frågan är ju - och här jag verkligen en novis, hur "farligt" är det om det nu är så att man måste dränera samt hur bråttom är det att man gör det? I år kommer vi ju inte att hinna eftersom vi får tillträde i slutet av Okt, så en tanke är ju att röja ut allt det dåliga, sätta in en avfuktare och sedan återställa till bruksskick. Nackdelen är väl att man inte bör använda det som ett sovrum innan man vet att fuktproblemen är borta med vi kan lösa rumsdelningen på ett annat sätt iallafall i ett år till, sen skulle man kunna dränera och fixa så att det blir bra som sovrum då. Vilket ger mig en potentiell snickarverkstad i ett år och det gnäller man ju inte över ;)

Men hur ska man resonera när det kommer till fukt? Är vi inte lite fuktgalna i det här landet? Om man jämför med t.ex. england där de smäller in mattor överallt, t.o.m. i badrum...
 
Man skall ha väldigt stor respekt för fukt.

Min strikt personliga åsikt är att man skall överhuvudtaget inte ha sovrum i en källare, möjligen då i källare med helt modern grundläggning och dränering.

Och som sagt den typen av problem som du har i nuläget med det huset, ger mögel, som är ohälsosamt/giftigt. Du får en "stuglukt" (=mögel) i kläder och prylar som finns i rummet. Efter ett tag känner du det inte själv, men andra som du träffar känner hur det luktar konstigt om dig.
 
Du har inte skrivit vilken årgång huset är.

Äldre hus skall och bör helt enkelt användas som källare och inget annat.
Bostadsrum kan vara direkt olämpligt, utan det är klinker, puts och annat oorganiskt som gäller, annars tigger man om problem.
Med detta sagt så fungerar många hus bra med gillestuga,arbetsrum och t.om sovrum i källare.
Kan bero på som sagt husets ålder, betongplattans kvalité och konstruktion, vilken jordmån runt huset (väldränerad eller lerjord), samt naturligtvis vad källarväggarna är klädda med på utsidan
 
@hempularen Vi kommer att ta bort allt organiskt material och ha det 'rent' just för att förhindra mögel.

Som det var/är idag så känner man ingen doft av mögel i källaren i sig, varken vi, säljaren eller två olika besiktningsmän har noterat det. Så om man tar bort de organiska materialen så borde det väl förhindra mögeltillväxten ganska så rejält?

@roland53

Huset är byggt -56.

Tanken är ju att om vi nu kommer överens med säljaren så får det vänta med bostadsrum tills det att vi har dränerat och isolerat från utsidan med typ isodrän eller liknande. Sen klinker på golvet och silikatfärg på väggarna så att det blir lite trevligt för pojken. Vi har även funderat på om man i samband med dräneringen även ska ta ur ett extra fönster i grunden för mer naturligt ljus.

Själv är man ju uppvuxen i ett källarrum och jag blev ganska så normal ;) Men det är ju klart, det skiljer ju sig från hus till hus.

Det är ju problematiskt. Vi gillar verkligen huset, området och allt omkring och vissa saker kan vi tänka oss att 'köpa' om vi får en prisjustering som vi är nöjda med.
 
Har nu läst igenom hela tråden gällande överlåtelsebesiktningar. Frugan och jag kommer inom kort köpa hus. Vi funderar antingen på att köpa in sig på säljarens besiktning och därigenom få en besiktningsgenomgång på plats i huset, till en kostnad av ca 3000 kr. I denna skulle det även finnas en försäkring mot dolda fel.

Besiktningsmannen som gjort säljarens besiktningen är välkänd i våra trakter och har fått goda referenser. Bör vi köpa in oss på säljarens besiktning eller ska vi anlita ny besiktningsman, för priset av 9000kr? Kan tillägga att senaste besiktning gjordes hösten 2013. Det som får oss att tveka är just besiktningsmannens goda referenser. Någon med liknande erfarenheter?
 
Ja min åsikt är som innan, säljar- eller köparbesiktning spelar ingen roll, det är min personliga erfarenhet. Fundera istället på om en vanlig överlåtelsebesiktning verkligen är vad ni vill ha, det finns besiktningar som är mer djupgående.
 
Jan Lahti skrev:
Har nu läst igenom hela tråden gällande överlåtelsebesiktningar. Frugan och jag kommer inom kort köpa hus. Vi funderar antingen på att köpa in sig på säljarens besiktning och därigenom få en besiktningsgenomgång på plats i huset, till en kostnad av ca 3000 kr. I denna skulle det även finnas en försäkring mot dolda fel.

Besiktningsmannen som gjort säljarens besiktningen är välkänd i våra trakter och har fått goda referenser. Bör vi köpa in oss på säljarens besiktning eller ska vi anlita ny besiktningsman, för priset av 9000kr? Kan tillägga att senaste besiktning gjordes hösten 2013. Det som får oss att tveka är just besiktningsmannens goda referenser. Någon med liknande erfarenheter?
Märkligt att du ställer frågan efter att läst igenom tråden??

Vem är det som har dolda fel försäkringen? Ja, det är inte köparen iallafall!!

I övrigt läs tråden en gång till. DU BÖR ALLTID ANLITA EN EGEN BESIKTNINGSMAN :sly:
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
O
Jan Lahti skrev:
Har nu läst igenom hela tråden gällande överlåtelsebesiktningar. Frugan och jag kommer inom kort köpa hus. Vi funderar antingen på att köpa in sig på säljarens besiktning och därigenom få en besiktningsgenomgång på plats i huset, till en kostnad av ca 3000 kr. I denna skulle det även finnas en försäkring mot dolda fel.

Besiktningsmannen som gjort säljarens besiktningen är välkänd i våra trakter och har fått goda referenser. Bör vi köpa in oss på säljarens besiktning eller ska vi anlita ny besiktningsman, för priset av 9000kr? Kan tillägga att senaste besiktning gjordes hösten 2013. Det som får oss att tveka är just besiktningsmannens goda referenser. Någon med liknande erfarenheter?
Intressant frågeställning.... eftersom hela ärendet just har avslutats med resultatet att man ALLTID skall besiktiga själv...
En dolda fel försäkring är någonting som finns för säljaren, inte för köparen.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.