Oj, nej det vore ju inget skoj! Är det rätt de har använt då? Har man nån typ av garanti mot sånt? De hade köpt mycket färg under en längre tid hos färghandeln så jag hoppas de vet vad de sysslar med på den biten i alla fall.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angie99 skrev:
Oj, nej det vore ju inget skoj! Är det rätt de har använt då? Har man nån typ av garanti mot sånt? De hade köpt mycket färg under en längre tid hos färghandeln så jag hoppas de vet vad de sysslar med på den biten i alla fall.
[bild]
Beror på vad du hade för färg innan
 
Huset är aldrig ommålat sen 1942 så det är originalfärgen, vet du vad det kan ha varit?
 
Mitt putsade hus från 1951 var målat med s.k kalkfärg. Tyvärr besprutat med akrylat av kringresande målerisällskap under tidigt 90-tal. Fanns inte så många alternativ på 40-talet tror jag. /lob
 
Kan mest troligt vara något av följande kalk, silikat eller oljefärg
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Det känner jag igen att nån sagt, kalkfärg. Funkar det att måla över med den färgen de gjort då?

Idag har de lämnat bygget. Jag är inte nöjd men det var helt ärligt skönt att bli av med dem. Hittade kittet de använt och det skulle torka i 7 dar innan man målade på det, något de inte gjort. Huset är dessutom otroligt vitt, typ greklands-vitt. Ska kolla lite om besiktning och hur det funkar. Nån kanske vet?
 
M
Angie99 skrev:
Det känner jag igen att nån sagt, kalkfärg. Funkar det att måla över med den färgen de gjort då?
Vad jag vet så underhålls gamla kalkfärg-målade ytor med silikatfärg i vissa fall så det är nog ingen fara, om det nu är just kalkfärg, kc-färg eller silikatfärg på väggen innan.

Från caparols egen pdf angående just sylitol silikatfärg: "Användes på mineraliska underlag som puts, betong, cementfiberskivor samt ytor där det tidigare målats med kalk, KC-färg eller silikatfärg."

Angie99 skrev:
Idag har de lämnat bygget. Jag är inte nöjd men det var helt ärligt skönt att bli av med dem. Hittade kittet de använt och det skulle torka i 7 dar innan man målade på det, något de inte gjort. Huset är dessutom otroligt vitt, typ greklands-vitt. Ska kolla lite om besiktning och hur det funkar. Nån kanske vet?
De har antagligen inte brutit färgen vilket nästan är kutym/industristandard idag eller? 0502Y, stockholmsvitt, äggvitt, gammelvitt, osv osv osv när det gäller vita kulörer just för att det ofta blir ett kallt utseende med helt obruten vit.
 
Redigerat av moderator:
Skönt, då verkar dn biten ha blivit rätt i alla fall.

Beckers har ju en obruten färg som heter utevit, det är 0502 och det var den vi begärde. Jag visade honom både det jag redan målat, burken jag använt och gav honom färgkoden. Han sa att det var standardvit vilket jag också trodde då det är ganska vanligt med den kulören på fasader vad jag förstått. På Caparol kunde de inte svara på om deras obrutna färg var 0502 men det trodde han (sommarjobbare). Men det var det ju alltså inte, så de borde brutit färgen.
Om jag nu ska behålla den här supervita, som även om den är lite bländande, är ganska snygg (nu när den är ren i alla fall), så får jag ju måla om alla snickerier. Nått jag inte är så sugen på.
Men jag kan leva med det, det är värre att de inte låtit kittet torka tycker jag.
 
Det brukar inte hända så mycket om man målar på kitt innan det torkar.
Det enda är att färgen brukar krakelera beroende på kittets och färgens olika torktid.
Det är mest att det inte ser snyggt ut. Däremot är det inget fel att inte bryta färgen.
Vill man ha vitt så målar man med vitt. Har målat ett hus kritvitt nyligen, en liten
skånelänga som normalt var kalkad förr i tiden. Kåken var omptsad och vi måla
med silikatfärg. Ett knep för att " få det vitare" är att man slår i lite blå brytfärg,
Dock måste man vara väldigt försiktig så man inte tar för mycket. Lite blått i färgen
gör att den blir lite kallare och då upplever man den som vitare.
Men som sagt man måste veta vad man sysslar med, såg några knickedicker som
slog i för mycket och det blev nästan babyblått.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Problem är ju att jag bad inte om vitt, jag bad om 0502.
 
M
Angie99 skrev:
På Caparol kunde de inte svara på om deras obrutna färg var 0502 men det trodde han (sommarjobbare).
Eftersom 0502-Y är koden för en brytning så är en obruten färg per definition inte 0502-Y. Kunskap på den nivån bör man väl i all rimlighet kräva även av en sommarjobbare?...
 
Jo det tycker jag ju. Fast nu finns ju Beckers obrutna i 0502 så det blev väl lite snurrigt. Frågan är hur och om man går vidare. Jag vill inte att de ska göra om nått jobb men jag vill ju inte heller betala fullpris egentligen. Hörde att man kunde ringa vilken firma som helst och be dem göra en besiktning, går det?
 
M
Är inte 0500 färgkoden som en obruten vit vanligtvis har? I caparols information så står det att sylitol finns i "Vit och kulörer i begränsat utbud" Så ring caparol och fråga vilken färgkod den har som vit.

Kolla också på hinkarna. Har de brutits så bör det finnas specifika etiketter på dem med färgkod och "bytes ej" och annan matnyttig information.
 
Jag vet att den färg de använde var obruten. Det syns ju dessutom stor skillnad på fasaden och snickerierna. De har alltså struntat i att jag ville ha 0502 och bara kört på. Jag tror den obrutna vita är mer 10-nått men är inte säker. Den är i alla fall kritvit. På viss fönsterfärg kan man välja på vit eller antikvit. Den senare är nog mer vanlig och liknar 0502.
 
Det kan ju vara som du tror att dom inte låtit bryta färgen och därmed sparat ca 150 kr per 10lit hink.

Men sen är det inte så lätt att bara säga att färgen ska vara 0502 för det kan vara s-0502-y och 0502-y vilket inte är samma sak. s-0502-y har jag för mig är gulare och just 0502 i olika konstelationer finns det ju oändligt med disskusioner på nätet om eftersom den skiljer i kulör och kan variera från leverantör och typ av färg.

Likaså är det sällan du kan jämföra en snickerifärg med en silikatfärg i kulör för dom kan se olika ut även om det ska vara samma kulör enl ncs skalan.

Vissa silikatfärger har väldigt begränsat med möjlighet till brytning och ofta så är det beställningsvara från färgfabriken då den inte går att bryta med samma brytsystem som finns i affärerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.