Jaha, då var man i farten att kika på färgtyp till årets måla husprojekt. Det är ju omöjligt att avgöra vilken av dessa 3 man skall välja. Fördelen med Tinova VX efter att ha läst en del är att man slipper grunda. Alla 3 är ju rätt nya så det är svårt att hänvisa till hur färgen ser ut efter 5-6 år.

Vårt hus kom fabriksgrundat i Augusti, så det har ju stått ett tag tills det att vi börjar måla det.

Väljer man Jotun Optimal eller Alcro Bestå så måste man grunda först och sen 2 täckstrykningar, alltså 1 strykning mer än Tinova VX:en.

Varför skall sånt här vara så svårt ???
 
Om du ska gå ut en kall, regnig, blåsig, snöig dag vilket gör att du mår bäst: En jättetjock tröja eller flera tröjor i olika tjocklek i flera lager? I princip likadamt med ditt hus, flera lager gör att huset mår gosigare.
 
Vi hamnade i ett liknande scenario, med en längre period innan målning.
Vi körde med hela Jotun-köret, från nertvättning med Kraft Vask, via Visir Extra, till två gånger med Demidekk.
Grannarna tror nog fortfarande att vi är galna men jisses vilket bra resultat. Om man tittar på övriga hus som kört Tinova stuket så efter 3 år finns det knappt färgskikt värt namnet kvar. Några pratar om att måla om vissa partier till sommarn.
Om ditt hus stått "omålat" likt vårt kommer du förvåna dig hur pass mycket grundfärg det suger. Jag formligen dränkte vårt med inställningen att det går bara att grunda en gång, så se till att gör det ordentligt.
Lycka till / Janne B

DSCN0025_01.JPG
 
Heheh ok, Janne .. du tvättade först hela fasaden 1gång, smackade på grundfärg och linolja på allt ändträ, och 2 strykningar med täckfärgen right ?

Jösses .. det här kommer att ta tid .. 280kvm fasadyta :(

Snyggt färgval och hus Janne.

Jag bör tillägga att jag har 50% rabatt på Nordsjö och Alcro .. kan man gå på Alcro konceptet isåfall istället för Nordsjö Tinova VX ?
 
Mja, tid tog det. Fick kalla in förstärking efter ett tag. Vi har ju ett garage på 60m2 oxå. ::)
Har inte räknat hur många m2 vi har, men det gick åt 70 liter grund och 130 liter täckfärg.


DSCN0029.jpg
 
vafan!! Den färgen skulle ju vi ha!!

Du har inte beteckningarna på den? ser mycket bättre ut än den flugger kulören vi valt..
 
Fasad Nevada 1910-Y26R 0206
Undertak Froströk 1002-Y42R 1376
Snickerier Blodlönn 6030-Y90R 2002
Allt från Jotun Demidekk
 
Hej.

Har Caparol någon bra färg för fasader ?
 
fasadgurun skrev:
Hej.

Har Caparol någon bra färg för fasader ?
Kolla in på www.caparol.se Där hittar du de traditionella typerna av färg: oljetäcklasyr, alkydoljefärg och fasadakrylat. De har även den nyare typen av färg, vattenburen oljetäcklasyr LF. Minst samma kvalitet men ett bättre pris.
 
Jag tror jag kommer köra på Alcro´s "Bestå" system. Någon som har nån erfarenhet där ?
 
M@ZE skrev:
Jag tror jag kommer köra på Alcro´s "Bestå" system. Någon som har nån erfarenhet där ?
Till sommaren kommer jag ha det
fabriksgrundat, sen linolja, grundfärg,2x täckfärg, rulla tummar i 15 år... 8)
 
Göran skrev:
Till sommaren kommer jag ha det
fabriksgrundat, sen linolja, grundfärg,2x täckfärg, rulla tummar i 15 år... 8)
Var ska du använda linoljan?

Är det Alcro's Bestå du tänker använda?

MVH//Christina.
 
linolja på ändträ och trärena ytor, sen grund sen täck x2. Det är Alcro bestå-ja, på inrådan av min målare som kommer imorgon och börjar det invändiga! ;D
 
Göran skrev:
Till sommaren kommer jag ha det
fabriksgrundat, sen linolja, grundfärg,2x täckfärg, rulla tummar i 15 år... 8)
Eeeeeh... du får ingen 15-årsgaranti från Alcro med den behandlingen, det är du medveten om hoppas jag.
 
fick jag visst, hoppas du vet det... Via Spectrumbutik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.