Andreas_H skrev:
Efter att ha läst Johanpelles domedagsprifetsior var jag livrädd när det blev dags för brandskyddskontroll. Det hade ju eldats med ved i många år i monsterpannan och jag var säker på att skorstenen höll på att falla samman. Efter en grundlig undersökning, där skorstensfejarmästaren filmade hela kanalen gav han mig det chockade beskedet att skorstenen var i skick som ny!
Johanpelle är yr. Om pannan har eldas med ved är den betydligt friskare än när den gått på olja eller pellets.
 
Kommer bilder på panna och pelleysbrännaren
 
  • 20140718_095426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140718_095418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en diompanna med ledning av färgen. Och så har de satt dit en brännare som knappat kommer ned under 14 kW. Vad gällde frågan egentligen?
 
Frågan är ju om man måste sätta in en mordernare panna? Huset är stort 220 kvadratmeter. Skulle ta kort på panna och brännare. Ja det är en Diplom ved pellets
 
Måste och måste. Funkar det nu så brådskar det nog inte av tekniska skäl.
Troligen kan du höja verkningsgraden på den rejält med några enkla knep. Jag hade en snarlik panna (ev samma modell) som jag trixade lite med: se tråden http://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/220261-att-hotta-en-vardekass-dubbelpanna.html
En del av tipsen där gäller att skapa effektivare konvektion så att värmen överförs till pannvattnet, vilket är tillämpligt för dig.

Denna panna är en dubbelpanna, för olja, ved eller el. Den ingång där pelletsbrännaren sitter är ursprungligen oljebrännaringången. Den har inbyggd förrådsberedare och shunt monterad på pannan. På mitt exemplar hade shunten läckt ett tag (innan jag ordnade detta) så det var rejält rostigt under isoleringen. Det kan vara en bra idé att ta en titt under isoleringen, dvs bakom plåten. Om det ser bra ut där är allt lugnt, ingen panik.
 
Här är en uppräkning på olika diommodeller.
http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=28

Någon ved-pellets panna är det knappast då Diom köptes upp och lades ned långt innan pelletseldning blev populär.
Sitter brännaren monterad redan kan du väl prova att elda en vinter.
 
Kolla bara så att du har en motdragslucka. Pelletsbrännare är rätt känsliga för vilket drag som är i pannan och det är alltid lättare att finjustera en brännare när du har ett jämnt drag oavsett väder och årstid.
 
Den används med ved och pellets nu. Ska kolla upp tråden om pannan.
 
Ja beskrivningen i Stenolofanders tråd gäller nästan alla gamla pannor konstruerade för koks och oljeeldning någon gång på 50-talet innan koksen försvann helt.
Att listiga fastighetsmäklare med någon kurs i ekonomi bakom sig kallar dessa koks-olja pannor för vedpannor är naturligtvis ett försäljningstrick. I ditt fall hade man tom. slagit till med ved-pelletspanna.

Men kopplar du loss från tankarna på vedeldning i koksutrymmet så visst kan du värma huset med pellets till kanske 10-15% större pelletsåtgång än med en modern pelletspanna.
Får du köpa ved så blir ved inte mycket billigare än pellets och du måste ha en acktank och en laddomat för att slippa mata in ved hela tiden. Så sagan om att man har värmt huset med ved ska du nog ta med en nypa salt. Hade gubben som sålde huset inget jobb att sköta? Behövde han inte sova på nätterna?
Att håna och förlöjliga pelletseldning och pelletseldare hör till det här forumet men det är ju bara så löjligt att man kan skratta åt det.
600 grader fick Stenolofanders i rökgastemperatur. Jag mätte upp över 500 grader i rökgas på kombipannan jag slängde ut här så ska du köpa kåken, ta dit sotarn först för en inspektion av rökkanalen.

Finns det utrymme för askan och det fungerar bra med pelletseldning så finns det mer lättskötta och mer tillförlitliga brännare än KMP PX21. Allt bror på hur krångligt man vill ha det. Moderna begagnade brännare kostar inte så mycket numera.
 
Jag funderar på att bara köra pellets faktiskt för att testa hur mycket det går åt. Sotarn var där i våras och sotade men sa inget så allt ska väl vara ok. Tycker du man bör ta dit sotaren ändå? Fördelen med pellets är ju att man har en matningsstation. Ägaren har en asksug och sotar själv lite då och då.
 
Om ekonomin tillåter så fundera på bergvärme. Kostar numera runt 100 tusen. Du slipper läckande shuntar och kalkade varmvattenberedare. Nackdelen är att du riskerar sämre självdrag och att det kan bli fuktproblem på vinden. Är huset 70-tal eller nyare tycker jag du skall ta en rejäl funderare. Beror som sagt var på om det går att räkna hem och om du är beredd på att hantera ved samt om marken är lämplig för ett borrhål. Men du har ju redan ett vattenburet system.
 
Bergvärme är uteslutet för huset har taskigt självdrag nu samt att skorstenen måste plåtbeklädas. Får trimma in nuvarande system på ett bra sätt.
 
Sotarn bara sotar utan det är egentligen en annan myndighet som inspekterar brandsäkerheten.
Det är oftast någon specialutbildad sotare som sköter inspektionen.
Jag fick stort nedslag på skorstenen när inspektionen firade ned en kamera och tittade. Som tur är var det bara där 600 graders rök kom ut ur rökröret det hade vittrat sönder totalt. Resten var friskt.
Man kan köpa rökpatroner privat hos Soliduct.
Man proppar för rökröret och skorstenstoppen genom att pressa in skumplast från någon gammal kasserad madrass.
Sedan måste man ha en kraftig fläkt, en dammsugare från 50-60talet där man kan sätta slangen vid utblåset fungerar bra. Man drar för persienner och gardiner inne. Tänder en rökpatron i sotluckan, stoppar in fläktslangen och tätar ordentligt med skumplast.
Utrustad med en stark strålkastare går man sedan överallt runt skorstenen på alla våningar och lyser. Ser man då vit rök pysa ut har man otät skorsten. Vinden ska man inte heller glömma.
Kanske ägaren inte elda så mycket ved så det blivit någon skada. Det brukar vara kolsvart ovanför vedluckan och askluckan hos de verkliga entusiasterna
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det är kolsvart. Nuvarande ägare har eldat med ved åå vintern och pellets på sommaren. Har gått pellets även på vintern när det varit kallt. Besiktningsmannen sa inget om skorstenen på vinden så okulärt måste den varit ok. Nuvarande ägare vill starta om på annat ställe pga att hennes fd bara stack.
 
Det är brandskyddskontroll vart annat år, så det borde vara besiktigat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.