Hej

Har ett gäng igenspacklade dosor (även ett igenspacklat rörutlopp i taket) som jag behöver lokalisera.
Har tillgång till dosor som har rör till de igenspacklade dosorna, men det finns inga ledare i dem.

Har googlat runder lite och hittat saker som de här:
www.ebay.co.uk/itm/Mastech-Telephon...rator-Probe-Tracer-Tracker-Test-/290916529768
Men om jag förstått saker rätt så behöver man 2 ledare, alltså funkar de inte för mig?

Det jag egentligen vill ha är en dragfjäder eller liknande med en liten tongenerator i spetsen som jag kan "pejla" in via hörsel eller någon slags mottagare, typ denna: http://www.pn-trading.se/Portals/0/instapro/157.jpg
Men jag kan inte hitta några sådana på google (vet antagligen inte det korrekta namnet på dem).

Funderat på att (försöka) bygga något med komponenter från ELFA, men tänkte kolla om någon här har bättre idéer?
 
Det är inte svårt egentligen, kör i en fjäder och be en kompis lyssna där du tror dosan är. Det brukar höras tydligt. Prova även att knacka på väggen, det låter ihåligt där dosan är överspacklad.
 
Vi har provat det, vi hör ingenting, till och med provat med stetoskop för att lyssna...
 
Är du säker på att rören går till igenspacklade dosor? Rören kan gå till dosor i ett annat rum, på vinden eller bara sluta inne i väggen, kan vara väldigt knepiga, ologiska dragningar ibland särskilt om det är ombyggt och ändrat några gånger.
 
Finns ju såna grejer du efterfrågar men ett gammalt rör fullt med kablar och krökar känns som det kan bli svårt att få till nåt, bättre då du skickar signalen på de befintliga kablarna från centralen och försöker följa dragningen.
Men det borde gå att hitta ett mönster hur dragningen är gjord, kan vara många små dosor i väggen nära taket eller har man gjort kopplingarna i takdosor? Vind?
 
Helt säker, dosorna spacklades igen vid renovering (bristande instruktioner tydligen ..)
Hålet i taket också med resonemanget "behöver inte 2 lampor i taket" - förbannat dumt beslut :)

Någon som vet varför "rörskadesökare" får totalt 2 träffar på google? Har den typen av utrustning blivit ersatt av någon annat?
 
Stoppa en öronsnäcka i röret och spela högt som f-n. Lyssna med stetoskåpet efter ljudet i taket.
 
Lägenhet, ingen vind. Som sagt, dessa rören är tomma, och de är gjorda av plast. Hela målet med övningen är att hitta dosorna så att man kan trycka i lite kablar (om det visar sig att de är på lämpliga ställen). Försökte fästa lite metallskrot på dragfjädern och använda en "regelsökare" modell billig, men den gav massa falska utslag.
 
Det där borde gå att lösa utan specialare...provat att lysa med släpljus utmed vägg/tak? Ska till en mycket skicklig spacklare om en igenspacklad dosa inte kan anas då.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är 3 lager vit väggfärg på, men kan prova.. Har gått och knackat på vad som känns som hela väggen, såg inget då.

EDIT: Öronsnäckan låter lovande.. om jag hittar en i vettig storlek, tejpa fast på dragfjädern ihop med de tunnaste ledarna jag kan hitta...?
 
Öppna ett par snäckor modell iPhone?
 
Jag har en sån här: http://www.e-cal.se/Produktblad PDF/XT25_2010_SE A4_1004.pdf

Mycket bra trådsökare, omotiverat dyr att köpa för endast detta ändamål. En liknande kanske går att låna/hyra hos någon tele eller hyrfirma. Mata in en teletråd tillsammans med dragfjädern och försök lyssna var den tar vägen. Det borde gå att lyssna var i väggen den tar vägen om inte röret/dosan är allt för långt in.

MVH

Anders
 
De har liknande på eBay för typ 200kr.. om det verkligen funkar att vira ihop en telefonsladd och sen spåra induktivt så köper jag en och provar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.