Du skriver att det kan ha varit språkförbistringar vilket jag tolkar som icke svenska sk "hantverkare".

Tyvärr blir det nog ofta så här när man inte gör en korrekt upphandling med klara papper på vad man vill ha gjort och ett specificerat hantverkaravtal som grund för beställningen. Speciellt om det råder vissa språkproblem.

Jag är kluven i min uppfattning om fönstren eftersom dom är gamla (syns bla på hörnjärnen) och i ett mycket dåligt skick. Ett sådant fönster som har tappat kitt och är i sådant skick skulle inte ens en riktig målare få bra utan att göra en hel fönsterrenovering. Att tro att man bara kan kitta lite och såsa på färg sen blir det bra är nog lite naivt.

Sen tycker jag att det ser för djävligt ut med allt kladd och framförallt att man bara strukit på färg utan att öppna fönstren. Men det hade nog blivit skit ändå för dom behövs riktas och rengöras från all gammal färg eftersom dom sitter så tätt mot bottenstycket i karmen att dom skulle klibbat fast oavsett hur man målat.

Arbetet är dåligt, men som sagt ingen skulle kunna göra det bra om man inte får göra en riktig fönsterrenovering.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 5 till
  • Laddar…
Hur låg denna firmas offert i jämförelse med de övriga du tog in?
 
Detta jobb påminner mig om ett jobb som jag var med och åtgärdade för något år sedan.
Språkproblem, "glömmer att kitta" fönster, kladd osv.

Du bor inte i VG?
 
Angie99 skrev:
Nu är jag så otroligt ledsen!
Har anlitat målare som påbörjade arbetet med att mpla om putsfasad och träfönster igår.
På vilket sätt kollade du att det var utbildade målare som du anlitade? :confused:
 
Fastpris och lågt arvode så blir det sådär. Men även med löpande räkning så hade det blivit rätt kasst då fönstret kräver vård.

Vi ska ta tag i våra fönster nästa vår, jag räknar ca 40 timmar per fönster som är i ungefär samma skick. Men då gör vi det själva och reräljt noggrant
 
AndersMalmgren skrev:
Fastpris och lågt arvode så blir det sådär. Men även med löpande räkning så hade det blivit rätt kasst då fönstret kräver vård.

Vi ska ta tag i våra fönster nästa vår, jag räknar ca 40 timmar per fönster som är i ungefär samma skick. Men då gör vi det själva och reräljt noggrant
Jag har kommit fram till nåt liknande för våra fönster. Helt sjukt vilken tid det tar. Skulle ju aldrig gå att motivera att anlita någon för det. Blir dyra fönster då :D
 
Nej det skulle bli dyrt :D Likadant när man köper dörrar på byggvård där byggvårdsfirman har "renoverat" dörren. Bara att göra om :D Synd då de ofta gör så här på de fina exemplaren för att kunna ta ännu mer betalt
 
Ja det var en utlänning som hade firman. Jag försöker vara fördomsfri men det verkar som det ofta blir såhär eftersom de dessutom tar in underleverantörer som gör jobbet.

Jag var inte ute efter nyskick men jag ville ju att de skulle se ut som innan fast en annan färg inte sämre. Kan gå med på att det inte går att skrapa rent och så överallt, det ville jag inte heller, men nog kan man sätta tejpen så det blir 2-3 mm överallt och inte 1-2 cm på vissa ställen, samt att man sätter dit kitt där det behövs och inte bara målar rätt över. Vill gärna kunna öppna fönstren också, känns som en fördel...
 
Vi hade bara fått in pris på fönster av en annan firma, plus ett pris av några ungdomar under utbildning. Priset vi fick var 45000:- plus materialkostnader så det är inte nått superbilligt pris.
 
Nej, men det verkar finnas sånna här firmor överallt tyvärr.
 
På inget sätt alls. Vi resonerade som så att hur fel kan det gå? Måla och kitta är ju skitlätt och vi hade gjort det själva om inte det vore det att vi har små barn så tid finns inte direkt, plus att huset är så högt och det är svårt att komma åt utan skylift eller ställningar. Jag har målat fönstren på uterummet och källarfönstren själv och det var inte svårt alls, speciellt inte eftersom vi inte är ute efter ett toppjobb. Nästa gång de behöver målas byter vi dem istället men då måste vi också putsa om huset så det är en annan peng.
 
Angie99 skrev:
Nej, men det verkar finnas sånna här firmor överallt tyvärr.
Såhär i efterhand;

Hur skulle du vilja rekommendera andra som framöver tänker anlita hantverkare, att göra?

Hur skall man agera för att inte åka på en blåsning?

Vad tycker du själv, att du har missat i din egen upphandling, som du kunde gjort bättre?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lite kasst är ok, vi vill inte ha dem helrenoverade, men att kunna öppna dem efter målning känns inte för mycket begärt. :eek:
 
Helt ärligt kommer jag inte anlita utlänningar igen. Jag tror inte de har samma krav som svenskar och det är ofta att de luras. Plus att språket kanske sätter käppar.
Jag skrev ner allt, färgkod osv som vi skulle ha och ville ha gjort så där har jag nog inte missat nått. Vi har ju inte betalt och det är ju nummer 1 för att inte bli lurad. Han kommer få göra om det tills vi är nöjda annars betalar vi inte, det är ju vårt trumfkort.
Nästa gång blir det en firma med egen personal som pratar svenska.
 
Men vad var orsaken att du fastnade för just denna firma?

Priset? (Hur mycket diffade det till andra firmor?)
Övertygade hantverkaren dig på något sätt att han var bättre än andra? I så fall, hur gjorde han det?
Ville ingen annan ge pris? Du antydde lite om detta? Vad kan i så fall vara orsaken?:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.