Hej!

Nu behöver jag er hjälp igen att komma med tips på produkt eller lösning. Jag behöver sätta upp en liten "enhet" som kan ge ifrån sig en kort ljudstöt/pip med låt oss säga en minuts mellanrum. Ungefär som en brandvarnare som börjar få slut på batteriet. ;)

Enheten ska ingå i ett Z-wave hemautomationssystem (i en del av huset som hyrs ut) för att varna/upplysa om att ventilationen har satts ur spel genom att ett fönster/dörr har stått öppet en viss tid.

För att alla rum ska få friskluft krävs ett visst undertryck i huset. Om någon låter sitt fönster stå öppet för annat än kort vädring så upphör ju ventilationen i övriga huset.

Jag vill inte sätta upp en regelrätt siren utan ett kort men irriterande pip med jämna mellanrum räcker ju. Det kan ju finnas tillfällen då man exempelvis behöver låta en dörr vara öppen mer än 5 minuter.

Hur kan jag lösa det tro?
 
Eversprings Z-wave dörrklocka UTSE03A har fått ganska dålig kritik av olika orsaker i diverse forum.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att det som blir bäst blir att sätta upp en helt vanlig dörrklocka utan Z-wave som jag köper från Inet tillsammans med en extra tryckknapp. (Den använder jag även till det den är avsedd för, dörrsignal)

Nexa LML-710 - Dörrklocka 149 kr 1 st 149 kr
Nexa LMLT-711 - Dörrklocka (sändare) 79 kr 1 st 79 kr

Man kan nämligen koppla in upp till 4 tryckknappar till varje dörrklocka och man kan knyta olika signaler till de respektive tryckknapparna.

En av tryckknapparna kommer jag att lägga någonstans på ett osynligt ställe (i en kopplingsdosa i väggen) tillsammans med en Insatsbrytare 2X1,5kW - Fibaro FGS221. Jag använder endast utgångarna på FGS221:an och kan då få denna att "trycka" på tryckknappen. Jag behöver naturligtvis öppna upp tryckknappen och löda på ett par ledningar att koppla in på reläet. :wow:
 
Då var det klart och det fungerar utmärkt. Jag placerar den modifierade tryckknappen och insatsbrytaren i en liten plastlåda som jag skruvar upp på vinden. Med en rymlig låda blir det lätt att byta batterier på tryckknappen vid behov. Det blev en relativt enkel lösning tycker jag. 20140722_211655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vad är det för dosa?
 
fredl skrev:
Vad är det för dosa?
Minns tyvärr inte. Du bör kunna hitta något på Elbutik.se eller googla efter plastkapsling elektroniklåda etc.
:D
 
matsv skrev:
Jag använder mig av en dörringklocka. Jag har Zipato med 433 MHz så jag kan använda nexa [länk] använder inte trycknappen bara ringklockan.

Finns Z-wave [länk]
Funkar denna dörrklockan med zipaboxen? Skulle vilja ha så att det låter i dörrklockan och att zipaboxen snappar upp signalen när man trycker på knappen 😐
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.