Hej!
Hoppas bygga bastu i en del av en befintlig bodlänga och undrar om det är något vi borde tänka på?
För ögonblicket lutar det åt att köpa en byggsats och ställa som en fristående enhet i någon av de oisolerade avdelningarna i längan. Se försök till skiss.
bastu_i_boden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Studion är isolerad, verkstan delvis isolerad, resten är helt oisolerat och rätt gammalt.

Oftast kommer vi nog bara vara två som bastar, men vill kunna klämma in 4 pers ibland. Verkar lagom med typ 2x2 m som jag förstått det? Det finns inget VA i längan så nån tjusig relaxavdelning blir det inte tal om. Om vi ställer bastun nån meter innanför ytterdörren blir det ju ett par meter kvar bakom bastun. Tänkte man kunde öppna upp från trädgårdsboden så de kan användas.

Så, några tankar om detta upplägg? Behövs det mer isolering än vad som är standard för en byggsats avsedd att ställas i ett isolerat hus? Några tips på bra byggsatser?

Tack på förhand!

Jonas
 
Mitt tips är att bygga själv i lösvirke.

Väldigt enkelt.

Regla
Naja tråd så inte isoleringen ramlar ur
Dra ev El
Isolera
(Ev bastuplast)
Spikbrädor (glöm int märka ut så du kan spika lavarna i något...)
Bastupanel
Lavar

Klart
 
Det är inte jätteviktigt med bra isolering i en bastu. Många bastur är helt oisolerade. Däremot bör det vara vindtätt. Det står ju inte uppvärmt jämt utan bara ett par timmar då och då. Det brukar inte gå några enorma mängder ved för ett bastubad. Varför en fristående enhet inne i boden? Du tar vara på utrymmet bättre om du bygger på befintlig byggnad.
 
Tack för era svar!
Håller med om att det verkar finnas fördelar med att bygga i lösvirke, men folk på nätet har låtit så positiva till byggsatserna. Jag har ingen vidare erfarenhet av att bygga, även om jag gärna vill göra det själv från grunden, och det verkar så enkelt och smidigt. Har en 9-månaders unge så tid är något av en bristvara...

Har ni några tankar om golvet? Tänkte först att det kunde gå att köra direkt på befintligt plangolv men är nu inne på att det nog behövs plastmatta ändå.

Tack igen!

Jonas
 
Golvet måste tåla vatten. Antingen kan det vara trägolv utan isolering under eller så kan det vara något tätt. Exempelvis plastmatta. Finns det ingen isolering under brädgolvet så torkar bräderna fort efter bastubad. Det är när man blandar in isolering som det blir känsligt för vatten.
 
Svärföräldrarna hade en bastu i ett uthus. Den var byggd någon gång på 60 talet utan isolering. Där var visserligen stockväggar som ju isolerar en del. Golvet var oisolerad betong och blev lite för kallt på vintern. Avloppet var ett rör i väggen där vattnet kunde rinna ut. Den användes ca 2 gånger i veckan fram till 90 talet och där finns inte några fuktskador eller något mögel. Så en bastu i ett gammalt uthus behöver inte vara så avancerad. Om du lagar vedeldad så sätt in en gryta också som du kan värma vatten i så kan ni skölja av er där också
 
  • Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.