Nu är jag så otroligt ledsen!
Har anlitat målare som påbörjade arbetet med att mpla om putsfasad och träfönster igår. De gjorde klart två sidor av huset på en dag!? När jag på kvällen kollar jobbet ser jag att de inte kittat om fönstren utan bara målat över där kitt saknades! Jag tycker också att färgen sitter lite som en film trots att det är oljefärg, borde de kanske oljat och grundat?
Under vindskivorna är fyra brädor och på vissa ställen har de målat så springorna täckts och på vissa syns skarvarna. De har bara målat fönstren på utsidan utan att öppna dem och öppnar man balkongdörren är det en remsa med rött kvar. Vi har bytt från rött till vitt.
Kulören är inte heller helt rätt då vi ville ha "utevit" och har fått renvit. Putsen ser fin ut. Vad gör vi??
 
Svar: talar med leverantören så klart!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
"Chefen" har varit här idag och tittat och när jag frågade varför man målat över där det fattades kitt säger han att vi inte kommit överens om att han skulle kitta? Så gör väl inte en professionell firma? Vi har dessutom pratat om kitt och han har sagt att han skulle fixa det där det behövdes. De säger att de ska fixa till det och är där och klabbar nu men jag tycker det ser ut som ett klåparjobb och jag tror inte det kommer bli bra. Det är ju dessutom fel kulör.
 
Oljefärg på putsfasad? Vad är det exakt för färg (tillverkare och färgnamn) och vad var fasaden målad med innan?
 
Nej putsfärg på fasaden, fönsterfärg (är väl oljefärg?) på fönstren och oljefärg på vindskivor. Det är Caparol så det är nog inget fel på färgen.
 
Angie99 skrev:
Nej putsfärg på fasaden, fönsterfärg (är väl oljefärg?) på fönstren och oljefärg på vindskivor. Det är Caparol så det är nog inget fel på färgen.
Känns som att det borde vara vattenburen akrylatfärg (plastfärg) istället, om trädetaljerna redan är målade med akrylatfärg och man sedan målar över med oljeburen alkydfärg kan det blir problem. Man kan dock alltid måla över oljeburen alkydfärg med vattenburen akrylatfärg. Så om de inte gjort tester av vilken din nuvarande färg är så borde målarna definitivt använda en vattenburen färg då det är det säkraste valet.

Hoppas de gjorde en koll av den gamla färgen även på putsfasaden så att de inte målar över en kalkad eller silikatmålad fasad med en plastfärg (putsfärg är oftast akrylatfärg).
 
Jag vet inte vad det är målat med innan men jag tror de använde vattenburen oljefärg. Caparol Carat heter den. Och Caparol fönsterfärg till fönstren. Till putsen har de använt Caparol Sylitol fasadfärg. Putsen är aldrig ommålad sen det är byggt 1942.
 
Sen nån primer också till fasaden. Fasaden är fin, det är fönstren som är klabbade på. Hur f*n kan man måla fönster från utsidan och inte öppna dem? Nästan alla fönster är igenmålade! "Chefen" ska nu komma på måndag och måla alla fönster själv. Han höll med om att det inte var ok. Han menar på att det inte går att få helt 100 och det är jag helt införstådd med. Det är ju gamla fönster. Men man vill ju ha kitt överallt och inte massa klabb.
 
Är det en målarfirma som sedan gammalt är etablerad i trakten eller en nyetablerad firma?
Tog ni referenser?

Det hörs ju inte som att dom är proffs som du beskriver det. :(

Jag vet inte om det är normalt att målarfirmor åtar sig fönsterkittning (den jag anlitar gör det inte), annars är det väl glasmästare som är proffs på detta.
 
Rent spontant så får ni det ni efterfrågat rakt av. Men en serös firma hade påpekat att endel extra arbete måste göras och skrivit in det i offerten.
 
Jag förklarade vid offert tillfället att vissa fönster behövde kittas om nertill och det skulle de fixa. Det är gamla fönster så jag begär inte nån helrenovering men att bara måla rakt över där det fattades kitt?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan ha varit vissa språkförbristningar både mellan mig och chefen och mellan chefen och hans arbetare. Men de borde ju förstått att man inte blir nöjd med det här.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.