Hej,
Jag har gett mig in i ett stort projekt och håller på att mura en argentinsk grill (modell stor - 2 meter bred, 1 meter djup och hyfsat hög med tak och skorsten) utomhus. Detta kommer att generera fler frågor men jag börjar med en första :)

När man grillar på argentinskt vis så gör man upp en eld på ett galler och låter glöden falla ner på eldstadens golv, detta krattar man sedan ut under grillgallren i en glödbädd. Min fundering är ifall det räcker med eldfast tegel kring där man gör elden och hela botten av eldstaden? Det blir så fasligt dyrt annars att täcka över 5kvm med eldfast tegel. Om det räcker vad gör man med övriga ytor? Putsar med något hyfsat värmetåligt?

Tacksam för svar :)
 
Det låter svårt att bygga en eldfast grill i tegel utan att använda eldfast tegel :) Jag skulle dock tro att du kan bygga sidorna från en bit upp med vanlig tegel, men fortfarande eldfast bruk.
 
Jag vet inte mycket om argentinska grillar, men den enda jag har upplevt på nära håll i San Isidro, Buenos Aires, var inte speciellt stor.
Den var inbyggd i muren som skilde de smala tomterna åt.

Och att grilla, ha grillparty heter asado.
En del om grillningstekniken finns beskrivet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Asado

Och i Buenos Aires serverades inga hamburgare med malet kött på snabbmatsrestaurangerna.
Det var alltid skivor av oxfilé mellan hamburgerbröden :)
 
Inspirationen kommer från Argentina där sambons familj har hus och där vi är varje år (lite påtryckningar från svärföräldrarna också ;) ).

Denna är tänkt att bli hyfsat likt denna: http://www.pasqualinonet.com.ar/Images4/Parrilla-Robledo-Corte-500w.jpg

Lite mer bilder (och spansk beskrivning) för de intresserade: http://www.pasqualinonet.com.ar/Parrillas construidas.htm

I Argentina är man proffs på att bygga dessa och arbetskraft är billigt men jag gör ett försök :)

Jag bygger med Leca-block och denna sommar funderar jag på att nöja mig upp till kåpan.

AskeHolst: tack för info, finns det icke eldfast tegel tror du som är 25mm då det är den dimensionen som jag tänkte lägga? Borde se rätt konstigt ut annars?
 
Vad fyller den delen jag ringat in för funktion?
 
  • 1404842941154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vanlig kamin eller öppen spis har enbart eldfast tegel precis där du har brasan. Jag skulle därför enbart använda eldfast tegel på dessa ytor och sen putsa de övriga, likt man gör i en skorstenspipa.
 
Drömhus2012 skrev:
Vad fyller den delen jag ringat in för funktion?
Det är något som de kallar för lunga (fritt översatt), vad jag förstår så förhindrar det den kalla luften från skorstenen att komma ner. Den åker med den stigande varmluften upp. Vissa ritningar har denna och jag har bara sett den på ett fåtal grillar i Argentina. Men alla rekommenderar det. Vet inte ifall det är värt besväret dock...
 
  • Gilla
HåTh och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
En vanlig kamin eller öppen spis har enbart eldfast tegel precis där du har brasan. Jag skulle därför enbart använda eldfast tegel på dessa ytor och sen putsa de övriga, likt man gör i en skorstenspipa.
Tack! Men visst bör man ha det där glöden är också?
 
En till fråga, då jag inser att jag kanske inte hinner med hela bygget i år:

Behövs det putsas överallt för att vara frosttåligt? Ifall jag putsar och fortsätter nästa år - knackar jag bort putsen där jag fortsätter mura?
 
Den inringade detaljen i inslag #5 kallas på svenska rökhylla, en vanlig detalj i öppna spisar för inomhusbruk.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Hej igen, någon som vet hur mycket jag behöver göra för att den ska klara dig under vintern? Jag kommer att fortsätta med överdelen under våren. Behövs det putsas och går det isådanafall att fortsätta mura på putsen?

Sedan funderar jag på eldfast bruk. Behöver jag använda mig av det när jag murat Leca-blocken där eldstaden kommer vara eller räcker det med eldfast bruk för teglet?
 
Borde vara lättare att google den
Sydafrikanska motsvarigheten Braai.

Kändes väldigt lik vid en snabb koll även om jag aldrig använt den Argentinska typen.

Ett riktigt trevligt sätt att grilla!
 
  • Gilla
Daniel Öhgren
  • Laddar…
Samma princip bör väl användas som när man för murade sina öppna spisar innan braskaminernas tid....

Skorsten och eldstadsutrymme muras med hårdbränd massiv tegel.
Där öppen eld/glödbädd kan påverka stenen muras eldfast tegel (typ Höganäs) antingen i helsten eller halvsten.
Eldfast bruk användes till den eldfasta stenen och vanligt murbruk användes till den massiva stenen.

Fundamentet kan väl muras med leca block eller cementblock.

Obs förväxla inte eldfast tegel med massiv vanlig tegel. 2 helt olika produkter
 
roland53 skrev:
Samma princip bör väl användas som när man för murade sina öppna spisar innan braskaminernas tid....

Skorsten och eldstadsutrymme muras med hårdbränd massiv tegel.
Där öppen eld/glödbädd kan påverka stenen muras eldfast tegel (typ Höganäs) antingen i helsten eller halvsten.
Eldfast bruk användes till den eldfasta stenen och vanligt murbruk användes till den massiva stenen.

Fundamentet kan väl muras med leca block eller cementblock.

Obs förväxla inte eldfast tegel med massiv vanlig tegel. 2 helt olika produkter
Hej och tack för info!

Men visst borde det gå att mura hela pjäsen i Leca (med eldfast tegel där det behövs då). Annars har jag en ruggigt massa block över...
 
Ja, har du bara materialet så är det bara att pröva :)

Det värsta som kan hända är ju att du måste mura om så småningom, men det kan ju hålla i många år så länge du använder eldfast tegel just i eldstaden.
 
  • Gilla
Daniel Öhgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.