Det började bli dags att måla om fönstren och jag har aldrig gillat färgen. De är gamla och jag ville inte lägga så mycket på det eftersom jag är föräldraledig och själv betalar allt på huset, det är enbart mitt. Jag hade tänkt göradet själv men efter att ha målat en himla massa annat, uterum, balkong mm började jag tröttna. Det är dessutom svårt att nå vissa fönster. Fick nys om 2 ungdomar under utbildning och funderade på att anlita dem för målning av fönstren in- och utvändigt. De skulle återkomma efter deras resa och undertiden fick jag ett pris av en lokal firma för att jämföra. Det var dyrt och de hade inte tid förän till hösten. Sen kom det en lapp i brevlådan om dessa målare. Jag kollade upp företaget som funnits i nått år och försökte hitta referenser. Pratade med färgfirman som kände igen dem och sa att de handlar mycket vilket kändes bra. De kom hit och visst, de var utlänningar men jag ville tro gott. De gav ett pris på hela fasaden och fönstren, han menade på att fasaden också behövde målas och det stämmer men jag tänkte ta det nästa år. Nu blev jag sugen dels pga av priset men också pga att allt annat var målat, ny uteplats osv. Så ville ha allt iordning. Han verkade väldigt kunnig och det tror jag han är, problemet är ju bara att det inte är han som målat utan några andra puckon som inte verkar hållit i en pensel förr. Det var lite förhastat av mig kanske, men jag tänkte att vad kan gå fel?
 
De har använt rätt produkter men jobbet är inte fackmannamässigt utfört. Innan betalning så ta dit en besiktningsman och sedan begär ni att firman åtgärdar felen.
I det här fallet verkar det ju vara fönstren som är problemet, de får skrapa bort överflödigt förgskikt, se till att fönstren går att öppna, skrapa bort löst kitt och kitta om med ett syntetkitt, typ Bostik Glasil alternativt Tec7. Sedan målas fönstren med två strykningar för att sedan få torka i öppet läge. Fönstren får inte kärva innan målningen utan det måste finnas marginal runt så det kan målas och ändå sedan stängas utan att det tar emot någonstans. Gör det det så måste bågarna justeras/ hyvlas så att det går att måla.
Sen kan man ju kommentera det där med att det inte är så svårt att måla ett hus. Vad kan gå fel? Hur mycket som helst i princip. Kompetensen hos firman ni anlitade är uppenbarligen inre så hög och vad har ni själva för utbildning i fasadmålning?
Du blir inte kirurg bara för att du köper en skalpell!
 
Redigerat:
Michailoff skrev:
De har använt rätt produkter men jobbet är inte fackmannamässigt utfört. Innan betalning så ta dit en besiktningsman och sedan begär ni att firman åtgärdar felen.
I det här fallet verkar det ju vara fönstren som är problemet, de får skrapa bort överflödigt förgskikt, se till att fönstren går att öppna, skrapa bort löst kitt och kitta om med ett syntetkitt, typ Bostik Glasil alternativt Tec7. Sedan målas fönstren med två strykningar för att sedan få torka i öppet läge. Fönstren får inte kärva innan målningen utan det måste finnas marginal runt så det kan målas och ändå sedan stängas utan att det tar emot någonstans. Gör det det så måste bågarna justeras/ hyvlas så att det går att måla.
Sen kan man ju kommentera det där med att det inte är så svårt att måla ett hus. Vad kan gå fel? Hur mycket som helst i princip. Kompetensen hos firman ni anlitade är uppenbarligen inre så hög och vad har ni själva för utbildning i fasadmålning?
Du blir inte kirurg bara för att du köper en skalpell!
Kanske lite överdrivet det du skriver. om allt som ska ingå.....

En kund som bara vill ha och beställer ett halvdant jobb, får skit. Om man beställer ett skitjobb får man helt enkelt det.

Läs vad TS skriver. Han ville bara ha ett jobb med lite kitt och lite ny färg och inget fullgott jobb. TS uttrycker ju själv att "lite kass" är ok.

Ingen seriös hantverkare tar på sig ett jobb som bara ska vara "lite bra". Antingen gör man ett bra och fullgott jobb eller så tar man inte det på sig.

Att beställa det som TS beskriver han beställt, dvs ett "skit enkelt" jobb som bara består av lite kitt och färg när fönstren ser ut som dom gör går helt enkelt inte.
Man kan inte komma med att dom ska riktas, hyvlas lagas och helrenoveras när man inte beställt det, såsom du skriver.

Jag har sett och hört för många beställare som bara vill ha "lite och inte så noga" när dom beställer men sen förväntar sig totalrenovering. Och det slutar alltid i bråk eftersom "inte så noga" är inget som går att mäta eller bedömma ens för den bästa besiktningsmannen.

Vad tjänar en besiktningsman till när man inte ens har beställt ett riktigt och fullgott jobb??? Utkastade pengar!

Ett riktigt jobb på dom fönstren kräver mycket mer än vad TS beställt.

Men jag håller med om att det är skitdåligt, men var går gränsen för det som är beställt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Jag har raderat ett inlägg, oavsett om TS eventuellt inte varit överdrivet pedagogisk i upphandlingen och referenser men håll tonen trevlig.

/moderator
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
För att även skriva ett eget inlägg så blir det problematiskt just för att tjänsten som köptes inte går att utföra fackmannamässigt utan övriga tillägg. Därför bör företaget ha nekat till tjänsten eller offererat korrekt summa inkl hela arbetet.

Ett råd till TS är att alltid ta referenser och dessutom inse att det mest avskräckande är just att företaget har gott om tid när andra är fullbokade...
 
Om du nu låter "målaren" komma tillbaka för att rengöra "kladdet"... så se upp....

Det kan bli värre ... om man är ovarsam så kan glasrutorna repas..... och då hjälper bara nya glasrutor :D
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Om målaren hade varit på plats innan o tittat på era fönster så skulle han självklart ha föreslagit kittning där det behövs. Om det är som på bilden att det saknas 2cm kitt på ett fönster så är det nästan omöjligt för en målare att se detta om man inte inspekterar alla fönster. En målare som målar fönster borde ha kitt i bilen som standard o kunna trycka dit 2 cm absolut! Har du innan sagt att det skall kittas så påpeka detta så får målaren gå en runda till. Läste inte hela din text men jag noterade att man målat en hel del på fönsterblecket, skall hela blecket målas sen i nästa omgång? ..man får hoppas.
 
Kan man bara fylla på med kitt där det saknas/ramlat bort? Kommer det att hålla?
 
verktygsgurun skrev:
Kan man bara fylla på med kitt där det saknas/ramlat bort? Kommer det att hålla?
Nä inte om du tittar på bilderna. För det saknas på stora delar och om du tittar på kittet vid sidan om där det fattas så har det spruckit och släppt från träet. Så allt som släppt måste bort och det är nog ganska mycket om man ska dömma av det som TS visar på bilderna.

Att någon tycker att man kan klämma ditt 2 cm kitt lite här och där vittnar mer om dåligt omdömme när det gäller att renovera och ta han om fönster. För det är bara en tillfällig och konstgjord andning som kommer att visa sig dålig efter en tid.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Vid ommålning av fönster är arbetsgången följande:
Borttagning av löst sittande färg till fast underlag.
Skrapkanter slipas till intet.Borttagning av löst sittande kitt.
Kompleterande kittning s.k halvsulning, även på krakelerat kitt.
Lämpligt kitt skall användas t.ex monokitt.
Bart trä skall oljas och grundas. Givetvis skall det tvättas.
Efter detta stryks fönstret minst 2 ggr. En justering av bågarna
bör ingå i priset man får.
Detta gör man givetvis bara om det inte är för många färglager då
plockar man bort färgen och gör en riktig renovering.
Som hantverkare måste man vara övertydlig, då slipper man en massa strul.
Det är absolut inga problem att göra en ommålning eller komplettera kittning.
Man skall bara se till att använda sig av seriösa hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnneZY och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att om dom målar med fel färg på putsen kan detta få katastrofala följder som att putsen trillar av.
 
Vart får man tag i besiktningsman?
Idag har de varit här och gjort om mycket jobb. De har skrapat och målat om fönstren både utsidan och karmen runt medans de var öppna, sen låtit dem stå öppna och torka. Lite bättre är det men inte helt toppen.

Fasaden rollades och jag har gjort en sida själv förra året efter lagning. Lätt som en plätt, bara rolla på. Enklare målning finns knappt inte. Fönstren är lite mer pill men man behöver inte vara raketforskare för att sätta en maskeringstejp rakt eller veta att det behöver finnas kitt på alla ställen runt ett fönster.
 
Jag har aldrig beställt inte så noga, det säger jag ju nu till er.
Jag har beställt tvättning av fönster, omkittning vid behov och målning 2 strykningar. Så står det. Ska man behöva skriva att fönstren ska gå att öppna efteråt eller att det ska maskeras och att även fönsterblecken ska målas?
 
De hade inte direkt gott om tid, de gör massor av hus här i byn just nu. Men de är många och de jobbar på snabbt, tar inte mycket raster och är här 10 timmar om dagen. Men jag förstår poängen. Hade som sagt tänkt anlita ungdomar, ser det inte som särskilt svårt att få till ett helt ok fönster med tanke på hur gamla de är. Målade ett gäng källarfönster och det är inte så svårt.
 
Jo och det sa han nör han var här också. Jag bad om att få hela nederdelen kittad på de fönster (typ alla) som det behövdes på, inte bara ifyllt några cm. Det skulle han fixa.
Ja, det var ju också en rolig grej. De trodde först inte att de skulle måla blecken och maskerade dem men sen när det kom fram att de skulke det slutade de maskera och klabbade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.