Tjena, planerar att bygga bevattningssystem från Gardena, men jag har ett problem.

En del av gräsmattan är begränsad med en mycket snygg gång av skiffer med underliggande betong... så jag kan/vill inte hacka sönder den för att kunna dra den PEX 25mm slang som behövs...

Jag har sett att man kan dra / trycka kablar under motorvägar så en gång på 70cm borde inte vara omöjlig...

Tänkte först gräva på varsin sida och sen trycka ett armeringsjärn eller liknande underbetongen för att till sist dra slangen, Någon som gjort liknande?

Funderade ett tag på om man ska låna en borrmaskin med 70cm lång borr att gräva sig fram med... kan vara enklare... (y):thumbdown:?
 
Gräv en grop på varje sida, ta sedan ett rör & banka igenom marken. T.ex. ett maströr för antenner.

Antar att det är PEM25 du ska ha, Då borde det funka med t.ex. ett 38mm maströr http://www.clasohlson.com/se/Maströr/38-2435
 
japp PEM 25 är helt rätt, *måndagstrött*
Jyste! det kan man juh låta sitta kvar också så faller det inte ihopp helt... Hittade en amrekansk sida där dom använde vatten att spola sig igenom jorden men jag tror det kan nog vara lite jobbigare och framförallt inte bli lika bra...(onödigt stort hål) man kan juh använda vatten för att spola ut ev lera m.m som blir kvar i röret...

lysande, enkelt brukar funka bäst!
 
Ja röret fylls ju med det material som man bankar det igenom, så det behöver spolas ut. Det lämpligt att låta röret sitta kvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.