Hej! I en liten inbyggd garderob består en vägg, ca 30x100cm av en del av murstocken. Jag målade inne i garderoben med vattenbaserad färg för trä inomhus och eftersom den fäste bra även på den omålade och oputsade murstocken, målade jag den också. Nu luktar det blött bruk i garderoben sedan 4 dygn tillbaka. Jag inser att jag kanske borde använt ngn form av primer i stället, men ytan var ju så liten.....Behöver ngt erfaret råd. Ska jag hoppas att lukten går över? Måste jag åtgärda något? Vad? Murstocken i sig blir inte varm vid eldning - vi har braskassett med rör upp i skorstenen.
 
avvakta var murstocken luktfri innan målningen ?
 
Ja ingen lukt före målningen. Tretexplattor på övriga väggar i den lilla garderoben och från dem känns ingen lukt.
 
Låt garderobsdörren stå öppen tills det torkat till igen, jag tror det slutar lukta då.
 
Men visst borde det ha torkat till efter 4 dygn med garderobsdörren öppen? Nåväl - jag får ha tålamod;-) Var mest orolig för att ngt blivit väldigt fel i kombinationen med den vattenbaserade träfärgen och den gamla murstocken.
 
Nah, kan inte hända så mycket på ett inert material. Antagligen är det bara gammal garderobslukt som släppts ut när putsen vättes av färgen. Grundfärg eller primer hade nog gett samma resultat. Luktmässigt alltså. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.