Angående appar till smartphones så nyttjar jag dessa flitigt i min hobby, geocaching, när man åker mellan burkarna så använde jag Google navigation förr parallellt med Garmin city nav kartan på min frilufts gps. Oj vad tokigt Google gjorde, bästa navigeringen gjorde Telia Navigator och Garmin. Blev aldrig några skogsstigar då. Nu så har jag testat Eniro navigation, den fungerar även offline, dvs utan Internet, mycket bra app, inget tokigt ännu.
 
Fick ett enastående svar av en taxichaufför som inte hittade till förfesten jag var på. Var i en stadsdel som ligger några km ut från själva centrum. När han hade snurrat runt ett bra tag frågade jag om han inte kunde slå in adressen på sin GPS varvid han sa - "Nej, den täcker bara centrum."
Finns det ens så korkade programvaror?
 
Mikael_L
Dalbotös skrev:
Fick ett enastående svar av en taxichaufför som inte hittade till förfesten jag var på. Var i en stadsdel som ligger några km ut från själva centrum. När han hade snurrat runt ett bra tag frågade jag om han inte kunde slå in adressen på sin GPS varvid han sa - "Nej, den täcker bara centrum."
Finns det ens så korkade programvaror?
Min GPS som jag har i bilen är svår/omöjlig att använda utanför städer, dvs när gatunamn inte längre finns. Jag kan ju t.ex. inte knappa in något brevlådenummer eller namn på den som bor dit vi ska.
När jag ska hitta någonstans får jag först mata in stad, sen gatunamn, sen gatunummer - och sen är vi på rull.
Utan gatunamn finns bara möjligheten att peka på själva kartan och välja "navigera dit". Men det är ju till föga hjälp om man inte vet vart man ska, som ju brukar vara anledningen till att köra med GPS. ;)

(Fast du skrev ju stadsdel, så jag antar att det inte var detta som var problemet...)

Men nu med smartphone kan jag ju först använda hitta eller eniro med den för att få veta var vi ska, sen försöka matcha kartorna mot varandra för att kunna peka ut rätt plats på GPS'en och sen kunna navigera dit.
Fast då blir det ju allt som oftast enklare att använda telefonens GPS direkt istället. :)
 
Har testat flera olika sorters GPS, och har ytterst sällan problem att komma rätt. Har en 10 år gammal tomtom i andrabilen som än idag fungerar bra, men bäst har nog Nokias app "Here Drive" varit, gratis offlinekartor, tydliga instruktioner. Googles Maps app för iphone fungerar också bra. Sämsta jag provat var Apples egna.

Att de inte "har råd" låter som 100 % BS. Snarare att det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Självklart förutsätter ju användandet av GPS att man har en adress, det räcker inte med "det röda huset efter den stora stenen efter den andra bron andra avtagsvägen 2 mil söder som falköping".

/S
 
oceanis skrev:
Ja, tänkte inte på det men jag skulle tro att det är övervägande smartfåns idag trots allt. :)
En av chaufförerna som kommer till jobbet ibland fick precis sin Nokia 3310 utbytt mot en ny telefon som han kan ringa med, inget mer, möjligen lite sms med...

Sen är det ju inte alla åkerier/ bilar som har så stor nytta av GPS heller, bilarna snurrar alltid i samma stad / by så chaufförerna hittar...
 
Mikael_L skrev:
(Fast du skrev ju stadsdel, så jag antar att det inte var detta som var problemet...)
Nepp, bostadsområde med massor med hus och gatunamn och dagis och allt sånt där. Korkad chaufför tror jag. ;)

Jag har ingen bilgps utan kör alltid direkt via telefonen, Navigation heter appen, synkar med Google Maps så man kan få gatuvy om man känner att man behöver det. Funkar finfint, enda nackdelen är att den drar batteri i massor.
 
P
Fick leverans till landet för någon vecka sen, den firman hade i alla fall gps. Han ringde tom en kvart innan (enl övenskommelse) och sa att "jag kommer om en kvart" :) Det var iofs inte någon av de större budfirmorna, så de hade kanske råd.

För egen del brukar jag använda något som kallas kartbok. Funkar perfekt på landet och inne i städerna blir det "telefonkatalogen", dvs en utskrift från Eniros hemsida.
 
Vi har både smartphone och platta i våra bilar men likväl är det jobbigt att hitta rätt hus ibland. många är för lata för att sätta dit husnummer.
 
Det borde inte vara omöjligt att räkna hem en Gps i ett distributionsfordon. Även om man köper den dyra "pro" som någon skrev kostade 3.700 kr. Lägger man till en timmes egen support på totalkostnaden blir månadskostnaden 3700/12=308 kr + 500 kr i supportkostnad (1 timme/månad). 808 kr utslaget på 22 arbetsdagar i månaden ger en dygnskostnad på 37 kronor. Sparar du en mils körning per dag så är den kostnaden "hemma".
 
Men det finns en stor nackdel med GPS. Stadsadresser hittar den utan att krångla. Äpplevägen 12 är en fullt gångbar adress. Men bor man på landet så blir det genast krångligare. Gårdsadresser som Äpplebo 212 är inte en giltig GPS adress. I bästa fall hittar den till Äpplebo, men sedan är det finito. Gårdsadresser fixar den inte. Det kan vara en orsak till att PostNord inte använder GPS. Då är ett telefonsamtal till mottagaren betydligt enklare och säkrare.
 
Säg inte det, jag navigerade till en sådan adress med Google Maps/navigation häromveckan, funkade utmärkt.
 
Japp, samma här, Google Maps tog även mig till en sån adress för några veckor sedan!
 
Krilleman
Min hemadress är av typen "äpplebo" och den funkar fint i alla gps:er jag provat!
 
Kört långtradare i 11 år och använde ibland telefonen för att ta mig mellan orter som är okända. Inne i städer är dom väldigt tråkiga att använda pga viadukter/broar/löngdbegränsningar/viktbegränsningar. Sen ska man frågasätta gpsen, 24m är inte som att köra bil, dvs kör man fel kan det blir krångligt att ta sig tillbaka.

Nä, bäst är att ringa kunden om man är osäker på var man ska och om man kommer fram med 24m, vem om inte kunden vet bästa vägen till sin egen firma?!? Jag ringer alltid kunden när man är osäker om det finns lyfthjälp eller ej, gärna ett par timmar i förväg om möjligt. Blir både lättare för kunden samt även för mig som chaufför.

Har varit med om många konstiga saker trots att man frågat ändå. F= förare K = kund
F: Går det att komma in med bil och släp hos er?
K: ja, de får fint att vända runt.
Kommer dit och viker runt två hörn och du kommer in på en plan där man kan vända runt en personbil.
K: Aha, du kommer med en sånt där fordon, trodde det var personbil och släpkärra.
F: Du, jag ska lasta 800 europall, vad tror du?
K: tänkte inte på det.
Gick att backa ut efter visst krångel.

F: Finns lyfthjälp att tillgå?
K: ja, det finns.
Kommer dit och ska lossa 36ton cement och dom har en traktor som lyfter 4-500kg och varje pall väger drygt tonnet. Tog bara 1,5h innan dom lyckades få dit maskin som orkar att lyfta.

Listan kan göras lång på tokigheter man fått stått ut med. Så det finns helt klart en bra anledning att ringa om man inte vet exakt vart man ska. Sen FÅR man inte ställa av gods utan påskrift av kunden ominte fullmakt eller liknande finns. O ingen finns på plats så brukar jag köra med att dom får skicka ett sms till lastbilen där det står typ, namn och att man får lossa på den platsen.

Nä, privatpersoner ska man inte köra gods till eftersom det i 9 av 10 fall krånglar på ett eller annat sätt. Lätt att beställa saker, svårt att förstå vad det innebär.

Bäst är bönder för att dom vet vad dom beställt, är flexibla och har ofta bra maskiner samt vet hur ett 24m ekipage ser ut. Dessutom är det oftast inga problem att lossa på tiders som inte är 7-16, har lossat 4 på morgonen samt 21-22 när man passerat och kan rulla vidare mot nästa lossning.

Efter privatpersoner kommer större bruk/sågverk/industrier där någon har ansvar men ingen vill göra något....
 
Jag som privatperson beställer ofta saker från tyskland som levereras med de vanligaste fraktbolagen.
Ibland ändras planerna och jag brukar då ringa till huvudkontoret och be att få prata med chaufören, men det är helt omöjligt en del kan inte ens lämna ett meddelande.
Förstår att de inte kan ge ut deras nummer men borde åtminstone kunna koppla en eller ta kontakt med dem occh be dem kontakta kund.
Istället för att åka ut när man inte är på plats.
Ett bolag ska tom att dom inte hade några telefoner i bilarna, vilket förståss inte stämmer.
Om jag var budbilschauför så skulle jag nog ringa från min privata om det spara mig tid och generade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.