Hejsan.

Jag och min sambo har fått ärva en stuga av hennes far, och jag har nu påbörjat en renovering. En av planerna jag har är att utöver den nuvarande grillplatsen bygga en nere vid stranden. För att göra det lättare har jag valt att använda mig av modellen som finns ute på fritidsplatser, alltså ett betongrör med sand.

Min fråga nu är, vart får jag tag i sådana rör och är det ett smidigt alternativ?
 
Kolla gulasidorna under betong... Starka är ett tips..
 
Stefan_h skrev:
Kolla gulasidorna under betong...  Starka är ett tips..
Jag har suttit flera kvällar och sökt. Hittar flera företag som säljer betongrör, men alla ligger minst 20mil hemifrån. Finns inga här nere i söder. Men ska söka vidare, tack för tipset.

Fler som har tips eller ideér till grillplats?
 
Vart i söder bor du??? Här i Kristianstad har vi Starka.. Ligger väldigt centralt..
 
Stefan_h skrev:
Vart i söder bor du??? Här i Kristianstad har vi Starka.. Ligger väldigt centralt..

Jag bor i Alvesta, strax väst om Växjö. Dryga 15 mil. Fördelen är att stugan ligger i Broby..inte långt från Kristianstad. Jag ska absolut kontakta Starka där nere, lastar man röret på släp tar det inte lång tid att frakta det till platsen.
 
Jag vet inte vad ett sådant betongrör väger men klarar man verkligen av att ta hem det på släp och forsla ner det till platsen?

Varför inte en mysig eldstad i natursten och stockar runtom?
 
De väger några hundra kg..När vi grävde brunn på ön vi bodde på så transporterade vi dem på släp sen i båt.. Sen rullade vi dem dit vi skulle ha dem...
 
Får jag bara dit det till stugan är det inga problem till platsen sen, det är lätt nedförsbacke.

Att bygga med rör var det första som poppade upp och det betyder inte att det är det bästa alternativet..brukar sällan vara det när jag planerar nåt! [smiley=huh.gif]

Att använda stockar och stenar är ett enkelt alternativ som blir mysigt med. Jag ska fundera på saken :)
 
Murat i tegel kan också bli fint, men då måste man nog ha en lite stadigare grund.
 
Ja, kan bli riktigt nice men som du säger så får man nästan gjuta en grund först. OK, tar kanske inte en evighet men en dag extra får man räkna med.
 
Såhär blir det:

Förra helgen började jag gräva för att få en grund att hälla grus i, men jag kom bara drygt en decimeter ner sen var det stopp!! Tydligen har det varit en brunn där innan som nu är fylld med sten och sant. Hela grillplatsen står på en 2x2 meter stenbelagd brunn! PERFEKT!!

Jag ska nu göra såhär, för att efter stormen så körde Sydved sönder en stengärdgård som jag nu ska använda mig av. Jag ska mura upp en ram runt grillplatsen som består av ett avsågat oljefat. Stenar från gärdet kommer muras upp med eld/frostbeständigt murbruk. Kommer bli helmysigt! Jag ska ta med kameran nu i helgen så får ni se hur det ser ut innan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.