Hej
Skall dränera huset och göra plattsättning. Det pågår fiberutbyggnad i stan på andra håll, men inte just där vi bor. Men det kommer garanterat vart det lider. Tänker förbereda, men framför allt för att undvika att slita upp nylagad plattsättning, tills det blir dags för fiber hos oss.

Tänkte borra hål i källarvägg och dra in slang/röret där och sen dra det ut till tomtgräns där jag tycket det är mest troligt att de kommer förbi och lägga några extra meter där. Det jag undrar är vilken typ av slang/rör man bör lägga ner. Grön s.k. kabelrör eller kabelslang är ett hett tips efter sökande på forumet, men vilken dimension?

Ringde till stadsnätet, men fick absolut ingen hjälp. Kunde inte ens få tips på någon firma som lägger ner fiber åt dem som jag kunde ringa. Usch!

Vilken dimension bör jag välja för att vara på säkra sidan?
Skiljer det i tekniker för att dra in fiber, så att det egentligen bara är dumt att försöka förbereda?
Hur mycket extra rör/slang bör man ta till vid tomtgräns för att vara säker?
Tacksam för input samt om det är något väsentligt jag glömt?

Har för övrigt byggt mig ett hemmanätverk med hjälp av forumet som jag ser fram emot att få ansluta till fiber :)
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
  • Laddar…
Jag har också grävt ner förberedelse för fiber i samband med byte av avlopp och vatten. Från stadsnätets sida rekommenderade man vanlig PEM 32mm vilket jag också valde. Tyvärr fick jag inte tag i varianten med rätt färg (tror det skulle vara ett orange sträck och inte blått som det blev).
 
Jag tror att med ett 50 mm kabelskyddsrör kommer du långt.
 
Vårt nybygge hade tre 50 mm kabelskyddsrör dragna till tomtgräns, gul, orange och grön. Fibern drogs in via det gröna, och installatören var nöjd med det.
 
peternicklas
Har ingen större betydelse vilken typ av rör du använder. Det som är viktigt är att det ska vara slätt på insidan. Vid nyläggning så är det ett 50mm. grönt rör som läggs om de lägger något rör. Dukten kan ligga som den är direkt i mark.
 
Tack för svaren! Det låter således som att införskaffa 50mm grönt kabelskyddsrör. Någonstans har jag sett att man kan köpa i lösmeter på nätet. Kommer inte ihåg var. Tips? Bygghandeln hemmavid har bara gult rör...
 
Firman som lägger fiber hos oss säger att ett vanligt 20mm flexrör blir alldeles utmärkt från fastighetsgräns till hus. Och de är ju (oftast) inte släta på insidan. Finns det olika tekniker för att blåsa in fibern kanske?
 
peternicklas
Det som man först lägger är en dukt, en 8 mm plastslang. I denna blåser man sedan in fiber till huset i. Flexrör är inte så kul att putta in en styv 8mm plastslang i. Den kommer att ta i varje krulling på insidan. Det är därför som fletalet drar den i rör som är slät på insidan. Dock så väljer de flesta att lägga dukten direkt i mark, vilket går lika bra. Blåsa fiber görs väl bara på ett sätt. Från "noden" så kör man tryckluft genom dukten och samtidigt så matas fibern i mekaniskt. Väldigt smidigt och snabbt går det.
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
Finns en hel bunt olika sätt att dra fiber beroende på vilken firma som gör det.
En 50mm gulslang/rör funkar för alla installationer, oavsett färg :)
 
Om du borrar genom vägg och drar in slang under mark är det inte säkert att framtida fiberleverantör vill använda det. Hos oss i Malmö vill Telia (Skanova) borra genom min källarvägg 20 cm ovanför marknivå. På grundmuren sätter de en fasadskena i plåt. Skitfult tycker jag och då jag håller på med återställning av dränering har jag alla möjligheter att lägga rör nu innan jag återfyller. Anledningen jag fick höra är att de inte kan/vill garantera att en genomförning under mark blir tät. Förmodligen har de erfarenhet av att kunder ringer och klagar på att vatten rinner in i källaren vid kraftig nederbörd.
 
fn76, jag fick samma förslag med plåtskena och installation av mediakonvertern i ett rum i markplan (där jag inte vill ha den då mitt "rack" hamnar i källaren). Men efter lite diskussion gick med på att dra in dukten i källaren istället. De gjorde en notis om att jag godkänt detta (av anledningen du nämner) på projekteringsavtalet som jag skrev på. Så stå på dig...

En vanlig PEM-slang funkar också att dra dukten i. Lätt att få tag i på lösmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.