Hej!

Vi har gått på en liten nit vid fogningen av kaklet i vårt badrum. Vi har en bård på väggen som går runtom hela rummet och denna är mörk och kräver mörk fog. Resten är vitt kakel med ljusgrå fog. Nu är det så att tydligen så kan den mörkgråa fogen missfärga det vita kaklet något. Denna finstilta text missade vi på paketet och vi maskerade enbart fogarna på det vita kaklet. Där vi inte har maskerat så har kaklet blivit lite "flammigt" i ljusgrått. Det vita kaklet är inte högblankt så det kanske suger åt sig lite?

Rummet är litet, mindre än två kvadrat, så detta kommer inte att vara iögonfallande när duschdörrar, kommod och dass är på plats, men man vill ju ha det bra så frågan är om det finns något medel som hjälper? Jag har gnuggat försiktigt med gröna sidan av en svamp och till och med provat försiktigt med svinto men inget biter. Kanske något riktigt rävgift som bleker skulle funka?
 
  • Gilla
Svante.larsson
  • Laddar…
Finns ju "fogborttagningsmedel" det är syrabaserade medel som fräter bort fog som bränt fast i plattorna.
 
  • Gilla
Mjaauud
  • Laddar…
OK, låter intressant! Men är inte det för att "lösa upp" fogrester som sitter på kaklet? Någon som har erfarenhet av om det funkar på en missfärgning?
 
Redigerat:
Har själv varit med om detta ett par ggr. Då har det varit vita matta kakelplattor på vägg, när jag sedan fogat med antrazitfog på golv har jag precis som du tejpat fogarna på vägg. När jag sedan tvättat av har det blivit en liten slöja, (ungefär som alkoholen i ett vinglas när man snurrar) som är mörk på kakelplattan. Rådfrågade många grossister och återförsäljare. fick svaret att det har med glasyren att göra. gick bet med både syra och scotch-brite. Men, nu till det skojiga; köpte en svamp avsedd för glaskeramikhällar från wileda. Blå diamantyta på. Med den fick jag bort så pass mycket att det inte var synbart om man inte letade efter det. Mitt råd är att pina iväg och inhandla en sådan på närmsta mataffär! Blöt den i vatten innan du går loss. :)
 
  • Gilla
Mjaauud
  • Laddar…
Tack för svar men det verkar fanimej fungera med ättika!
 
  • Gilla
Svante.larsson
  • Laddar…
ja, du ser. härligt. :)
 
Det är mer än härligt! Det är läge för champagne! Jag var riktigt besviken och inget verkade hjälpa hur mycket jag än gnuggade. Hade provat allt mellan svinto och fruns nagellackborttagning :D
 
Klistra detta inlägg. Gör det till obligatorisk läsning, inte bara för nya utan alla medlemmar. Ge ättiksmannen Nobelpris i kemi. Släng en blänkare på startsidan - ja gör vad som för att lyfta denna kunskap. Jag gick från källaren till kall pilsner på en timme med denna kunskap. Svampen i sig är ointressant det är ÄTTIKAN som är det viktiga. Nog för jag är en vän av inlagd gurka men jag ha aldrig varit så glad för ättika!

1000 tack och än mycket mer!
 
Ja, jag blir fortfarande glad när jag tänker tillbaka! Jag slängde mig i soffan med en kall öl och lät min fru med enkelhet putsa bort resterna! Sedan dess tillber vi den magiska ättikans skapare varje kväll och kommer att vallfärda årligen till Perstorp.

Kul att informationen kan hjälpa fler gör-det-självare!
 
(Bump) Nä dra på trissor, det funkade! Detta räddade vårat badrumsgolv. Trodde ett tag att vi skulle få slita ut det nylagda golvet pga missfärgningen. Ännu en gång har jag fått värdefull info från detta forum. (y)
 
Även om inlägget är gammalt måste jag också hylla ättiksmannen!! Vi hade lagt schackrutigt golv av oglaserade svarta och vita plattor från höganäs och satte svart fog. Ingen på höganäs hade sagt något om missfärgning så när golvet efter tvättning var så missfärgat att det såg ut som ett helt dagis traskat runt med leriga skor var det lätt upprorsstämning hemma! Men ättika, tandborste och svamp löste detta utmärkt! Tusen tack!
 
  • Gilla
bonkeman
  • Laddar…
Roligt att min gamla tråd gör nytta! Märkligt också att ett så enkelt knep inte är mer välkänt ute i handeln. Tänker på KakelDannes inlägg längre upp där han rådfrågade flera grossister och ingen visste. Eller så ville de sälja mer kakel :)
 
Heureka!!!! Du fick min dag att gå från sjukt missnöjd när den svarta fogen missfärgade mina glittriga kompositplattor med en massa gråa moln som inte gick bort, till att bli fantastisk då ättika löser det! Om du någon gång passerar dingle så väntar en flaska öl här på dig!!!
 
DU HAR RÄDDAT MITT BADRUM! jag och tjejen renoverade badrummet nu och fogade mellan våra superfina matt/rost bruna plattor men fogen missfärgade plattorna så in i.. men så hittade jag detta nu 10 år gammal inlägget! Tack ättika mannen! Du är en redig hjälte!
 
  • Gilla
bonkeman
  • Laddar…
Haha, kul att fortfarande få notiser om detta! Ättika är superbra till mycket har jag märkt under åren. Så skönt att det löste sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.