nu har jag en fråga, har låtit en killen grävt för infart, grusplanen och för grunden och allt. Sen har jag lyssnat på andra att jag skulle gräva ner slangarna liten så dem blev skyddad, sen körde på markduk och har kört på grus överallt förutom där grunden ska stå och några meter extra runt om så man har lite space för arbete med grunden.
En tanke som slog. ska väl lägga markduk även sista delen och även där grunden ska vara eller hur? Men blir de inte lite fel att få lov att göra hål i markduk för slangar? eller går sånt bra? Eller hur funkar de där?
 
Det är inga problem att dra upp slangarna genom duken.
 
ok tack, skulle bara kolla så inte är fel att göra hål i den osv.
 
inget problem med det inte.
Har alltid gjort så själv och ingen av byggnaderna har klagat så här långt :)
 
okej, bara undrar. för är lite förbryllad
vi har grävt typ klart allt. infart, grusplan och där grunden ska stå, och vi har lagt grus överallt förutom där grunden ska stå plus lite extra då så man får space runt om även om det kanske blev lite överdrivet mkt.
Men det känns lite konstigt om man ska lägga ut markduken för hela ytan och sen kom med dessa alla pinnar som ska markera grunden och dessa man gör i hörnen. då förstör man ju duken med pinnarna`?

eller hur hur gör ni där? lägger ni markduken sen på med singel och även gruset som ska vara runt om sen kommer alla dessa pinnar och markeringar?
eller ut med pinnar, markduk och singel innanför pinnarna sen grunden och när de är klart så tar man markduken och gruset för ytan runt om grunden?

för är de inte så nog att markduken tänker hela marken om man råkar få lite som säga glipor där man skarvar markduken?
 
Jag har alltid satt profilerna utanför schaktningen. Dessa ska sitta stadigt så man får slå ner dom rätt rejält. Hålet i duken behöver du inte oroa dig för. Däremot bör du fylla hålen efter profilerna med något komprimerbart om du ska slå ner dessa i schaktbotten.
 
aha. så här ser de ut just nu iaf, hm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PLus att infart och grusplan runt om pinnarna i de schaktade delen (syns kanske lite dåligt) dem pinnar står visserligen överdrivet långt ut, 13x10. grunden blir bara 11x7 kanske. men utanför dem ligger det nu grus.
Kanske svårt att se, men ska ha grunden alltså i hörnet till nedre vänster och, måste jag gräva ner lite till där? så inte grunden hamnar för högt?

annars är det bara att mäta ut grundens mått plus en meter, ta fram slangarna dit dem ska och sen slänga på 200mm singel? makadam?
profilerna kommer iaf hamna precis i kanten till det som är schaktat på vänster sida och även nedre kant. ska ha grunden så nära kanterna som möjligt..
 
Vad skall du bygga?


Man brukar bestämma schaktdjupet innan grävmaskinen försvinner...;) De där pinnarna som sitter där nu är väl bara för grovutsättning antar jag. Du lär behöva något bättre.
 
Blir ett garage, tanke är denna sommar att bara få till markarbetet och grunden på plats, så har gott om tid. än iaf. =)
jo pinnar sitter bara där för så killen visst hur han skulle schakta hela ytan och pinnar inuti sen som markera vart ha inte får lägga ut grus. =)

Men problemet är att jag är ju nybörjare, kan inte så mkt om grunder, blir lättare när vi kommer till trädel och framförallt el. ;)
Men hade varit kul att lära sig men samtidigt, jag föredrar rätt och riktig gjorde än tänka på pengarna och kan lätt få en byggfirman att göra allting och jag behöver bara titta på, men blir dyrare som sagt, och då har jag en familj som är motståndare mot de för att, blir såå dyrt och vi gör så här så blir de billigare. men då står man där istället, okej, vilken cellplast ska vi ha? s80, s100, s200? sen vad är bäst och billigast, köra en del starkare betong för möjlighet för saxlyft och annat för lyft av bil och den andra delen normal stark? eller köra hela plattan starkare? billigast? sen kommer man till, troligen är väl 200mm isolering minsta, men ändå, 200 rakt av, 300 ena delen och 200 eller kan man t.o.m ha så lite som 200, 100 bara för att sänka kanthöjden? och billigare? sen säger dem, släng på singel, ok? vad för singel? finns väl massa olika? sen säger folk makadam och de är väl inte direkt samma som singel?

så de är lite därför jag ställer väldigt mkt frågor runtomkring här kanske =)
 
Tjocklek på isolering bör du ha klart för dig innan du bestämmer shaktdjupet. Jag har 200mm i mitt garage med golvvärme, borde haft 300mm...
Jag skulle kört på s100 överallt utom i kantbalken, använder du färdiga L-stöd (smidigt) så får du automatisk s200 där.

Du ska ha makadam ex 16/32 under cellplasten.
 
okej. tack. jo det blir nog minst 200mm och då är de ju automatiskt kanthöjden 400mm. ska ju lägga i golvvärmeslangar och då börjar man väl ha lite.
LIte paff att isolering kunde bli så dyr om jag räkna rätt. Annars ända jag egentligen funderar på är där, om fördelning med köra 300mm en del och sen 200mm på den delen som ska ha extra stark betong för möjligheten för saxlift , pelarlift för lyfta bil, eller om är bättre och billigast att bara köra 20mm och stark betong på hela plattan?
eller mer ekonomiskt i uppvärmning sen att köra en delning på det?

sen, s100 är alltså tillräckligt stark att klara det tryck som möjligen blir för sånt? men bör vara det`?

Sen är det väl mest undra, armeringen, är de inte olika storlekar på dem? eller vad man kan kalla det, 8mm, 10mm, 12mm? vilken bör man ha som minst?

så dessa, L-stöd? L-element på byggmax t.ex är bra kvalite på att köra med?

annars så bara jag får rätt material och nån som är kunnig detta ska du ha för att plattan ska bli bra och hålla, så kanske inte är så svårt att puzzla ihop det sen med lite hjälp =).
 
sen en till fråga, hur högt över marken sätter ni, borde man sätta grunden? 200mm över? 100mm? mer? Nån sa iaf inte för lågt även om jag inte riktig gillar göra en "ramp" som infart.
 
smaken är ju som baken men ska du ha träpanel så vill du ju att den ska sluta en 10-15 cm ovan mark så att det blir god ventilation där. Gör man ett garage så kan man ju mura ett varv Lecasten innan man går över till trä och då fixar det sig automatiskt.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Jo plus att jag kommer lägga grus runt om så gräset är liten bit ifrån men jag hade en tanke på det där sista, om dem finns i den tjocklek väggarna kommer bli även om jag säkert kommer lägga den lite ovanför marken, men vill inte ha nå 20 eller mer så man får nån allt för stor "ramp" av grus framför. =)
 
Gör så som Mats säger. Ett varv leca runt först som du ställer syllen på. Då kan du ha garaget i den höjd du vill. Jag har så själv.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.