Vi håller på och bygger ett hus (Viggen, LB Hus) som har 5 meter till taket i vardagsrummet. Vi har tänkt bygga nästan nyckelfärdigt dvs att vi lägger golven själva samt målar o spacklar invändigt.

Jag börjar dock fundera på hur man ska lyckas spackla (och måla) i taket när det är så högt och dessutom lutar...

Finns det någon som har gjort det eller har bra tips på hur man enklast ska gå tillväga utan att bryta nacken av sig  ;)

Här är en länk där man ser hur huset ser ut http://www.lbhus.se/bildvxl.asp?id=58&typ=m

Mvh, Anni

 
Vi kommer att "drabbas" av samma sak som ni. Tanken är att hyra en byggnadsställning som vi riggar inomhus. Kan inte det vara en idé?
 
Robert_Maria skrev:
Vi kommer att "drabbas" av samma sak som ni. Tanken är att hyra en byggnadsställning som vi riggar inomhus. Kan inte det vara en idé?
Finns nog anledning att fundera över om "just" det jobbet är lönande att utföra själv.
Men det är konstigt när man diskuterar priser med hussäljaren, skall man dra från en arbetsuppgift i entrepenader, då är det knappast värt något, vad gäller prisavdrag. Men skall man beställa ett tilläggsjobb, ja då är hantverkskostnaden skyhög :-[
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
saturnus2 skrev:
Finns nog anledning att fundera över om "just" det jobbet är lönande att utföra själv.
Men det är konstigt när man diskuterar priser med hussäljaren, skall man dra från en arbetsuppgift i entrepenader, då är det knappast värt något, vad gäller prisavdrag. Men skall man beställa ett tilläggsjobb, ja då är hantverkskostnaden skyhög :-[
Hur tror du de tjänar så mycket pengar? ;)

Sanning och säga så efterlyser jag öppna kort, tydliga specifikationer från husleverantörerna. Jag har hittat en som är super.

Från vilket LB-kontor kommer ni/har ni köpt?
 
Hade visserligen bara 3.80 meter just här men innan gles/plast var det över 5....
miljonen.jpg
 
Målarn var inte heller höjdrädd ;)
tak_2.jpg
 
Robert_Maria: Ja, det blir väl till att hyra en ställning antar jag. Helst skulle man väl vilja att någon annan spacklade ochmålade men det handlar ändå om 100.000 kr.... kanske man kan få till en deal att de målar taket bara?

Vi har köpt LB huset från Uppsala kontoret, vi ska bygga i Bålsta.

ByggaNytt: Snygga bilder! Det ser ju inte helt omöjligt ut trots allt! :)
Hur jobbigt var det egentligen? Kändes det värt besväret?
 
100.000, det var saftigt.

Har fått offert för ett 200 kvadrats hus, målning, spackling, tapetsering och tapet för 79'
 
Robert_Maria: De 100.000 är avdraget vi får göra för spackling, målning/tapetsering, golvläggning och montering av innerdörrar.

Såg att du skrivit att man ska passa sig för vissa husleverantörer, har ni råkat ut för nån dålig? Vad för hus ska ni bygga?
 
Japp, vi har råkat ut för en inte allt för bra om man säger så. Den har vi brutit kontakten med och jobbar vidare med att få upp vårt fina herrgårdsliknande hus.

Har du funderat på hur mycket du sparar egentligen? Vad kostar materialet som du ändå måste betala, hyra av ställning, arbetstiden osv. Glöm för all del inte verktygen som kan behövas också. Själv har jag ingen cirkelsåg, det skulle bli en nödvändig investering för mig.
 
De flesta verktygen har vi redan eftersom sambon är en riktig prylsamlare, he he ;D

Golvet (ekparkett) ingår i priset så det vi behöver är spackel, färg penslar osv

Vet inte vad hyra av ställning kostar, måste kolla upp det innan vi bestämmer oss hur vi ska göra. Det beror lite på vad vi får för vårt nuvarande hus om vi gör det själva eller om vi låter nån annan göra det...
 
Ingick tapeter också?
 
Jag brukar alltid säga att "ingenting är omöjligt" och det stämmer ju men som glad amatör så missar man i tidsuppskattningen...

Nu lejde jag bort målning inomhus, all VVS, gjutning av plattan men har börjat närma mig 4.500 timmars eget arbete.

Det tar en stund från:
hus_1.jpg

till hit:
hus_2.jpg

Värt det?
Absolut ;) :D ;D
 
Nej, tapeter ingår inte. Jag tror i och för sig inte att vi kommer att tapetsera så mycket till att börja med. Jag prtatade med en färghandlare (som även säljer tapeter) och han sade att huset kommer att sätta sig så mycket de två första åren att det inte är värt att sätta dyra tapeter från början. Jag tror vi kommer att måla det mesta.
 
Vi målade också överallt men efter 18 månader så har ingenting hänt... väntar fortfarande på den första sprickan ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.