Hej. Jag bor i en liten bostadsrätt där jag fått tillåtelse att bygga ut balkong på framsida.

Den får gå 2 meter ut och 4 meter längs med väggen (från knuten och in). Kortsidornas räcke får vara 80 cm högt från golv, och långsidans får gå 60 cm upp från golv. allt måste målas i mörkbrun lasyr tror jag.

Jag har inte gjort detta förut men jag tror absolut det är något jag klarar av ganska enkelt. Vill bara ha lite tips och hjälp för grundarbetet.

Jag lägger upp bilder så ni kan se hur det ser ut nu.

2014-05-17 18.40.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-17 18.41.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej, så första grejen är avståndet ner till gräset från insteget vilket är knappa 10 cm.
måste jag gräva bort gräs? Isåfall, hur mycket? Ska jag sätta plintar eller lägga reglar direkt på plattor?

vilket mått på reglar och trall tror ni passar bra?

Jag är inte snickare och kanske behöver lite extra pedagogiska instruktioner men jag har lyckats med mycket andra byggen och renoveringar så jag känner ändå att jag vill göra detta själv.
Tacksam för all tips och hjälp jag kan få.

Jusste: Föreningens "intruktioner" hittar man här: http://www.boitibble.se/wp-content/uploads/Tivselregler-och-skiss-för-utbyggnad_balkong.pdf
Observera att det är en 1:a jag bor i.
 
Redigerat:
Tja, det är väl bara att tacka och ta emot!

Ytterligare åtta kvm i form av en liten uteplats blir väl fint tillskott till en (liten?) etta.

Jag skulle bara lagt några betongplattor på gräset, några reglar på betongplattorna och så 120x28 tryckimpregnerad trall på det.
Det blir inte tyngre än att man vid behov kan lyfta trallen för att komma åt under.
Kanske bäst att bygga trallen i två delar också.
 
Tack för ditt svar :)
Haha jo, den är på 45kvm nu så det är väl kanske inte så litet ändå.

Några extra frågor nu då.

Om jag bara slänger på några plattor, hur får man de alla i samma höjd på enklast sätt? klossar, sten?

sen, vilket mått på reglarna blir det då för att inte hamna alldeles för högt? 45, 70, 95?
Jag tänker att plattorna kanske är, ja, 50mm kanske? Så 50mm platta + 45mm regel (om jag tar de minsta) = 95mm höjd från mark. Då har jag inte många centimeter kvar att lägga trall på även om jag tar tunnaste trallen. eller? Det kanske inte gör något att jag kommer lite för högt?

Om vi säger att det funkar. Hur fäster jag stolparna för räcket? Jag antar nu att jag skruvar fast de innan jag lägger trallen, men blir det stabilt nog om jag bara skruvar fast de nere i den lilla fjutt regeln?
 
@zlendish
Kolla hur folk gör när de grundar för trädäck. De tar bort matjorden, på med markduk, på med sten.
Det e inte mycket men det grundar för att slippa växtligheten under balkongen och dessutom planar du av marken och får allt i samma höjd.

...alternativt sätt plintar i marken bara... B-)
 
Tack för svar!

Om jag gräver och lägger sten, som jag skulle kunna göra,
så återstår problemet med stolparna för räcket.. om jag skruvar dom i 45 reglar kan det ju inte bli så stabilt?

Om jag då kör med plintar istället, skruvar jag först fast stolparna i plintarna och reglar på stolparna?
och i så fall; blir det ens bättre än första alternativet?
 
ni får ursäkta alla frågor, vissa dumma kanske. Jag är bara ivrig och vill komma igång och köpa virke. Måste bara bestämma hur jag ska göra så jag kan räkna på något.
 
Om det är höjd nog från dina "nergrävda" betongplattor så att du kan regla upp med 95x45 mm reglar så får du en ram som håller bra för att fästa ett räcke i.

95 mm reglar + 28 mm trall = 123 mm.
Får det plats?
Och du behöver inte gräva bort all jord/allt gräs under trallen.
Lägg på en markduk så dör gräs och ogräs, och ställer inte till med något besvär.
http://www.jula.se/search-result/?q=MARKTÄCKVÄV
719011.jpg
 
Som @knockonwood skriver; räkna uppifrån.
Trall, reglar och sen resten.
Jag tror på plintar, då slipper du även få allt i våg direkt från marken!
 
Jättebra svar allihopa, tackar så mycket.


Tänkte, om jag kör med plintar, klipper jag ut i duken för klumparna som sticker upp? Det är helt OK eller?
Och jag är inte så säker på att jag får borra o skruva i väggen här utanför, kan jag ställa 3 plintar bara väldigt nära istället då? Kanske 6 stycken runt om. 3 på varje långsida då balkongen ska vara på 4x2 meter? Kanske någon i mitten också?

Det är nästan jobbigt att man kan göra detta på så många sätt. Man vill välja det bästa, billigaste, enklaste och snabbaste och så krockar alla ideer... blö

Att gräva ut lite och sätta några plattor känns billig och relativt enkelt.
Plintar känns dyrt, svårare och kanske lite overkill till och med.. Men blir nog finast och mest exakt.
 
zlendish skrev:
Jättebra svar allihopa, tackar så mycket.


Tänkte, om jag kör med plintar, klipper jag ut i duken för klumparna som sticker upp? Det är helt OK eller?
Och jag är inte så säker på att jag får borra o skruva i väggen här utanför, kan jag ställa 3 plintar bara väldigt nära istället då? Kanske 6 stycken runt om. 3 på varje långsida då balkongen ska vara på 4x2 meter? Kanske någon i mitten också?

Det är nästan jobbigt att man kan göra detta på så många sätt. Man vill välja det bästa, billigaste, enklaste och snabbaste och så krockar alla ideer... blö

Att gräva ut lite och sätta några plattor känns billig och relativt enkelt.
Plintar känns dyrt, svårare och kanske lite overkill till och med.. Men blir nog finast och mest exakt.
Gräv bort det du vill ha bort
Gräv hålen, ner med plintarna, ut med duken och gör bara hål för plintarna i den ja.
På med lite kross/sten

Glöm inte att stampa igen marken runt plintarna efter att du satt ner dem i hålen. Använd en pinne och stöt ner jorden så att så lite regnvatten som möjligt kan rinna ner.

Rita upp allt flera gånger, och mät flera gånger.

När du ritat upp det tre gånger, posta bilden i denna tråd.

Det kommer bli bra.

Tänk på åt vilket håll du måste ha trallen om bärreglarna ligger åt ett visst håll:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.