Nu är det inte riktigt för ventilation, men det är i alla fall ventilationsdelar jag ska använda.

Har tagit hål i en vägg för att ansluta min spånsug i ett angränsande rum till snickeriet. Jag sågade till en bit spirorör som jag stack genom hålet, och har sedan sattit en nippel i vardera ände för anslutning till slang till planhyveln.

Nu är ju röret löst och man kan råka trycka in det i väggen (när ingen slang är inkopplad), och måste då trycka ut den från det andra rummet.

Jag tänkte man skulle kunna använda en stos på något sätt, men stosarna jag sett har bara nippel för rör i ena änden.

Det jag skulle vilja ha är att det sticker ut en nippel i vardera rum. Nippeln ska sitta stadigt i väggen så man inte behöver hålla emot när man ska trycka dit slangen.

Hur löser man detta?

Är det här inget man gör med en stos?
 
D09
Räcker det inte att fogskumma fast det?
 
Det kanske man skulle kunna göra förstås.

Hmm.. Ska nog köpa en flaska fogskum (dom är ju alltid söndertorkade när man använt dem en gång).
 
D09
SnickareHobb skrev:
Det kanske man skulle kunna göra förstås.

Hmm.. Ska nog köpa en flaska fogskum (dom är ju alltid söndertorkade när man använt dem en gång).
Sen har man fogskum överallt 😁😁😁
 
Jag gjorde klart jobbet igår kväll.

Då jag ändå höll på med popnittången för att fixera nipplarna i röret kom jag på hur jag skulle fästa röret i väggen. Jag tog ett litet vinkeljärn jag hade liggande, borrade sedan hål i röret och fäste vinkeljärnet med en popnit. Skruvade sedan fast vinkeljärnet i väggen.

Mitt fogskum var förstås söndertorkat (som vanligt). Valde i stället att täta glipan runt röret med silikon.

Silikonet borde faktiskt räcka för att fixera röret (även utan vinkeljärnet). Om silikon håller vår toastol på plats så borde det inte vara några problem att hålla ett rör på plats.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.