Tänkte eventuellt sätta in en liten beredare i systemet för att alltid ha tillgång till varmvatten, även om man inte hunnit elda.

Fungerar det att mata beredaren med vatten från min befintliga blandningsventil som sitter på varmvattenslingan i acktanken?

En kollega säger sig ha kopplat på detta viset, och enligt honom fungerar det bra, men det skadar ju inte att dubbelkolla. :)
 
Viset går det, men då kommer du ju sakna säkerhetsmekanismen för att inte skicka ut för varmt vatten till kranen/duschen etc.
 
Så länge man har beredaren inställd på en lägre temp borde det ju inte vara någon fara, om inte den inbyggda regleringen lägger av förstås...

Kanske man ska försöka få in en extra blandningsventil efter beredaren trots allt...
 
Jag har min före blandningsventilen. Verkar knas att sätta den efter
 
Det är väl mest av monteringstekniska skäl jag skulle vilja sätta den efter, för att slippa bygga om så mycket. Jag har två slingor i tanken och två blandningsventiler efter varandra idag.
 
Tottomannen skrev:
Så länge man har beredaren inställd på en lägre temp borde det ju inte vara någon fara, om inte den inbyggda regleringen lägger av förstås...

Kanske man ska försöka få in en extra blandningsventil efter beredaren trots allt...
Det är riktigt, men då måste du ju också ha en större beredare för att få samma volym varmvatten.

En blandningsventil kan du ju få under en tusenlapp, är nog värt det. Eller dra om rören, så du kan använda befintlig blandningsventil.
 
Sätt beredaren där du vill ha den och dra rören från röret mellan tank och blandningsventil.
Drar du så så slipper du ha säk ventil på beredare oxå.
Sätter du efter blandningsventilen måste du ha en säk på den sidan oxå om du inte redan har det
 
Redigerat:
Lyfter denna gamla tråd eftersom jag inte hunnit koppla in någon beredare än.

Jag tolkar de tidigare svaren jag fått som att jag ska koppla så här: varmvatten från acktank-elberedare-blandningsventil. Korrekt uppfattat?

Klarar en elberedare att matas med så hett vatten som jag kan få i acktanken? Det kan ju bli närmare 100 grader när man eldar på rejält...
 
Principen är rätt, men beredaren har förmodligen ett överhettningsskydd som med lite otur kan lösa ut om det blir för varmt, kolla tempen på det. För att komma undan problemet kan du ha dubbla blandningsventiler.
 
Ja, principen med dubbla ventiler är ju så jag hade tänkt enligt mitt första inlägg, men så rekommenderades jag ju inte att koppla... Eller menar du på något annat sätt? :)
 
Har du en liten beredare typ 50 liter kan du nog få problem att överhettningsskyddet löser ut om du eldat för hårt tar en lång dusch. Jag har 100 liters el-vvb och den är kopplad direkt efter pannans vvb men jag har aldrig råkat ut för att överhettningsskyddet löst ut.

Jag brukar sätta ratten på el-beredaren på hälften när jag eldar regelbundet då finns det lite kallare vatten i el-beredaren som kyler av om det skulle komma för varmt vatten från pannans vvb.
 
Jag satte en blandningsventil på utgående från slingorna i tanken (pannrummet är i garaget), ställd så det kommer 55-60gradigt vatten därifrån.
Har en en elberedare på hela 15liter i källaren, den är inställd på ca 55grader, så när varmvattnet från tanken kommer så slår den av. Ingen blandningsventil på elberedaren.
 
Nu sitter beredaren på plats. Inkopplad på blandningsventilerna som sitter på varmvattenslingorna i acktanken. När jag eldar så matas den med ca 60-gradigt vatten. Har även köpt en blandningsventil som jag tänkte sätta efter beredaren, men har ännu inte sett något behov av att koppla in den.

Rätt eller fel, fungerar gör det iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.