skal bygga et timmerhus til næste år i 120mm massive stockar!! vil beklæde ytterväge med gips er 150mm ull rigeligt ?
 
Ja, det tycker jag. Vi har 145mm.. :)
 
Hej,

Kul med fler som bygger timmerhus.
Själv så har vi i sommar byggt upp ett gammalt timmer hus (flyttat) ock skall i vårkanten börja fixa invändigt.
Vilken typ av isloering använder ni?
Fuktspärr?
Jag har hört att det bästa är att använda ngn form av isolering som har ung samma egenskaper som timmerstommen, typ linskivor, ekofiber, kutterträ. Med en sådan isolering så behövs ej ngn plast och huset andas och håller sig friskt.

Synpunkter tages tacksamt emot!

/Jörgen
 
Precis! Vi kör Ekofiber överallt utan ångspärr i plast. Jag är övertygad om att det är ett sunt koncept...
 
Visst låter det sunt!

Kör ni ekofiber av märket ekofiber eller ngn annan leverantör?

Har ni kollat ngt på alternativen i skivform?
Då menar jag skivor av lin och av träfiber (typ www.zappab.com).

/Jörgen
 
Vi kör Ekofiber original, levererat av entreprenören ABIS.

Vi kikade på linullsisolering men konstaterade att det var dyrare och inte lika bra. Dessutom försvann distributören av linullsskivorna från marknaden i den vevan. Träfiberskivor har jag inte varken sett eller övervägt. En stor fördel med Ekofiber är ju installationen. Det är bara och klämma upp vindtät och glespanel, sen är det bara att blåsa på.
Det tog en och en halv dag att isolera hela vårt hus!
 
Vår stuga byggdes av 6-tums timmer utan någon som helst isolering i väggarna, men med 500 mm i taket.

Är det -25 ute sitter du väl inte med ryggen mot, men annars känns det inte kallt på något vis. (golvvärme och braskamin med fläktar som cirkulerar (drar ner) varmluften igen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.