I instruktionen till varmvattenberedaren står det att det medföljer färdig kabel med jordad stickpropp för 230 V (dvs 1 faskoppling). Sen står det att det går att koppla den på 3 KW som 2-fas och att man då kan klippa av stickproppen och använda kabeln. Hur är det möjligt. Jag antar att det i stickproppskabeln finns en fas, en nolla och en jord. Om jag ska ha 2-fas ska det väl vara 2 fastrådar (svart, brun typ), en nolla (blå) och en jord (gulgrön)? Eller har jag fattat helt fel? Berätta!
 
C
I tvåfaskoppling så ligger belastningen mellan två faser istället för mellan fas och nolla. Så du behöver alltså ingen nolla. Att man sen inte får använda en blå tråd för fas är en annan sak.
 
cpalm skrev:
Att man sen inte får använda en blå tråd för fas är en annan sak.
Jodå det är godkänt, det är skillnad på kablar/sladdar och på infälld installation.
 
C
OK jag kan köpa att det är godkänt, men inte att det skulle bero på om installationen är infälld eller inte.

Blå boken 514.3.1:
"Där en krets innehåller neutralledare, och det finns anledning att identifiera med färg,
skall ljusblå färg användas. Ljusblå färg får inte användas för identifiering av någon annan
ledare där förväxling är möjlig.

Råd: I kretsar som saknar neutralledare, kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas för annat ändamål,
dock inte som skyddsledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan
ljusblå ledare i flerledarkabel användas som s.k. tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer."
 
cpalm skrev:
OK jag kan köpa att det är godkänt, men inte att det skulle bero på om installationen är infälld eller inte.

Blå boken 514.3.1:
"Där en krets innehåller neutralledare, och det finns anledning att identifiera med färg,
skall ljusblå färg användas. Ljusblå färg får inte användas för identifiering av någon annan
ledare där förväxling är möjlig.

Råd: I kretsar som saknar neutralledare, kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas för annat ändamål,
dock inte som skyddsledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan
ljusblå ledare i flerledarkabel användas som s.k. tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer."
Jo precis så är det.
Det är ju precis som texten enl. 514.3.1 säger, du har ju inte neutralledare i denna krets (2-fas installationen).

Kablar har ju redan givna färger, anta att man vill koppla in en liten motor med en 4g1,5; då används blå till en av faserna och detta är helt ok lika som i fallet ovan med treledarkabeln/anslutningssladden.
I en infälld installation skall man inte använda blå som fas eftersom det är den som förlägger trådarna som bestämmer färger och i och med det kan risk för förväxling ske vid en framtida komplettering/renovering etc.
 
Så svaret är alltså att jag kopplar mina två inkommande/matande fastrådar på VVB-sladdens fastråd och på VVB-sladdens blåa nolltråd. Lysande svar, och forum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.