Hej,

Har ett hus byggt -38 med tvårörssystem. I samband med renovering och tillbyggnad kommer vi behöva ta bort en del radiatorer och lägga till några nya. När jag ändå håller på tänkte jag passa på att byta ut de befintliga rören mot nya och lägga in dem i bjälklaget. Hur ska man då göra med alla rörkopplingar som inte får vara dolda?

Hur gör man med det vid nybyggnation? Kan man dra ett tvårörssystem med individuella rör-i-rör till varje element? Det blir ju väldigt mycket rör...

/Samuel
 
Man brukar ta två RiR till varje radiator och ha en fördelningscentral placerad på lagom ställe.
Ett alternativ är att skarva under någon radiator, men det tar mycket plats med 4slangar under varje, och antalet radiatorkoppel som kan göra detta är begränsat.
 
corre skrev:
Man brukar ta två RiR till varje radiator och ha en fördelningscentral placerad på lagom ställe.
Ett alternativ är att skarva under någon radiator, men det tar mycket plats med 4slangar under varje, och antalet radiatorkoppel som kan göra detta är begränsat.
Går man med pex hela vägen eller kör man väggbricka och byter till koppar sista biten i rummet?
 
Y
Ifall pex, låt dig inte luras att välja underdimensionerat bara för att det står att rören klarar högre tryck.
Jag har fått byta ut hela den nya rördragningen pga firman ville spara pengar med hänvisning till reklamtexten om pex.
 
15 el 16mm fram till varje radd, 22 el 25 till fördelaren är rätt bra tummregel.
 
Det låter onekligen lockande men kanske lite småfult. Målar man pexen sedan eller? Och vad är alternativet när man kommer genom en vägg? Placera elementet väldigt nära väggen? Hur långt kan man dra pex fritt i rummet?
 
vanlig pex ska inte dras mer än max 1-3dm fritt, sen börjar den hänga och se tråkig ut.
Det finns via plasttäcksidor att klämma på PEXen, dom är nog målningsbara med.
Pexen ska inte målas iaf.

Alupex i raka längder kan monteras precis som hårda kopparrör med klammer. Men det är istortsett lika dyrt som kopplar. Billigare rör, dyrare kopplingar.
 
Tack för svaren!

corre skrev:
Man brukar ta två RiR till varje radiator och ha en fördelningscentral placerad på lagom ställe.
Ett alternativ är att skarva under någon radiator, men det tar mycket plats med 4slangar under varje, och antalet radiatorkoppel som kan göra detta är begränsat.
"Två RiR", alltså ett för tillopp och ett för retur?
Respektive fördelningscentral måste då ha inspektionslucka, antar jag?

Har jag förstått det rätt: Det blir alltså ett tvårörssystem, men på ett par ställen i systemet finns fördelningscentralen från vilket det går dubbla uppsättningar rör till respektive radiator? Dessa rördragningar från fördelningscentralen till radiatorer blir som egna "undersystem". Tänker jag rätt?
 
Yrrol skrev:
Ifall pex, låt dig inte luras att välja underdimensionerat bara för att det står att rören klarar högre tryck.
Jag har fått byta ut hela den nya rördragningen pga firman ville spara pengar med hänvisning till reklamtexten om pex.
Vad satte de in först och vad har du bytt till nu?
 
Y
Sam_u_El skrev:
Vad satte de in först och vad har du bytt till nu?
Normalt så tror man kör 18mm koppar i uppstick till till radiator och 22mm koppar stam och något ännustörre mellan pannan och stammen.
Nu finns inte dom måtten i plastvärlden.

Så vvsfirman valde då lk pex 16mm upp till radiatorer och 20mm stam.
Och hänvisade till reklamtexten som sa att vatten rör sig fortare i plast så man kan underdimensionera. Det stämmer att plaströren tål ett högre tryck, vilket är okej till vattenkranen men man vill ha lågt och lugnt tryck i värmesystemet.

Resultatet blev att cirkulationspumpen fick gå max, och första radiatorerna fick strypas hårt samt att bergvärmen fick producera extra mycket värme, för att värmen skulle nå sista radiatorerna. Detta skapade mycket oljud(sus) i radiatorerna. (nu var det delvis även att dom gjort en enda lång slinga. firman prövade då att klyva stammen i två delar men problemen kvarstod.)

Nu har jag bytt 3/4 av stammen till 22mm koppar vilket gjorde märkbar skillnad. Mattematiskt så klarar resterande plast att flytta den värmen som behövs, men jag kommer nog byta resterande också, troligen till 22koppar hela vägen vilket kan ses som överkurs. Men jag vill ha låg hastighet på flödet för få det så tyst som möjligt, samt kanske sparar pyttelite el på cirkulationspumpen.

Plast funkar, men du ska ha en dimension större än koppar.

Plast 16mm = 16 x 2,0 = 12mm invändigt.
Koppar 18mm = 18 x 1 = 16mm invändigt.

Plast 20mm = 20 x 2,5 = 15mm invändigt.
Koppar 22mm = 22 x 1 = 20mm invändigt.

Plast 25mm = 25 x 3,5 = 18mm invändigt.
Plast 32mm = 32 x 3,0 = 26mm invändigt.

Ibland motsvarar inte ens en överdimension kopparens siffror.
Så egentligen borde jag byta mina uppstick också fast dom är så korta så mattefolket säger att det funkar ändå.
 
Redigerat:
Det är ju skillnad på att ha en stam på 16mm och stick på 16mm...
 
Hej jag rev ut och bytte samtliga rör i huset förra året. Jag drog 22mm kopparrör i stammen utan skarvar i dolda utrymmen till varje rum och gjorde avstick med 15mm kopparrör till radiatorerna. Märkte tydlig skillnad på värmeförlusterna i vintras mot innan med de gamla rören.
 
kaJL skrev:
Hej jag rev ut och bytte samtliga rör i huset förra året. Jag drog 22mm kopparrör i stammen utan skarvar i dolda utrymmen till varje rum och gjorde avstick med 15mm kopparrör till radiatorerna. Märkte tydlig skillnad på värmeförlusterna i vintras mot innan med de gamla rören.
Var placerade du då dina skarvar? Jag vill gärna dra så mycket som möjligt i bjälklaget, och då blir det kanske svårt att få till utan skarvar. Men det går kanske att bocka till så att man kan hålla skarvarna utanför.

Vilka rör ska man välja för att kunna måla uppsticken vita? Är det mjuka kopparrör som gäller (ej kromade)?
 
Jag har källare så jag drog rören där och gick sedan upp med hela rör (22mm prisol) till varje rum. Krångligt att dra långa längder i trånga utrymmen men känns skönt att inte ha några dolda skarvar. Helt klart värt jobbet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.