Jag bor i ett hus byggt 1974 där jag inte upptäckt några större fel. Börjar fundera på hur man bör kontrollera och ev. underhålla avloppsrör/rör i huset.

Bör man göra någon sorts sköljning med jämna mellanrum?

När bör man ta hit någon fackman som kollar rören? Är relining på tal?

Har dålig koll på hur länge rör bör hålla eller om något är bytt i huset, så jag är tacksam för tips.
 
Ingen som vet hur ofta man bör kolla rören?
 
1974! Då bör du rimligtvis ha plaströr ?

Du behöver inte oroa dig på många år än ....

Har du problem med stopp eller dålig avrinning ?

Ett tips är att införskaffa en mindre högtryckspruta + en rensslang.

Då kan du själv vid jämna mellanrum eller vid stopp spola rören. Gärna med varmvatten - ger bäst effekt.

Då sparar du in besök av spolbil när du får ett akut stopp.

Stopp orsakas oftast av fett från köksvask eller intorkade avlagring, händer gärna efter en längre bortavaro då ingen spolning förekommit.
 
På ena toaletten är det lite halvdålig avrinning tycker jag. Jag har en högtrycksspruta, men jag misstänker att du skriver mindre högtrycksspruta eftersom man kanske inte vill ha för stort tryck? Eller går det på något sätt att justera trycket på en rensslang? Skulle vara skönt om man inte behöver köpa ny högtrycksspruta.

Antar att det är en sågan rensslang du menar: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/tillbehor/nilfisk-alto-6410766

Inga totalstopp i rören.

I källaren har jag en brunn och den verkar vara i gjutjärn eller liknande. Rören i övrigt i huset verkar vara plast - vad är hållbarheten på sådana rör?
 
Jag menade pengamässigt så behöver man inte investera i någon jättestor högtrycksspruta. Om du redan har en, så gäller det att hitta precis en sådan rensslang som du länkat till, som passar din maskin.

Det finns säkert olika kvalite på avloppsrör men min gissning är att dom håller 75-100 år.

När det gäller trycket så tror jag inte du behöver oroa dig.
Om du anlitar en spolbil så använder dom mycket högre tryck än vad du kan åstadkomma med din rensslang, som förmodligen har ett rejält tryckfall + litet vattenflöde i.f.t en spolbil.
 
Redigerat:
Och detta gäller också hus från -79, antar och hoppas jag? Finns det något enkelt sätt att kolla ifall man har plaströr? Vore ju skönt att kunna slippa planera för stambyte i det närmaste :)
 
bittle skrev:
Och detta gäller också hus från -79, antar och hoppas jag? Finns det något enkelt sätt att kolla ifall man har plaströr? Vore ju skönt att kunna slippa planera för stambyte i det närmaste :)
Att skilja på plaströr och gjutjärnsrör är väl inte särskilt svårt ?

Om du inte kan se detta så får du nog anlita en rörläggare eller någon bekant.

Du kan också se om det finns ritningar, det bör vara angivet på konstruktionsritningar på huset vad och var avloppsledningarna är lagda.
 
Men det fanns en period när man hade rätt dålig kvalitet på plaströren. Dom är oftast mycket ljusare och blir spröda med tiden. Jag hade inte vågat köra rensslang i dem hur som helst....

Det kanske finns ngn stans där du kan ta en bild och lägga upp här?
 
Då antar jag att ingen byter ut brunnen utan att byta rören? För längre än brunnen ser jag inte? :)
 
Jag håller på och river ett badrum från -73 i en kåk från samma år...

Kan skriva under på att plaströren (ljusgrå plast, vet inte vilken "sort") är väldigt spröda .. skulle kapa ett med tigersågen vilket resulterade i att röret nästan exploderade av så fort jag satte bladet i det ... dock var 100 mm-rören med större lutning på som nya innuti, medans de mer horisontella 75/50mm-rören hade en 5-7 mm tjocklbeläggning i botten .. dock var det väldigt löst, och hade lätt gått att ta bort med de där rensslangarna som man kan köpa till sin hobby-högtryckstvätt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.